14 Ogos 2011

HARI TANGAN KIDAL SEDUNIA.

Di kalangan ahli keluarga aku telah dikenalpasti terdapat 4 orang kidal iaitu bapa aku serta 3 orang daripada anak-nak aku. Pada 13 Ogos setiap tahun Hari Tangan Kidal disambut oleh seluruh masyarakat kidal di seluruh dunia. Aku mendapat tahu maklumat mengenai sambutannya melalui Buletin Utama TV3 sebentar tadi.

Bersempena sambutan ini aku memaparkan di sini beberapa info berkaitan si tangan kidal untuk dikongsikan bersama. Maklumat ini aku perolehi melaui pencarian yang turut aku nyatakan sumbernya.



International Lefthanders Day (Hari Kidal Sedunia) telah diperkenalkan oleh Lefthanders International sejak 13 Ogos 1976. Ia diadakan bertujuan menunjukkan kepekaan terhadap kesukaran yang dihadapi oleh si tangan kidal di dunia yang didominasikan oleh si kanan kanan. Si tangan kidal dianggarkan berjumlah 10 peratus daripada keseluruhan populasi di dunia yang berjumlah 6.7 billion. (Rujuk: Wikipedia)


Info : Kelebihan Si Kidal

Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.



Hubungan kidal dengan otak

Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.

Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.

Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Fakta menarik

Individu kidal cenderung merasa cemas ataupun malu dengan apa yang ingin dilakukan atau dikatakan. Kajian dari Abertay University Skotlandia menemukan bahwa orang kidal cenderung lebih setuju dengan pernyataan seperti : “Saya khautir membuat kesalahan.” Mereka yang kidal juga sepakat dengan penyataan : “Kritik atau omelan membuat saya sedikit sakit hati.”. Dr Lynn Wright, yang menjalan kajian tersebut di Dundee, Skotlandia, percaya fenomena ini disebabkan adanya perbezaan bahagian otak antara orang kidal dan orang tangan kanan.

“Orang kidal cenderung lebih bimbang, sedangkan mereka yang memakai tangan kanan cenderung sedikit bergerak cepat. Pada orang kidal, bagian otak kanannya lebih dominan, dan inilah bagian yang sepertinya mengendalikan aspek negatif dari emosi. Mereka yang lebih banyak memakai tangan kanan, bagian otak kirinya lebih dominan,” jelas Lynn

TOKOH-TOKOH KIDAL

1. Presiden Amerika Syarikat

a. James A. Garfield (1831-1881) 20th
b. Herbert Hoover (1874-1964) 31st
c. Harry S. Truman (1884-1972) 33rd
d. Gerald Ford (1913- ) 38th
e. Ronald Reagan (1911 – ) 40th
f. George H.W. Bush (1924- ) 41st

g. Bill Clinton (1946- ) 42nd


h. Barrack Obama 44th ( Mccain juga seorang kidal )


2. Tokoh ternama

a. Aristotle (Ahli falsafah)
b. Mahatma Gandhi (tokoh keamanan),
c. Isaac Newton (saintis)
d. Henry Ford Jr., (automobil)

e. Albert Einstein (saintis)


f. Leornado Da Vinci (Pelukis Potret Monalisa)


g. Napoleon Bonaparte,


h. Julius Caesar,


3. Pemuzik

a. Kurt Kobain (Pemuzik - Nirvana)


b. Beethoven,

(Kenapa dalam gambar ni, dia pegang pensil dgn tangan kanan?)

Individu Lain:
Bill Gates, Alexander the Great, Michelangelo Buonaroti, Oprah Winfrey, Amitabh Bachchan, Tom Cruise, Charlie Chaplin, Nicole Kidman, Marilyn Monroe, Angelina Jolie, Keanu Reeves, Sylvester Stallone, Pelé -Edson Arantes do Nascimento (Bolasepak), Diego Armando Maradona (Bolasepak), Mark Twain (Penulis).

Orang kidal pintar?

Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku, individu kidal bukan sahaja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan.

Sumber: A Moment to Remember

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

hehe. baru bace psl ni td. tp ade tambahan kat sini.
oww baru tauuu. heee
=)

cik kiwi's berkata...

abang dan abah saya seorang kidal. sekian..:)