Nuff Atas

21 April 2011

Macamana Rupa TV 75 Tahun Dulu?

Ini adalah set televisyen yang telah berusia 75 tahun. Barangkali ini adalah model TV yang pertama diperkenalkan di dunia...



Set televisyen tertua di Britain yang masih berfungsi dengan baik dijual dalam satu lelongan pada harga £16,800 (RM82,950) iaitu tiga kali ganda lebih tinggi daripada harga ramalan.

Set televisyen elektronik jenama Marconi 702 itu yang berharga £99.15 (RM490) dibeli oleh seorang lelaki, G. B. Davis tiga minggu selepas siaran televisyen pertama di Britain dipancarkan di sini, pada tahun 1936.




Ia kini menjadi milik seorang pembeli dari Amerika Syarikat (AS) selepas dia membelinya dalam satu lelongan anjuran Rumah Lelongan Bonhams di sini pada 20 April, 2011.

"Saya pernah mengendalikan lelongan 38 buah televisyen lama sebelum ini dan ini adalah yang terbaik dan ia datang bersama invois asal," kata seorang pakar Bonhams, Laurence Fisher

Set televisyen berusia 75 tahun itu yang dijual oleh keluarga pemilik asalnya memiliki skrin bersaiz 30.48 sentimeter dan berada dalam kotak kayu. - Agensi

Sumber: Kosmo.

p/s: Melalui gambar berikut, kita dapat lihat ia mempunyai skrin yg kecil, tetapi peti yang sangat besar. Skrinnya pula menghadap ke atas dan dan untuk menonton skrin tersebut terpaksa dilihat melalui cermin.



7 comments:

Wanzi berkata...

tak pernah tengok lagi tv cam ni.... antik

Far8 budak baik berkata...

comel je tb dulu..
mcm ner lah dyorg tgk..
nmpk ketak entah ahaha

puterinuraqiliah berkata...

huyoooooooo! nice! klasik.
btw, follow here n jom join segmen sy^^

Nur Misnan berkata...

wow... seriously memang awesome
look sooooo classic

amny berkata...

antik3...skg macam2 jenis tb da de...

アヌム ちゃん~~ berkata...

Salam.bw here^^
Do visit me @ frommetoyou~
:)

MissSyarniFarida berkata...

ape motif org tu beli sampai harga cmtu, errrr?

;D