10 Oktober 2014

Tanah Suci Mekah: Dulu, Kini Dan Menjelang 2017



Keterangan Gambar
Projek pembesaran Masjidil Haram ketika ini di peringkat perluasan bangunan menempatkan laluan Saie dari Bukit Safa ke Bukit Marwah (kelihatan bangunan menganjur di atas sebelah kiri dekat dataran Kaabah). Projek pembesaran baharu meliputi separuh paparan replika model gambaran artis seperti tertera yang dijadual siap sepenuhnya pada 2017.

KATA seorang petugas Tabung Haji, dia mencari-cari deretan kedai di pekarangan 100 meter dari Maktab 83, Hotel Abraj Al-Janadariyyah - 900 meter dari Masjidil Haram - sebaik sahaja memasuki Kota Mekah awal bulan lalu.

"Tiada… .... Kelihatan… lapang tempat itu," katanya sambil menyatakan kepada penulis; "...tahun depan kalau rakan anda dari Utusan Malaysia datang pula ke sini, dia tidak akan berkongsi panorama sama dengan apa yang anda lihat hari ini."


Pembangunan kota Mekah dan Madinah ketika ini rancak. Giat dijalankan oleh pekerja-pekerja kontrak, sebahagian besar dari Asia Selatan, di sebalik ketekunan jemaah seluruh dunia yang semalam sahaja mencecah lebih sejuta mengisi ruang-ruang solat Masjidil Haram.

Dianggarkan jemaah melepasi 2.5 juta pada hari wukuf di Arafah yang lalu.

Di Masjidil Haram, bukan sahaja jemaah haji Malaysia 'hilang seketika' empat hingga lima jam dalam mengesan laluan pulang ke hotel penginapan, jemaah negara lain pun sama senasib. Kalau tidak ditanda pintu mana laluan masuk, nescaya boleh tersasar.

Projek pembesaran Masjidil Haram yang turut melibatkan kerja-kerja perluasan mataf atau aras bertingkat tawaf termasuk dalam projek pembangunan tanah suci bernilai lebih SR300 bilion yang sedang dilaksanakan di Mekah.

Ini bertujuan memperbaiki perkhidmatan yang diberikan kepada berjuta-juta jemaah yang datang untuk haji dan umrah. Dan bukan bertujuan membuat sebarang keuntungan kewangan bagi negara itu.

Projek pembesaran Masjidil Haram yang terbesar dalam sejarah itu dijalankan di kawasan seluas 400,000 meter persegi. Ia akan menggandakan kapasiti masjid sehingga mampu menampung dua juta jemaah.

Projek Masjidil Haram ini mempunyai enam komponen utama iaitu perluasan di dalamnya, pembinaan jambatan dan laluan pejalan kaki, bangunan perkhidmatan yang baru, pusat-pusat kesihatan, pejabat pertahanan awam, stesen pendingin hawa pusat dan loji tenaga simpanan.

Terdapat rancangan untuk membina lebih banyak laluan dan terowong sekitar masjid sebagai sebahagian daripada projek ini. Kerja-kerja perluasan mataf di sekeliling Kaabah giat dilakukan dengan merobohkan struktur lama di sekitar Kaabah.

Penyiapan peringkat kedua akan meningkatkan kapasiti mataf untuk menampung sehingga 75,000 jemaah yang bertawaf setiap jam.

Kerja-kerja pembesaran di Al-Fahd Gate dan kawasan sekitarnya turut sibuk. Bahagian terbuka di utara pintu masjid meliputi Suaimaniya. Ini akan memudahkan pergerakan beribu-ribu jemaah memasuki Masjidil Haram dari pintu utara.

Ini kemudian dihubungkan untuk laluan bersaie manakala orang kurang upaya akan diberi kerusi roda bermotor untuk melakukan urusan haji dengan mudah.

Bukan setakat pembesaran Masjidil Haram, bahkan melibatkan projek pengangkutan awam di Mekah menelan kos SR69 bilion. Ini termasuk sistem metro yang akan memastikan aliran lancar lalu lintas di dalam bandar.

Raja Abdullah, penjaga dua kota suci positif mahu meningkatkan kapasiti semasa Mina dan menghubungkan tempat suci Mekah dengan sistem pengangkutan maju.

Perkembangan berterusan Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz (Kaia) di Jeddah akan meningkatkan kapasitinya kepada 80 juta penumpang. Kaia adalah pintu masuk utama jemaah.

The Haramain kereta api pula akan mengurangkan masa menunggu jemaah di Kaia dan akan membawa lebih tiga juta penumpang setiap tahun.

Kereta api menghubungkan Mekah dan Madinah melalui Jeddah dikatakan sepanjang 480 kilometer.

Kerajaan Arab Saudi merancang menubuhkan sebuah bandar yang sepenuhnya didiami jemaah haji di Mekah dengan dilengkapi unit-unit perumahan, pejabat pembekal perkhidmatan haji dan pusat pameran.

Laluan antara Safa dan Marwah di dalam masjid, juga dijangka meningkatkan kapasitinya kepada 188,000 jemaah sejam.

Tiga tahun lagi, dijadualkan 2017 - Masjidil Haram tertera lengkap dengan artistik panorama sepenuhnya.

Sumber: Utusan

0 comments: