17 Jun 2011

PTPTN Henti Pinjaman Jika PNGK Bawah 2.0

Berikut ini adalah satu amaran kepada pelajar yang meneruskan pengajian mereka dengan bantuan pinjaman PTPTN. Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk memastikan tahap pencapaian anda di dalam setiap peperiksaan yang anda hadapi sentiasa cemerlang.

Tentu menjadi masalah nanti jika anda dikenakan tindakan diberhentikan pinjaman PTPTN akibat kegagalan anda mengekalkan kecemerlangan akademik anda.

"Belajar Biar Lepak, Result Biar Gempak...."



Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan menghentikan pinjaman pelajar yang memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 2.0 ke bawah.


Anggota Lembaga Pengarahnya, Datuk Tajul Urus Md Zain, berkata tindakan itu bagi memastikan pelajar yang komited dengan pelajaran sahaja diberikan pinjaman.

"PTPTN tidak akan berkompromi dengan pelajar yang tidak mencapai keputusan memuaskan dan yang mendapat PNGK di bawah 2.0 secara automatik dihentikan pinjaman mereka," katanya.

Tajul Urus menasihati pelajar berusaha bersungguh-sungguh untuk tidak menghampakan ibu bapa dan kerajaan yang memberi pinjaman bagi membolehkan mereka meneruskan pengajian.

"Wang PTPTN adalah duit rakyat...maka kita terpaksa membuat satu keputusan walaupun pahit untuk diterima," katanya sambil mengingatkan pelajar menggunakan wang itu secara berhemah. - BERNAMA

Sumber: BHarian.

0 comments: