06 Disember 2011

Cara Mudah Rawat Katarak


Katarak ialah kekaburan pada kanta semula jadi mata menghalang cahaya masuk ke dalam mata. - Gambar hiasan

APABILA usia seseorang mencecah 45 tahun, badan pasti menjadi semakin kurang bertenaga. Anggota lain juga turut tidak secergas dahulu. Mata juga tidak terkecuali turut mengalami proses penuaan menyebabkan semakin kabur.

Jika dahulu semua aktiviti mudah dilakukan seperti melihat paparan pada telefon bimbit atau membaca surat khabar tetapi kini penglihatan menjadi semakin tidak jelas.

Keadaan ini berpunca daripada katarak yang dikatakan menyerang satu daripada enam individu yang telah melangkau usia 45 tahun ke atas.

Katarak ialah kekaburan pada kanta semula jadi dalam mata yang menyebabkan menghalang laluan cahaya ke dalam mata.


Lazimnya masalah ini berlaku disebabkan proses penuaan, namun ada juga yang berlaku kepada bayi yang baru lahir dikenali sebagai katarak kongenital.

Biasanya seseorang yang dijangkiti katarak akan mula mengalami kekaburan penglihatan dan silau apabila melihat ke arah cahaya yang terang.

Bagaimanapun dengan kecanggihan teknologi yang ada, katarak kini boleh disembuhkan melalui pembedahan yang hanya mengambil masa yang sangat singkat.

Keajaiban untuk menangani masalah katarak kini boleh diperoleh dari Pusat Pakar Mata Vista yang terletak di The Curve, Damansara, Kuala Lumpur.

Pusat rawatan yang beroperasi sejak tahun 2003 itu diakui selamat, mesra pesakit dan dianggap prosedur terbaik dalam menangani masalah katarak dan juga pembedahan laser.

Tanggungjawab untuk memberi rawatan terbaik turut dipikul oleh Ketua Pakar Bedah Ophthalmik Vista, Dr. Aloysius Low.

Kaedah yang dikenali sebagai pembedahan katarak tanpa pisau LenSx ini adalah satu prosedur dan teknologi terbaru dalam perubatan merawat masalah katarak menggunakan laser.

Menurut Dr. Low, teknologi baru yang diperkenalkan itu membolehkan pakar bedah melakukan pembedahan dengan teliti dan tepat yang biasanya tidak mampu dilakukan dengan peralatan yang dipegang dengan tangan.

"Rawatan ini yang hanya mengambil masa kurang 30 minit dan tanpa pembedahan besar.

"Melaluinya masalah katarak yang dihadapi bertahun-tahun lamanya selesai dalam waktu yang cukup singkat,'' katanya.

Malah, melalui Laser LenSx , ia membolehkan pakar bedah membuat potongan 2.2 mm ke atas kapsul lensa untuk memecahkan katarak tanpa menggunakan pisau secara manual.

"Serpihan lensa kemudiannya dikeluarkan untuk dihancurkan katarak yang keras dan pada masa sama mengekstrak serpihan tersebut,'' katanya .

Dalam pada itu, doktor juga akan membersih kapsul belakang mata untuk mengurangkan kejadian kegelapan kapsul belakang iaitu katarak yang kedua.

Uniknya kaedah ini, pesakit tidak akan merasai kesakitan sepanjang berlangsungnya pembedahan tersebut.

Selain itu, manfaat lain termasuklah pengurangan risiko komplikasi termasuk buta dan penurunan tekanan pada mata.

Beliau tidak menafikan, terdapat segelintir pesakit yang agak gemuruh apabila prosedur ini dimulakan.

Bagaimanapun, peringkat awal sebelum pesakit bersetuju melakukan rawatan, mereka akan menjalani sesi kaunseling.

''Keadaan ini penting supaya pesakit lebih 'realistik' dengan hasil pembedahan yang akan dilakukan," katanya.

Ditanya mengenai jangka masa yang diambil untuk membuat rawatan, Dr. Low memberitahu ia cukup singkat iaitu hanya kurang daripada setengah jam.

Katanya, rawatan moden ini yang dilakukan tanpa rasa sakit, tanpa meninggalkan parut, cepat dan efektif hanya boleh dilakukan kepada individu yang berusia 45 tahun ke atas.

Di Malaysia, lebih 55,000 orang menjalani pembedahan katarak setiap tahun, menjadikannya prosedur pembedahan besar yang paling banyak dijalankan kini.

Oleh ZUHAYATI YAZID
Sumber: Utusan.

2 comments:

afzalsukasuki berkata...

bapak aku ada katarak.tapi aku tau dia takut doktor.so mknanya harapan tinggal harapan..

Unknown berkata...

ade tak possibility mude2 ade katarak?