Nuff Atas

10 Julai 2011

Mawar Untuk Selamanya



Terasa dalam jiwa aku ada bunga-bunga ingin berjiwang hari ini...
Buat seketika ini biarlah aku menjadi Mat Bunga...

Mawar Untuk Selamanya atau "Rose Is Forever' adalah Tema FLORIA 2011...
Lihat Pesta Bunga di Floria 2011 untuk maklumat lanjut.



Lebih 60 spesies Mawar (Ros) dengan pelbagai warna dengan jumlah 12,00 pokok akan dipamerkan.

Tiba-tiba aku terfikir untuk berkongsi maklumat tentang maksud tersirat di sebalik warna mawar.


Kredit kepada Top 5 Reason atas entri yang menarik minat aku untuk dikongsi bersama.



Merah: (cinta dan romantik)
Pada kebiasaannya ros berwarna merah sering digunakan sebagai simbol untuk menunjukkan perasaan cinta sejati kepada seseorang. Tetapi disebabkan populariti ros merah yang sangat luas telah membuatkan perkembangan terhadap tujuan pemberiannya iaitu sebagai satu simbol politik atau keagamaan.



Kuning: (persahabatan, keriangan, cepat sembuh)
Sepanjang sejarah, warna kuning sering dikaitkan dengan warna matahari. Sifat matahari yag bermanfaat untuk kehidupan lain digunakan sebagai simbol kepada warna ros kuning. Bunga ros kuning memberi pesanan sebagai tanda penghargaan atau perasaan sayang yang tidak bersifat romantik kepada seseorang . Ianya lebih kepada perhubungan dan bukannya perasaan.



Putih: (kemurnian, tidak berdosa, simpati, kerohanian)
Sejak awal tradisi lagi ros putih digunakan sebagai luahan cinta sejati, tetapi tidak untuk masa sekarang kerana cinta sejati lebih sinonim dengan warna merah. Perbezaan terhadap makna luahan cinta sejati untuk warna putih ialah, ia lebih menunjukkan kesucian, kehormatan, kebersihan hubungan itu berbanding warna merah yang melambangkan keghairahan perasaan pasangan.



Oren: (keinginan, semangat yang tinggi, cinta)
Warna oren adalah hasil campuran warna antara kuning dan merah. Ros warna oren lebih mudah diertikan adalah cubaan untuk membawa perhubungan lebih serius lagi iaitu dari seorang kawan kepada cinta sejati. Ia juga berkemungkinan menunjukkan perasaan ‘saya bangga dengan awak’.



Ungu: (terpesona, kemuliaan, cinta pandang pertama)
Warna ungu sinonim sebagai lambang keagungan, kemegahan dan kemewahan. Ia juga berkemungkinan membawa maksud bahawa pemberi sudah jatuh cinta sejak pada pandangan pertama lagi disebabkan perwatakan penerima yang mempersonakan.



Merah Jambu: (cinta, perasaan syukur, penghargaan)
Pesanan yang cuba disampaikan oleh pemberi bunga kepada penerima adalah ingin menunjukkan pandangannya kepada sifat penerima yang lemah lembut, comel, ayu, bersopan santun, pemalu, dan mempunyai sifat kewanitaan yang tinggi. Dan berkemungkinan kerana sifat itulah yang membuatkan pemberi jatuh cinta. Ia juga berkemungkinan sebagai tanda bersyukur kerana berjaya memiliki hati penerima.

AMARAN: Adalah diingatkan ingatkan, info adalah sekadar trivia (untuk suka-suka) dan informasi tambahan sahaja. Jangan terlalu obses dengan makna-makna yang tersirat ini.



Nota Kaki: Jika anda tidak mahu pemberian ros (mawar) kepada seseorang diberikan tafsiran tertentu, apa kata anda berikan sejambak bunga yang mengandungi segala jenis ros dengan pelbagai warna.

Sebagai tambahan saya sertakan di sini YouTube 'Mawar Putih Buat Mama - Sharifah Aini'



2 comments:

BLADE EDGE berkata...

Assalamualaikum...


saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

noor liyana berkata...

saya suka bunga..minat sgt dgn ros warna merah..memang sesuai entry ni dgn lagu sharifah aini :-)