21 Januari 2011

Musibah sekadar ujian ketakwaan manusia

Oleh Zamanuddin Jusoh
Eksekutif Agama The New Straits Times Press (NSTP)

DUNIA ini medan bagi segala kebaikan dan keburukan yang melihat pertembungan antara kumpulan mentaati Allah dengan mereka yang cenderung kepada syaitan dan mengikut hawa nafsu. Sejarah nafsu mempengaruhi manusia memperlihatkan bagaimana anak Nabi Adam, Qabil membunuh saudaranya, Habil.

Demikianlah Allah membuat sesuatu ketetapan dalam kehidupan manusia berdasarkan ilmu dan hikmah daripadanya ialah mereka yang dapat membezakan adalah hamba terbaik. Oleh itu, semua akan diberi ganjaran mengikut perbuatannya sama ada layak untuk nikmat syurga atau azab neraka. 

Sesungguhnya manusia bertanggungjawab terhadap nasib mereka berbekalkan ilmu yang ada padanya untuk membezakan antara baik dengan buruk kerana firman Allah SWT yang bermaksud: “Allah sekali-kali tidak menzalimi hambanya.” (Surah Al-Kahfi, ayat 49)

Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat akhir zaman yang sentiasa ke hadapan dalam mencorakkan kehidupan berpaksikan ketaatan kepada Allah. Hubungan sebenar antara mereka dan Pencipta adalah ketaatan yang tidak berbelah bahagi disamping ganjaran baik dijanjikan Allah.

Firman Allah yang bermaksud: “Mereka hanyalah menunggu berlakunya ketentuan kepada orang terdahulu (azab). Maka kamu tidak akan mendapati apa-apa perubahan selain daripada ketentuan Allah.” (Surah Fatir, ayat 43)


Imam Masjid Nabawi Madinah Al-Munawwarah, Syekh Abd Rahman Al-Huzaify, dalam khutbahnya berkata dunia sudah hampir sampai ke penghujungnya dengan tanda jelas berlakunya ujian, fitnah dan kerosakan yang berleluasa.

Oleh itu katanya, bersegeralah melakukan kebaikan disamping berhati-hati dengan dosa dan kemaksiatan selain beringat bahawa hari yang kita lalui semakin sukar kerana hampirnya dengan kiamat.

“Umat ini berada dalam keadaan fitnah kerosakan seperti malam yang gelap gelita. Hanya orang yang berpegang dengan Allah, rasul dan bersama kumpulan orang beriman saja yang akan selamat darinya,” katanya.


Beliau memetik sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiada seorangpun Nabi diutuskan melainkan mereka menyeru umatnya ke arah kebaikan dan menentang kemungkaran. Sesungguhnya umat ini menerima kebaikan yang banyak pada awalnya dan diuji dengan fitnah dan kerosakan pada penghujungnya. Maka pada ketika itu berkatalah orang beriman: Inilah detik kemusnahan. Sesiapa yang ingin selamat, maka ikutilah jalan yang menuju kepada Allah dan hari kiamat.” (Hadis riwayat Muslim)


Syekh Abd Rahman berkata, maksud fitnah ialah perkara yang berlaku dan memudaratkan agama atau kenikmatan dunia yang dikecapi manusia bagi melihat sejauh manakah tahap kesyukuran seseorang terhadap nikmat itu.


Katanya, bencana menimpa semua masyarakat tanpa mengira kedudukan adalah fitnah umum sementara fitnah khusus ialah bencana menimpa seseorang individu sama ada terhadap dirinya, agama, harta benda atau keluarganya.


“Dalam kehidupan ini, kita akan menghadapi pelbagai ujian yang akan menguji kesabaran dan emosi sehingga kita merasakan kitalah orang paling malang di dunia. Ingatlah Allah SWT menyediakan pelbagai bentuk bonus ganjaran kepada mereka yang diuji,” katanya.


Beliau berkata, mereka menghadapi ujian getir dan tabah serta bersabar di samping terus berusaha, iman mereka akan bertambah dan mendapat ganjaran orang bersabar manakala mereka bersyukur dengan nikmat dikurniakan mendapat ganjaran orang yang bersyukur.


Sabda Rasul SAW yang bermaksud: “Alangkah hebatnya seorang Muslim di mana apabila ditimpa musibah mereka sabar dan apabila dikurniakan nikmat mereka bersyukur. Itulah yang terbaik bagi mereka.” (Hadis riwayat Muslim)


Ketahuilah segala kelemahan dalam menghadapi ujian Allah akan dapat ditampung jika kita penuhi kehidupan dengan amalan solat dan terus melakukan kebajikan setiap masa.


Seorang sahabat, Huzaifah Ibnul Yaman menceritakan ketika mereka duduk bersama Abdullah Bin Umar lalu Abdullah bertanya: “Adakah dalam kalangan kamu yang menghafal sesuatu hadis daripada Baginda SAW mengenai fitnah? Saya berkata: Rasul SAW pernah bersabda yang bermaksud: Ujian kepada seorang lelaki terhadap keluarganya, hartanya dan jiran tetangga akan ditampung oleh solat, puasa, sedekah, mengajak manusia ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Antara amalan penting dalam masyarakat ialah mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran kerana ia akan menyelamatkan umat dari bencana umum yang diturunkan kepada semua.


Firman Allah yang bermaksud: “Takutlah kamu akan seksaan yang akan diturunkan kepada semua dengan kezaliman yang dilakukan oleh orang lain.” (Surah Anfal, ayat 25)


Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Demi diriku dalam genggaman-Nya, kamu hendaklah menyeru manusia ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran atau kamu akan diazab kerananya dan doa kamu tidak akan dimakbulkan.” (Hadis riwayat Tirmizi)


Firman Allah lagi yang bermaksud: “Selepas mereka melupakan peringatan Allah, kami selamatkan orang yang menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kami juga akan timpakan kepada orang zalim itu dengan seksaan yang keras disebabkan kefasikan mereka.” (Surah Al-A’raf, ayat 165)


Sumber: BHarian

0 comments: