27 Jun 2011

Imej Bandar Misteri Di Huanshan, China

A famous superior mirage is the Fata Morgana , most frequently seen in the Strait of Messina between Italy and Sicily. However, Fata Morgana’s are also frequent in deserts, after night time radiation has cooled down the sand to temperatures lower than the air above. Distant objects appear extremely elongated, giving the impression of buildings and towns in the distance. This phenomenon is also known as ‘castles in the air’. (Rujuk: www.weatheronline.co.uk)

Berikut adalah satu fenomena yang merupakan suatu ilusi optik yang dinamakan sebagai Fatamorgana atau Logamaya.


SALAH satu imej ganjil yang menunjukkan beberapa bangunan tinggi di kaki langit bandar Huanshan, China. Berdasarkan catatan sumber foto, peristiwa ini berkemungkinan berlaku pada 16 Jun 2011.

Beberapa imej bandar dilihat muncul di langit pada awal bulan ini di bandar Huanshan, China. 'Bangunan pencakar langit di puncak gunung' kelihatan terletak di tengah-tengah Sungai Xin'an.


Kemunculan 'bandar hantu' di langit itu berlaku lebih kurang jam 5 petang selepas hujan lebat dan suasana lembap berlaku di sepanjang Sungai Xin'an di bandar ini.


Kredit foto dan cerita: http://deathby1000papercuts.com

Imej pelbagai bentuk bangunan dan pokok itu menyebabkan beberapa pakar kebingungan kerana imej bandar yang diperlihatkan itu bukan refleksi imej yang terdapat di bandar ini.

Adalah dipercayai bahawa imej itu mungkin satu ilusi penglihatan yang berlaku akibat cuaca lembap.

Sumber: Kosmo.

Cerita ini bukan suatu cerita rekaan. Foto-foto yang disiarkan juga bukan 'Super impose'. Cuba lihat rakaman video berikut:



2 comments:

Unknown berkata...

allahuakhbar

mykhalis berkata...

ini betul2 superb ni.. baru terkedu..