Pages
▼
15 Jun 2015
Patuhi Kod Etika Berpakaian Di Jabatan Kerajaan
Kod Etika Berpakaian ketika berurusan di Jabatan Pendaftaran Negara, Putrajaya
Setiap orang yang mahu berurusan di jabatan serta pejabat kerajaan tentu sudah faham tentang etika berpakaian yang wajib mereka patuhi sebelum memulakan urusan masing-masing.
Etika cara berpakaian ketika berurusan di jabatan kerajaan bukannya sesuatu yang baharu dan bukan juga peraturan baharu sebaliknya etika itu telah lama dilaksanakan, justeru mustahil rakyat Malaysia tidak mengetahuinya.
Cuba perhatikan jabatan atau pejabat kerajaan antaranya seperti Jabatan Imigresen, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan mahkamah, kesemua pejabat berkenaan meletakkan notis etika berpakaian yang sepatutnya diikuti oleh mereka yang mahu berurusan.
Sehubungan itu, tidak sewajarnya seseorang yang mahu berurusan di pejabat atau jabatan kerajaan khususnya di kaunter-kaunter dengan mudah berkata; ‘Oh! saya tidak tahu', ‘Saya tidak pasti' atau ‘Saya tidak sedar' tentang peraturan berkenaan kerana notis tersebut kebiasaannya dipaparkan di pintu-pintu masuk utama.
Dengan saiz notis yang mudah dibaca serta tulisannya begitu jelas, tidak mungkin orang ramai gagal membacanya dengan baik. Apa pun akan terdapat segelintir mahu pun sebahagian daripada mereka yang tidak mengendahkannya.
Lebih malang lagi, mereka yang gagal menepati etika berpakaian itu dibiarkan sahaja melakukan urusan walaupun ‘memedihkan mata', seolah-olah juga notis tersebut hanya sekadar perhiasan.
Sebab itu, ada yang berpandangan seharusnya mereka yang gagal menepati kod etika berpakaian diminta pulang serta dilarang membuat sebarang urusan dan kebenaran hanya diberikan sehingga pihak terbabit menepati serta patuh dengan peraturan tersebut.
Tujuannya supaya kod etika berpakaian ketika berurusan di jabatan-jabatan kerajaan itu sentiasa dihormati, dipatuhi dan kemudian diikuti oleh semua mereka yang berurusan di pejabat atau jabatan kerajaan.
Berdasarkan notis etika yang dipaparkan, mereka yang mahu berurusan di pejabat atau jabatan kerajaan dikehendaki berpakaian sopan serta dilarang sama ada lelaki atau wanita memakai pakai seperti berikut;
- Baju tanpa lengan
- Seluar pendek
- Skirt paras atas lutut
- Seluar koyak
- Selipar
Bagaimanapun, jenis pakaian yang dilarang itu pula sering menjadi pilihan segelintir rakyat negara ini dan sudah semestinya situasi tersebut mengundang rasa kurang senang terutama dalam kalangan petugas-petugas di kaunter.
Ada yang berseluar pendek serta berskirt atas para lutut; ada yang berbaju tanpa lengan; ada yang memakai selipar dan ada yang memakai seluar koyak. Persoalannya, sukar sangatkah untuk berpakaian sopan dan kemas?
Apabila keadaan seumpama itu berlaku, sudah tentu petugas menjadi serba salah sama ada mahu meneruskan urusan atau sebaliknya, sedangkan pakaian mereka jelas tidak mematuhi kod etika ditetapkan.
Jika diminta balik dan memakai pakaian lebih sopan serta kemas, golongan tersebut menuduh pula kerajaan tidak mesra rakyat tetapi sekiranya dibenarkan jelas yang pihak terlibat gagal mematuhi etika berpakaian yang ditetapkan.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Azih Muda berkata, pihaknya juga sedar tentang perkara tersebut dan mahu isu itu diselesaikan dengan segera supaya etika itu benar-benar dipatuhi oleh setiap rakyat Malaysia.
Hakikatnya beliau berkata, Malaysia adalah sebuah negara yang berpegang teguh dengan norma-norma ketimuran antaranya termasuk dalam soal berpakaian.
“Oleh itu CUEPACS meminta setiap rakyat Malaysia prihatin dan peka dengan peraturan ini terutama dalam kalangan generasi muda. Apabila berkunjung ke pejabat atau jabatan kerajaan hendaklah berpakaian sopan dan bukan berpakaian tidak senonoh.
“Berpakaian sopan juga adalah budaya kita yang telah diwarisi sejak dahulu lagi yang seharusnya kita pertahankan. Isunya sekarang kita berurusan dengan pejabat kerajaan dan bukannya pergi ke pasar.
Ujar beliau, paling memeritkan ada dalam kalangan mereka yang berurusan itu berpakaian agak menjolok mata dan situasi itu susah semestinya menimbulkan keresahan sama ada pengunjung-pengunjung lain mahu pun petugas.
Kesimpulannya, seperti mana kata Azih setiap rakyat Malaysia perlu lebih prihatin dan peka dengan kewujudan etika berpakaian tersebut dan bukan hanya melihatnya sebelah mata sahaja.
“Ini acuan kita dan kita tidak mengikut negara lain. Percayalah jika kita menghormati etika berpakaian ini, rakyat akan lebih dihormati sekali gus boleh menaikkan imej negara serta perkhidmatan kerajaan kita,” katanya lagi.
Oleh: SAIFULIZAM MOHAMAD
Sumber: Utusan
Pejabat Kerajaan Bukan Pasar Malam
Orang ramai berpakaian kemas ketika berurusan di kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
Jabatan kerajaan, syarikat swasta dan korporat mempunyai etika berpakaian masing-masing. Syarikat korporat atau swasta ada tatacara berpakaian ketika di pejabat, di lapangan dan pakaian pada hari Jumaat. Bagi menjaga imej korporat, kakitangan mereka juga tidak boleh berpakaian sesuka hati.
Syarikat-syarikat swasta yang berorientasikan pelanggan dan keuntungan seperti bank dan syarikat kewangan pula, tidak mungkin melarang para pelanggan mereka yang datang berurusan dalam apa juga rupa berpakaian. Walaupun kakitangan yang melayan tidak merasa selesa dengan cara pelanggan berpakaian, mereka sekadar mampu ‘menelan’ sahaja apa yang dilihat.
Situasi yang sama juga dapat dilihat di pejabat-pejabat kerajaan. Mereka ada etika berpakaian tersendiri. Etika berpakaian ini meliputi etika berpakaian staf serta etika berpakaian orang awam yang datang berurusan.
Bagi penjawat awam mereka ada peraturan tertentu dalam berpakaian untuk majlis-majlis rasmi, tatacara berpakaian pada hari Khamis dan Sabtu. Mereka tidak boleh berpakaian sesuka hati. Waima pengawal keselamatan yang bertugas di pejabat-pejabat kerajaan tersebut juga tertakluk kepada etika berpakaian yang serupa.
Etika berpakaian ini bukan dibuat secara suka-suka sahaja. Peraturan ini juga jauh sekali bertujuan untuk menyusahkan orang ramai. Etika diperkenalkan bagi mewujudkan suasana bekerja yang selesa sesama kakitangan.
Pada masa yang sama para penjawat awam juga mengharapkan suasana yang sama ketika berurusan dengan orang ramai yakni para pelanggan khususnya bagi perkhidmatan kaunter.
Makluman bergambar atau berilustrasi bagi memberitahu penampilan ketika berurusan ditampal di kebanyakan pejabat kerajaan. Orang awam diminta mematuhi peraturan yang ditetapkan.
Justeru kalau ada yang beranggapan peraturan ini seharusnya terpakai kepada penjawat awam sahaja dan tidak kepada orang awam yang datang berurusan, dakwaan itu tidak tepat. Peraturan ini terpakai kepada dua-dua pihak. Penjawat awam dan orang awam.
Orang ramai yang datang berurusan di pejabat-pejabat kerajaan perlu menghormati peraturan yang ditetapkan. Kalau kakitangan awam yang melayan mereka boleh berpakaian kemas dan sopan, mereka juga perlu mengenakan pakaian yang sopan.
Walaupun hak berpakaian itu hak individu, tetapi jika cara berpakaian menimbulkan rasa tidak selesa kakitangan bertugas serta orang awam lain di sekeliling, mereka berhak ditegur. Orang tidak akan menegur jika berpakaian sopan, tidak seksi dan tidak menyakitkan pandangan.
Oleh: ROZAMAN ISMAIL
Sumber: Utusan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sebarang Komen Adalah Dialu-alukan...
Komen-Komen Negatif Hendaklah Dielakkan...
Komen-Komen Positif dan Membina Amat Diharapkan...
Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen...
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.