29 Jun 2011

Laman Sosial Google+



Enjin pencarian internet terkenal dunia, Google telah memperlihatkan produk terbarunya iaitu laman sosial Google+ (Google Plus) yang bakal menyaingi laman sosial sedia ada seperti Facebook dan Twitter.

Keupayaan Google+ ialah membolehkan pengguna membezakan kawan secara dalam talian dan keluarga dalam “bulatan” berbeza atau rangkaian dan berkongsi maklumat hanya dengan ahli dalam bulatan berkenaan.


Secara ringkasnya, melalui Google+, ianya mengabungkan pelbagai perkhidmatan Google pada satu halaman, serta menambah beberapa fungsi untuk memudahkan pengguna menguruskan, dan menikmati fungsi-fungsi sosial padanya, termasuk dengan fungsi notifikasi dan sebagainya.

Salah satu kritikan terhadap Facebook ialah sebarang kemas kini dikongsi semua kawan kecuali pengguna membuat Kumpulan Fecebook berbeza.

(Sumber: BHarian)

Antara fungsi-fungsi yang diperkenalkan dalam Google+ (Google Plus) adalah seperti Circle,Hangouts, Instant Upload, Sparks, dan Huddle.

Berikut adalah sedikit screenshot berkenaan Google+ (plus):


Circle.


Hangouts.


Instant Upload.


Sparks.


Huddle.

(Kredit: http://eiz1004.upprofits.com)

Jikalau pada Facebook, pengguna diperlihatkan dengan News Feed sebaik sahaja mendaftar masuk ke halamannya, melalui Google+, para pengguna diperlihatkan dengan Stream, dimana melaluinya, para pengguna boleh berkongsi gambar, video dan juga status dengan rakan-rakan dengan mudah. Pengguna juga boleh melihat kemaskini rakan-rakan pada halaman sama, dan mengikuti perkembangan mereka dengan mudah dan pantas.

Google membawakan fungsi Circles, yang mana berfungsi untuk membahagikan rakan-rakan dan senarai hubungan anda pada Google+ mengikut kumpulan, yang mana dikenali sebagai Circles. Menariknya adalah para pengguna boleh menambah rakan-rakan kepada sesuatu Circles dengan hanya tarik-dan-lepas sahaja.

Setiap rangkaian sosial menyokong penggunanya memuat-naik gambar dan video, dan menariknya Google membawanya kepada suatu tahap lebih tinggi, dengan turut sama menyokong fungsi meng-edit gambar, dimana pengguna boleh menambah pelbagai efek pada gambar sebelum memuat-naiknya pada laman sosial tersebut.

Buat masa ini, ianya masih lagi pada peringkat ujian. Para pengguna yang berminat boleh mendapatkan info lanjut berkaitan Google+ daripada halaman rasmi Google, dan mengikuti demo ini atau tour ini.
(Kredit: http://amanz.my)

Saya sertakan di sini video sepintas lalu tentang 'The Google+ Project'.



0 comments: