09 Disember 2018

Fakta Sejarah Tak Wajar Dimanipulasi Mengikut Kepentingan Pihak Tertentu


Edmund Burke (1729-1797) dan George Santayana (1863-1952), berkata bahawa “seseorang yang tidak belajar daripada sejarah akan ditakdirkan mengulangi kesilapan lalu”.

Tun Dr Mahathir Mohamad juga pernah menulis melalui blognya bahawa hasil daripada mata pelajaran sejarah menjadikan masyarakat lebih prihatin dengan tidak melakukan kesalahan dahulu dalam tindak-tanduk rakyat dan pemerintah. 

Mengikut Dr Mahatir, “kita telah belajar daripada pengalaman kita dan pengalaman ini adalah sebahagian daripada sejarah”.

Dalam konteks undang-undang, ini disebut sebagai stare decisis iaitu keputusan mahkamah yang dahulu diambil sebagai petunjuk dalam memutuskan kes yang kemudian. Secara am, sekiranya fakta sama, maka keputusan kes yang dahulu akan mengikat mahkamah untuk membuat keputusan dalam kes baharu.

Sejarah mempunyai tujuan mulia

Sementara Ibnu Khaldun melalui karya tersohornya, Muqaddimah pula menyatakan, sejarah memiliki fungsi besar dan tujuan mulia.

Hal ini disebabkan melalui sejarah, kita dapat mengenal asal keadaan bangsa terdahulu dari sudut tamadun, moral, akhlak, budaya, pentadbiran, dan tokoh yang berjasa.

Tegasnya, sejarah adalah ‘riwayat hidup manusia dan negara’ melalui pelbagai peristiwa yang berlaku dan menjadi panduan untuk membina masa depan lebih baik.

Fakta sejarah

Terbitnya buku berjudul Billion Dollar Whale, karya Tom Wright, wartawan Wall Street Journal menandakan skandal kewangan ini merentas sempadan dan bersifat global.

Jika dikaitkan dengan pandangan Loepord von Ranke (1795-1886), isu ini cuba diangkat ke taraf wie es eigentlich gewesen (seperti sebenarnya berlaku) melalui hasrat Wright untuk membawa kisah itu dalam filem.

dalam sejarah China, pencatat istana, Su ma Chin dan anaknya Su ma Hwa menulis mengenai kelemahan dan kelebihan Raja terdahulu dan meninggalkan penulisan itu untuk maharaja seterusnya, agar tidak mengulangi kesilapan sama.

Masyarakat dan generasi seterusnya berhak mengetahui pelbagai fakta sejarah negaranya sejak berada dibangku sekolah lagi.

Apabila wujud dalam subtopik dalam sukatan Sejarah, tidak perlu lagi pelajar bergantung kepada jurnal yang kebanyakannya hanya disimpan di perpustakaan universiti. Di sinilah terletak kebolehan pelajar menilai sesuatu isu berkaitan sejarah negara yang selama ini hanya menghidangkan watak hero dalam kepemimpinan negara.

Untuk memasukkannya sebagai silibus Sejarah bukan sesuatu yang mudah kerana ia membabitkan pengadilan moral. Tokoh sejarah seperti Andrian Oldfield dan Qassim Ahmad mengaitkan pengadilan moral sebagai tindakan menjatuhkan hukuman dan penilaian terhadap peristiwa sejarah dan pelaku yang terbabit, sama ada berbentuk pujian atau kutukan.

Justeru, Jawatankuasa Kurikulum Kementerian Pendidikan mesti membuat penelitian dan kajian secara mendalam. Pelbagai aspek membabitkan kesan baik dan buruk terhadap perkembangan minda pelajar perlu diambil kira.

Perkara yang perlu dielakkan kesan daripada penulisan sejarah adalah kewujudan generasi yang membenci dan mencaci kepemimpinan negara, pada hal pemimpin berkenaan banyak jasanya kepada rakyat.

Kita perlu mengelak daripada menanam budaya mencari salah dan menuding jari dalam kalangan pelajar. Sebaliknya, didiklah mereka agar ‘menghargai sembilan kebaikan, bukan menghukum akibat satu kesilapan’.

Hakikatnya, pemimpin ialah insan yang tidak lekang daripada kesilapan. Sejarah memaparkan pelbagai kelemahan kepemimpinan terdahulu. Kejatuhan Kota Melaka ke tangan Portugis pada 1511 dikaitkan dengan kelemahan pemimpin. Ketidakupayaan pembesar dan pejuang Melayu menentang pelbagai sistem pentadbiran diperkenalkan pihak British di Tanah Melayu menandakan mereka juga lemah strategi.

Akan tetapi, kelemahan itu bukan alasan untuk kita menyalahkan mereka keseluruhannya kerana itu iktibar dan peringatan, agar kita tidak mengulangi lagi perkara sama dan berusaha memperbaikinya.

Paling penting, fakta sejarah tidak menjadi propaganda pihak berkuasa untuk mengekalkan kuasa.

Setiap fakta sejarah yang ingin diketengahkan, sewajarnya mendidik masyarakat ke arah keharmonian negaranya. Sebagai contoh, pelajar didedahkan sejarah awal kedatangan bukan Melayu dan penerimaan mereka sebagai rakyat serta warganegara. Maka, akan lahirlah generasi yang saling bertoleransi dan bertanggungjawab walaupun berbeza agama, bangsa dan budaya.

Hal lain yang tidak kurang penting ialah tidak menggunakan fakta sejarah untuk memburuk-burukkan dan mengaibkan seteru politik. Hal ini boleh berlaku jika hanya memilih fakta sejarah tertentu dan berkaitan untuk diketengahkan dalam sukatan mata pelajaran.

Jika berlaku, ini sangat malang kerana fakta sejarah dimanipulasi sebagai senjata menanam kebencian kepada kepemimpinan negara.  Akhirnya sejarah negara kita dilabel sebagai sejarah yang ditulis oleh golongan yang menang, bukan lagi bersandarkan peristiwa yang sewajarnya.

Dipetik daripada Artikel oleh Ibrahim Ahmad
Pensyarah Universiti Kuala Lumpur, Royal College of Medicine, Perak.
Disiarkan di BHarian (7/12/2018)

0 comments: