21 April 2011

E-mel 1Malaysia untuk 18 Juta Rakyat

Ini merupakan satu usaha kerajaan untuk meningkatkan bilangan rakyat Malaysia yang celik ICT. Juga menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia berkomunikasi dengan kerajaan menerusi Internet.



PUTRAJAYA, 19 April, 2011: Kerajaan akan menyediakan e-mel percuma di bawah konsep 1Malaysia (1MY).

PROGRAM e-mel 1MY membabitkan pemberian akaun e-mel peribadi menerusi web portal E-mel 1Malaysia kepada rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas mulai Julai ini bagi membolehkan mereka menerima kenyataan dan makluman daripada kerajaan iaitu sebagai langkah mewujudkan perhubungan langsung, selamat dan telus antara rakyat dengan kerajaan serta semua agensi awam.(Rujuk: BHarian)




Perkhidmatan itu bermakna hampir 18 juta daripada 27.5 juta penduduk Malaysia akan menjadi pemilik akaun peribadi e-mel 1MY.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, inisiatif itu juga diharap meningkatkan penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada pelanggan dan komuniti perniagaan.

"Ia sebahagian daripada penyediaan pusat sehenti untuk perkhidmatan kerajaan, perkhidmatan tambah nilai seperti rangkaian sosial, memeriksa bil secara online dan juga bayaran, serta pembangunan web bagi rakyat dan syarikat,'' kata beliau semasa mengumumkan projek pelaburan terkini di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. (Rujuk: Kosmo)



Perdana Menteri berkata, projek itu diproses oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) yang menilainya sebagai satu projek yang perlu dimasukkan dalam senarai projek baru Program Transformasi Ekonomi (ETP).(Rujuk: BHarian)

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bahawa projek e-mel 1Malaysia  merupakan inisiatif sukarela sektor swasta dan tidak membabitkan wang awam. (Rujuk: Kosmo)

p/s: Bagaimanakah cara perlaksanaan 'Projek E-mel 1Malaysia' ini? Kita tunggu perlancarannya pada bulan Julai 2011 kelak.

0 comments: