08 September 2012

Pulau Bekas Penjara Pianosa Menjadi Destinasi Pelancongan.

Pulau Pianosa diubah menjadi destinasi pelancongan secara perlahan-lahan selepas penutupan penjara di pulau tersebut. Menerusi program yang dikendalikan oleh syarikat tempatan, San Giacomo dengan kerjasama sebuah penjara di Pulau Elba sejak tahun 2000, beberapa orang banduan kembali ke Pianosa sebagai pekerja sebelum mereka dibebaskan.


PULAU Pianosa mempunyai keluasan 10.25 kilometer persegi ini terletakdi dalam sebahagian Taman Negara Kepulauan Tuscan, Itali.

KEDATANGAN para pelancong di Pulau Pianosa di barat Itali disambut mesra oleh penganjur, namun ia bukan sekadar sambutan biasa. Lima banduan yang masih mempunyai tempoh tahanan penjara bertugas di hotel berkenaan.

Timbul prejudis dalam kalangan orang ramai tetapi ia adalah normal namun penganjur berusaha untuk menukar pandangan tersebut.

Pulau Pianosa merupakan salah satu daripada tujuh pulau yang terdapat di Kepulauan Tuscan. Ia mempunyai pelabuhan yang aneh tetapi menarik, dihuni banyak spesies ikan dan penyu.



PANDANGAN luar penjara di Pulau Pianosa.

Pada masa lampau, pulau berkenaan menempatkan penjara yang berdinding konkrit tinggi, salah seorang daripada ketua mafia yang berbahaya turut dipenjarakan di sana sebelum penjara itu ditutup pada tahun 1998.

Kini, beberapa orang banduan kembali ke Pianosa sebagai pekerja hasil pelaksanaan program yang dikendalikan oleh syarikat tempatan, San Giacomo dengan kerjasama sebuah penjara di Pulau Elba sejak tahun 2000.

"Ia merupakan inisiatif yang positif. Ia memberi peluang kepada banduan itu kembali kepada masyarakat," kata ketua penolong syarikat kerjasama tersebut, Brunello De Batte.

Banduan terbabit dipenjara atas pelbagai kesalahan jenayah telah diberi kontrak untuk bekerja sebagai pekerja bar, tukang masak, pencuci, pelayan serta jurujual kedai cenderamata. Hotel yang diuruskan oleh syarikat kerjasama itu mempunyai 12 bilik, sebuah bar dan restoran.

Bagaimanapun, kesemua mereka masih banduan. Sehubungan itu, mereka tidak boleh meninggalkan pulau berkenaan selain ditempatkan dalam bilik-bilik khas pada waktu malam.

"Setelah beberapa tahun, saya dapati banduan ini semakin matang, bertanggungjawab dan berubah seratus-peratus berbanding ketika baru datang.


PARA pelancong duduk di bahagian pintu masuk hotel yang diuruskan oleh San Giacomo.

"Mereka mempunyai sifat saling bergantungan antara satu sama lain," katanya,

Filippo, 32, kini telah dua tahun mengikuti program berkenaan berkata, pengalaman kerja itu telah meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai impian untuk dicapai.

"Saya telah diberi peluang kedua dalam kehidupan ini. Saya rasa diterima sekali lagi oleh masyarakat," katanya yang menambah bukan mudah untuk memperoleh kepercayaan orang ramai.

"Memang terdapat sifat prasangka dalam kalangan pengunjung tetapi ia adalah normal dan saya berusaha untuk menukar tanggapan buruk mereka," katanya sambil menukar cadar di bilik hotel itu.


PETA menunjukkan kedudukan Pulau Pianosa, Itali.

Tempoh hukuman

Pianosa kini bukan sahaja menjadi kawasan perlindungan hidupan liar tetapi pelancong turut datang bagi melihat sendiri kebenaran satu kisah Perang Dunia Kedua yang dialami bekas tentera udara Amerika Syarikat, Joseph Heller dalam diceritakan dalam novelnya, Catch 22.

Dalam pada itu, kriteria banduan yang diterima mengikuti program berkenaan mestilah sekurang-kurangnya telah menjalani dua pertiga daripada tempoh hukuman penjara dan didapati berkelakuan baik.

"Saya ingin membuktikan kepada para pelanggan bahawa saya normal. Kita manusia tidak lepas daripada melakukan kesilapan," kata Filippo.


SELEPAS penjara di Pulau Pianosa ditutup, tempat tersebut menjadi destinasi kunjungan pelancong untuk menyertai pelbagai program unik, antaranya mengetahui kehidupan banduan yang tinggal di situ suatu ketika dahulu.

Di tempat kapal berlabuh, para pelancong sedang leka menangkap ikan dalam air laut yang cantik dan hasil tangkapan diberikan kepada banduan untuk dimasak.

"Saya rasa program ini sesuatu yang menarik dan terbaik. Hidangan pasta yang saya nikmati amat sedap," kata seorang pelancong Benedetto berusia 30-an.

Penganjur menganggap program berkenaan berjaya, terutama dalam menyediakan pekerjaan kepada banduan. Tiada statistik rasmi tetapi mereka mengatakan selepas dibebaskan dari penjara, banduan tersebut telah mendapat pekerjaan termasuk seorang yang berjaya menjadi tukang batu.


Pianosa Isola

Bagaimanapun, penganjur kini berdepan masalah untuk meneruskan program berkenaan kerana kutipan cukai yang disalurkan kerajaan kepada syarikat kerjasama seperti San Giacomo telah digantung ekoran Itali berdepan krisis kewangan.

De Batte tidak mahu mengalah dan berkata, kumpulan San Giacomo bukan sahaja menyokong hotel tersebut tetapi berharap untuk membuka secara sepenuh masa pusat latihan profesional untuk banduan di Pianosa.

Sumber: Kosmo

3 comments:

Jahirah berkata...

wah banduan jadi petugas hotel...

Unknown berkata...

x sngka bole jdi tempat pelancongan kan

Buatbest berkata...

tapi mmg nampak cantik la..patut pun dibuat tempat pelancongan..