10 Jun 2013

Kicap Penyedap Makanan



Kicap merupakan makanan yang sangat mendapat sambutan kerana kicap merupakan bahan yang sangat versatil. Paling ringkas adalah ia hanya dituang begitu saja dan makan bersama nasi dan ikan masin pekasam goreng.

Memang sedap.Kicap boleh dibuat sambal juga. Jika masyarakat jawa sambal kicap suatu kemestian dalam juadah mereka dan sambal ini dimakan bersama soto. Mungkin pelik bagi sesetengah orang di negeri lain jika anda berkunjung di Johor kerana anda akan dapati orang Johor ni suka makan pisang goreng bersama sambal kicap.

Sambal kicapnya sungguh mudah dibuat iaitu anda perlu mengisar cili padi dengan kicap bersama lada putih yang digoreng sehingga keperangan akhir sekali seimbangkan rasa manis, masin dan masamnya.


Jika anda goreng pisang di rumah cubalah cicah dengan sambal kicap. Jika di Pulau Pinang kicap dipanggil tokyu.

Menggunakan kicap untuk masak kicap ayam ikan dan daging adalah masakan yang sangat popular. Kicap juga boleh digunakan untuk menggoreng nasi, mi, kuetiau dan sayur-sayuran sebagai penambah rasa dan memberi warna gelap pada makanan yang digoreng.

Kicap merupakan bahan penyedap makanan yang digunakan oleh kebanyakan orang di Asia ini. Kicap berwarna hitam dan gelap.

Ia mempunyai rasa masin atau manis. Ia diproses daripada penapaian kacang soya yang diperam. Kacang soya akan dicampurkan dengan yis (aspergillus sp dan Rhizopus sp) sebagai pemangkin. Kacang soya akan digaul-gaulkan sehingga rata dengan yis itu.

Ia akan dibiarkan beberapa hari dan kemudian akan direndam dengan air dan garam dan diletakkan dalam tempayan atau bekas.

Tempayan yang mengandungi kacang soya yang bersama larutan garam tadi akan di biarkan terdedah pada ruang udara beberapa bulan. Tempayan-tempayan ini akan ditutup dengan jaring-jaring agar ia terdedah panas matahari.

Ketika proses penapaian ini pelbagai jenis bakteria dan ragi seperti Lactobacillus (bakteria) dan Zygosaccharomyces (ragi) yang tahan garam akan terbentuk dan bakteria dan ragi ini akan berfungsi memecahkan protein kacang soya membentuk asid amino di samping akan memberikan perasa pada kacang soya yang ditapai.

Proses penapaian ini boleh mengambil masa selama 10-15 minggu sehingga ia berbau seperti kicap. Kemudian kicap akan disaringkan dan dimasak dan seterusnya dibotolkan. Kepekatan kicap berbeza daripada sangat pekat sehingga kicap cair.

Rasanya juga berbeza mengikut hasil pengeluarannya. Sama ada masin atau manis. Kicap cair selalunya masin dan berasa sedikit tajam dan selalu sesuai digunakan untuk mencicah makanan laut atau makanan yang digoreng seperti dim sum goreng dan tempura.

Sumber: Utusan

0 comments: