Nuff Atas

27 April 2011

Berakhirnya Operasi Kilang Mesin Taip.

Era keagungan Mesin Taip dah lama berlalu. Bagaimana pun terdapat sebuah kilang di India terus menghasilkannya. Bagaimanapun akhirnya syarikat ini tunduk kepada kehendak pengguna semasa dan perkembangan teknologi terkini.



MUMBAI, India, 26 April, 2011 - Syarikat Godrej and Boyce yang menjadi pengeluar mesin taip terakhir di dunia terpaksa menghentikan operasinya. Kini hanya terdapat sebanyak 200 buah mesin taip dalam stok syarikat tersebut. Majoritinya terdiri daripada model dengan aksara bahasa Arab.

Penutupan kilang itu adalah akibat permintaan terhadap mesin taip semakin berkurangan sejak 10 tahun lalu selepas orang ramai beralih kepada komputer.


"Sehingga tahun 2009, kami hanya menghasilkan 10,000 hingga 12,000 mesin taip setahun. Mungkin sekarang adalah waktu terbaik buat pengguna mesin taip untuk mendapatkan produk terakhir kami." kata Pengurus Besar Godrej and Boyce.

Syarikat itu memulakan perniagaan sejak tahun 1950-an selepas bekas Perdana Menteri, Jawaharlal Nehru menganggap mesin taip sebagai simbol pengembangan kemerdekaan dan industri di India.

Pada awal 1990-an, Godrej and Boyce menjual 50,000 unit mesin taip setiap tahun. Tetapi pada tahun lalu, ia hanya dapat menjual 800 unit sahaja. - Agensi

Sumber: Kosmo.

SEJARAH PENCIPTAAN MESIN TAIP



Pada tahun 1714 Henry Mill mendapat patent di Britain untuk mesin yang berdasarkan paten kelihatannya menyerupai mesin taip. Pemaju mesin taip awal yang lain termasuk Pellegrino Turri(1808) yang turut mereka kertas karbon. Kebanyakan jenis mesin awal, termasuk Turri, dimajukan bagi membenarkan orang buta untuk menulis.



Semenjak 1829 hingga 1870, banyak mesin taip atau pencetak dipaten oleh pencipta di Europah dan Amerika, tetapi tiada yang dihasilkan untuk dijual. Sebagai contoh Chirographer yang dicipta oleh Charles Thurber 1845.



Mesin taip sebenar telah dicipta pada tahun 1864 oleh Peter Mitterhofer tetapi tidak pernah dihasilkan untuk dijual. Pada tahun 1865 Rev.Malling Hansen dari Denmark menghasilkan Hansen Writing Ball untuk dijual pada tahun 1870 dan merupakan mesin taip pertama yang dijual secara komersial.



Ia amat berjaya di Europah dan digunakan di pejabat di London sehingga 1909. Tambahan lagi, Hansen menggunakan (solenoid escapement) untuk mengembalikan carriage pada sebahagian model mesin taipnya dan beliaulah yang bertanggungjawab untuk mesin taip "elektrik" yang pertama.

Sumber: ms.wikipedia.org

5 comments:

schaze zainn berkata...

hye :P
dah pernah da try mesin taip ni.
tp yang elektrik lg senang... ;p

Koding berkata...

schaze, rasa2 sekarang ni masih lagi nak guna ke mesin taip tu??

cik aisha berkata...

dulu2 org amek sijil trengkas sekarang sijil komputer...:)

Nyze 二ザ Crazee berkata...

best gila kot pakai mesin type. so old school.
haha.

Koding berkata...

Mesin taip moden zaman teknologi ICT ni dipanggil dgn nama Laptop, Notebook and Netbook...