30 Januari 2011

Piala Sumbangsih 2011 : Selangor vs Kelantan



Perlawanan bola sepak Piala Sumbangsih atau dikenali juga sebagai Piala Sultan Haji Ahmad Shah, merupakan perlawanan pembuka tirai bagi dalam musim Liga Malaysia. Perlawanan ini pertama kali diperkenalkan pada Liga Malaysia musim 1985.

Format Piala Sumbangsih antara 1985 hingga musim 1992 adalah juara Piala Malaysia (PM) bertemu dengan juara/naib juara Liga Malaysia.

Antara 1993 hingga 2010, format telah ditukar di mana juara PM berebut Piala Sumbangsih dengan juara piala FA pula (atau naib juara FA, jika pemenang PM juga adalah juara FA).

Bermula musim Liga Malaysia 2011, format Piala Sumbangsih kembali ditukar. Juara Piala Malaysia pada musim lepas akan menentang Juara Liga Super Malaysia pada perlawanan pertama musim ini.

Musim baru Liga Malaysia 2011 telah bermula dgn aksi merebut Piala Sultan Haji Ahmad Shah (Piala Sumbangsih) pada tarikh 29 Januari 2011. Perlawanan antara Juara Piala Malaysia 2010, Kelantan (bergelar The Red Warriors) dan Juara Liga Super 2010, Selangor (bergelar Red Giant) berlangsung di Stadium Shah Alam.

Selangor merupakan penyandang gelaran juara Piala Sumbangsih sebanyak 8 kali. Selangor menjuarai Piala Sumbangsih 2010 selepas menundukkan juara Piala Malaysia 2009, Negeri Sembilan 2-1 dalam aksi pembuka tirai kempen Liga Super 2010 di Stadium Tuanku Abdul Rahman di Paroi.

Bagi pasukan Kelantan yang dibimbing jurulatih, Datuk M Karathu perlawanan Piala Sumbangsih 2011 ini adalah penglibatan pertama pasukan ini di dalam perebutan Piala Sumbangsih.

Pada malam 29 Januari 2011, jaringan daripada Norshahrul Idlan Talaha menerusi penalti minit kelapan dan Mohd Badri Radzi tujuh minit sebelum tamat perlawanan sudah cukup untuk mereka menang 2-0 mengatasi Selangor dalam perlawanan sumbangsih ini.

pix_gal0

Kelantan mencipta sejarah dengan buat kali pertamanya menjulang Piala Sumbangsih setelah berjaya merampas kejuaraan dua tahun berturut-turut yang dipegang oleh Selangor . Dengan ini Kelantan berjaya mengutip 3 mata yang pertama dalam Liga Super Malaysia musim 2011.

Tahniah kepada kuasa baru bola sepak Malaysia yang berjaya menambah satu lagi koleksi kejuaraan selepas Piala Malaysia dan Piala Emas Raja-Raja.

p/s: Kepada Pasukan Merah Kuning, teruskan perjuangan anda. Pastikan hasrat dan matlamat menjuarai Piala Malaysia dan Liga super Malaysia 2011 menjadi kenyataan.

1 comments: