28 September 2011

Sindiket Penipuan Bungkusan Melalui Internet

Pernahkah anda mendapat emel yang mengatakan anda menang hadiah tanpa sebab atau atas sesuatu pertandingan yang anda tidak pernah sertai atau emel yang menyatakan anda menang loteri dan berbagai jenis atau lagi ...........

Barangkali peringatan yang berikut ini menjelaskan kepada anda kenapa emel-emel yang sebegini perlu diabaikan. Walaupun kes yang dinyatakan dalam peringatan yang berikut ini menggunakan facebook dalam modus operandinya. Tetapi yang pastinya ia adalah berkaitan.


Gambar Hiasan.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengingatkan orang ramai supaya berwaspada dengan sindiket penipuan bungkusan yang semakin berleluasa melalui Internet.

PDRM dalam kenyataan di laman Facebook menjelaskan modus operandi sindiket berkenaan adalah dengan berkenalan dengan mangsa melalui laman sosial seperti Facebook, e-mel dan laman sembang dalam tempoh satu hingga empat bulan.

Setelah persahabatan terjalin, anggota sindiket kemudian memaklumkan kepada mangsa bahawa bungkusan telah dihantar kepadanya sebagai barangan hadiah.

Bungkusan itu dikatakan mengandungi barang perhiasaan, wang, emas dan disusuli dengan kiriman resit penghantaran melalui e-mel kepada mangsa.

Menurut PDRM, mangsa kemudian akan dimaklumkan oleh sindiket bahawa bungkusan berkenaan ditahan oleh Kastam Malaysia.

"Mangsa diminta menjelaskan beberapa bayaran kepada Kastam dan syarikat ejen dengan memasukkan wang ke dalam akaun yang akan diberikan oleh sindiket bagi tujuan menuntut bungkusan tersebut.

"Mangsa yang terpedaya hanya sedar ditipu setelah membuat beberapa bayaran sebagaimana yang diminta oleh sindiket tanpa mendapatkan bungkusan tersebut," kata PDRM.

Justeru itu PDRM menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berhati-hati dan tidak mudah percaya dengan kenalan melalui Internet dan mengelak daripada menjadi mangsa kepada penipuan jenayah siber itu.

Sumber maklumat: BERNAMA

3 comments:

farahinfadli's berkata...

wah, takutnye.. sy mmg suke bli brg2 online ni..

Unknown berkata...

kena cek latarbelakang dan tgok klu ada review negatif psl seller tu ...

Unknown berkata...

mmm..macam-macam leh terjadi skrg ni