27 Januari 2011

Kemalangan Maut: 2010 Mencatat Rekod Tertinggi;







PETALING JAYA: Sebanyak 6,872 kematian membabitkan 6,260 kes kemalangan maut dicatat tahun lalu – rekod tertinggi dalam sejarah negara, sekali gus menimbulkan kebimbangan dan memaksa pihak berkuasa melaksanakan strategi baru bagi mengurangkan nahas jalan raya, terutama pada musim perayaan.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata mulai tahun ini polis akan memperkenalkan konsep ‘creative enforcement’ atau penguatkuasaan kreatif melalui Ops Sikap Ke-23 selama 15 hari bermula Tahun Baru Cina, minggu depan.

Katanya, melalui pendekatan baru itu, penekanan akan diberi kepada penguatkuasaan lebih tegas bagi membendung enam kesalahan utama yang sering dilakukan pengguna jalan raya, termasuk memandu melebihi had laju, melanggar lampu isyarat, memotong di garisan berkembar dan menggunakan lorong kecemasan secara sewenang-wenang.

Antara langkah yang diambil ialah:
  • Mengaktifkan semua 19 menara peninjau di lebuh raya dan laluan Persekutuan untuk meningkatkan pemantauan dan penguatkuasaan, selain memastikan kelancaran trafik.
  • Menempatkan lebih ramai pegawai dan anggota serta memperbanyakkan operasi rondaan dan sekatan jalan raya di beberapa lokasi strategik sepanjang musim perayaan kali ini bagi mewujudkan perasaan takut dan memastikan pengguna sentiasa menghormati undang-undang, dan
  • Menghapuskan diskaun bagi kesalahan trafik yang dilakukan sepanjang Ops Sikap, sebaliknya pesalah perlu membayar saman maksimum.

p/s:  Jalan raya seluruh Malaysia kembali sesak dgn jumlah kenderaan yang banyak seawal 29 Januari 2011 menjelang cuti Tahun Baru Cina. Walau pun ajal dan maut di tangan Allah (tiada siapa yang tahu), tetapi eloklah langkah keselamatan dan berjaga-jaga sepanjang berada di atas jalan raya dititik-beratkan. Hargailah nyawa anda, nyawa orang yang tersayang dan nyawa insan-insan lain yang turut menggunakan jalan-raya. Jangan ditambah lagi rekod statistik kemalangan maut. Pandu cermat mengikut had laju yang telah ditetapkan. Berhenti rehat (cth di R&R ketika berada di Lebuh Raya) jika rasa mengantuk. Mempunyai tidur yang cukup, sebelum memulakan perjalanan yang jauh. Memastikan kenderaan dalam keadaan yang sempurna ...

Akhir kata, Selamat bercuti kepada semua rakyat Malaysia (tak mengira bangsa) yang mengambil kesempatan bercuti sempena Tahun Baru Cina.

Kepada rakyat Malaysia berbangsa cina, diucapkan 'Selamat Tahun Baru Cina' ...

Sumber::
http://www.bharian.com.my/

0 comments: