20 Januari 2013

Aura Klasik Jambatan Golden Gate, San Francisco


JAMBATAN Golden Gate menjadi laluan buat 120,000 kenderaan setiap hari. 

SESUAI dengan statusnya sebagai sebuah metropolitan, San Francisco sememangnya mempunyai pelbagai keunikan. Pulau Alcatraz, Fisherman Wharf, San Franciso Zoo, Chinatown, North Beach, Golden Gate Park, California Academy of Sciences dan sebagainya, semua menjanjikan keistimewaan tersendiri.

Terkenal dengan sejarah pelombongan emasnya satu ketika dahulu, kota yang berpusat di California, Amerika Syarikat (AS) itu menawarkan pelbagai pengalaman gastronomi, seni, budaya dan tarikan pelancongan yang mempesonakan para pengembara dari seluruh dunia.

Mercu tanda San Francisco yang paling terkenal di dunia ialah Jambatan Golden Gate.


Dibangunkan dalam konteks bandar dan dalam gaya moden berstruktur, jambatan sepanjang hampir tiga kilometer itu menghubungkan kota itu di hujung utara Semenanjung San Francisco ke Marin County merentangi Golden Gate, bukaan Teluk San Francisco dari Lautan Pasifik.

Direka oleh arkitek, Joseph B. Strauss, jambatan itu mengambil masa selama lima tahun untuk disiapkan iaitu dari tahun 1933 hingga 1937 dengan kos sekitar AS$35 juta (RM107 juta).

Mengaplikasikan binaan kerangka logam dan kabel logam sebagai bahan asas binaanya, ia turut diiktiraf sebagai jambatan kabel terpanjang dan tertinggi di dunia sehingga 1964 sebelum diambil alih oleh Jambatan Verrazano-Narrows di New York.

Sehingga 1964 Golden Gate Bridge mempunyai span utama jambatan gantung terpanjang di dunia iaitu 4,200 kaki (1,280.2 m)

Jumlah panjang Jambatan Golden Gate dari penampan ke penampan adalah 8981 kaki (2,737 m). Dengan ketinggian menara pada 746 kaki (227m) dari paras air, Jambatan Golden Gate mempunyai penggantungan menara tertinggi di dunia sehingga tahun 1998 apabila jambatan di Denmark dan Jepun telah disiapkan.

Sebaik siap, jambatan itu lantas mengundang perhatian masyarakat dari seluruh dunia.

The height, depth, and length of the span from end to end.

Keunikan Jambatan Golden Gate terletak pada dua buah menara unik setinggi 250 meter yang merentanginya di samping penggunaan warna jingga sebagai tema keseluruhan strukturnya yang memukau pandangan mata.

Pada masa yang sama, ia juga diserlahkan dengan keindahan panorama di sekitar jambatan itu yang berlatarbelakangkan Lautan Pasifik yang membiru.

Berat jalan pada jambatan digantung pada dua kabel yang melalui dua menara utama dan tetapkan di dalam konkrit di setiap hujungnya. Setiap kabel dibuat daripada 27,572 helai wayar. Terdapat 80,000 batu (129,000 km) wayar dalam kabel utama jambatan. Jambatan ini mempunyai kira-kira 1200000 rivet.

Jambatan itu direka dengan spesifikasi keselamatan tinggi dan mampu menampung bebanan sehingga 25 juta kilogram.

Terdapat plaza tol yang disediakan bagi pengguna jalan raya yang ingin merentasi jambatan itu. Menyediakan laluan kenderaan enam lorong, dianggarkan ia dilalui kira-kira 120,000 kenderaan setiap hari.



Di samping kenderaan, jambatan itu juga turut menyediakan laluan pejalan kaki untuk orang ramai dan pengguna basikal di kedua-dua arah.

Biarpun direka untuk menampung berat yang ekstrem, namun satu malapetaka hampir berlaku di atas jambatan itu pada 1987 apabila lebih 400,000 penduduk kota itu berkumpul di atasnya bagi meraikan sambutan ulang tahunnya yang ke-50.

Biarpun tiada tragedi buruk yang berlaku, struktur jambatan yang tiba-tiba bergoyang akibat lebihan muatan dan angin kencang turut mencemaskan orang ramai.

Sejak itu pihak berkuasa tidak lagi mengadakan perhimpunan besar-besaran di atasnya demi keselamatan.



Sumber: Kosmo, Wikipedia

2 comments:

MyFreeMinded berkata...


Biasa menonton rancangan NG tentang jentera2 besar dan pembinaan jambatan ni. :)

Nurna Azrin berkata...

teringin nak lalu