24 April 2011

Lagi Masalah Daripada Facebook

Awal bulan yg lalu berita Berhati-hati Dengan Facebook telah dipaparkan di akhbar tempatan, seterusnya telah dijadikan entri di dalam blog 'copy-paste' ini. Berita tersebut mengisahkan seorang wanita telah 'dibogelkan' oleh seorang rakan Facebook yang baru dikenalinya secara maya.

Hari ini satu lagi masalah penyalah gunaan Facebook didedahkan di dalam akhbar tempatan.



Rakyat Malaysia terutama wanita dinasihatkan supaya menolak permintaan daripada mana-mana lelaki Afrika yang mahu berkenalan menerusi laman sosial Facebook bagi mengelak diperdaya menjadi 'keldai dadah'.


Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot berkata, daripada 1,880 rakyat Malaysia yang ditahan di luar negara antara tahun 1991 hingga 31 Mac 2011, seramai 833 orang adalah bersabit kes dadah.



"Mereka terdiri daripada 675 lelaki dan 158 wanita yang ada antaranya terpedaya menjadi keldai dadah selepas berkenalan dengan lelaki warga asing khususnya warga Afrika menerusi laman sosial itu. (Rujuk: Kosmo.)

Kebanyakannya mangsa adalah berasal dari kawasan luar bandar, berusia antara 20 hingga 30 tahun, tiada rekod jenayah dan menganggur atau daripada golongan berpendapatan rendah.

Kes terbaru berlaku Rabu lalu (20 April) membabitkan pelajar kejururawatan kolej swasta di Damansara, Marylyne Sandra Sapat, 22, ditahan pihak berkuasa China kerana menyeludup 100 biji dadah jenis heroin dengan menelannya.

Mangsa dipercayai ditawarkan RM5,000 untuk menyeludup dadah berkenaan oleh rakan Facebook lelaki warga Afrika yang hanya dikenali sebagai Chimezie Michael dalam akaun Facebook. (Rujuk: BHarian)

"Facebook itu tidak ada masalah. Tetapi jika disalahgunakan boleh jadi musuh ketat. Saya minta kalau ada lelaki Afrika ingin berkenalan dalam Facebook, block (halang) sahaja," kata Datuk Richard Riot.

Setiausaha Kerja Penyelidikan dan Pemantauan Program, Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (Pemadam), Zuriah Abu Bakar, 48, berkata pendapatan berniaga dadah memang lumayan. Sekilogram dadah boleh memberi pulangan sehingga RM1.8 juta kepada pengedarnya.

“Dengan wang sebanyak itu, manusia boleh hilang pertimbangan dan sanggup menjadi keldai dadah,” bicaranya sambil mendedahkan kebanyakan keldai dadah tahu mereka sedang digunakan.

Australia, China, Brazil, Peru, Argentina dan Jepun ialah antara destinasi penyeludupan dadah yang sering dikaitkan dengan gadis rakyat Malaysia.

“Perkara yang membimbangkan adalah hanya satu daripada sepuluh kes rakyat kita ditangkap di luar negara benar-benar diperdaya.

“Selebihnya mereka sedar, tahu dan mengakui tindakan mereka menyeludup dadah ke negara asing,” ulasnya. (Rujuk: Kosmo)

p/s: Berpada-padalah dalam ber'Facebook'. Jadikan berita-berita akhbar yang berkaitan dengannya sebagai peringatan.

Inilah akibatnya jika kehidupan ketika terlalu berpaksikan kepada ganjaran material secara mudah tanpa mahu bersusah payah berusaha. Mangsa yang menjadi 'Keldai Dadah' pastinya begitu terpengaruh dengan tawaran-tawaran menarik material daripada rakan Facebook mereka. Tanpa menyedari niat jahat mereka di sebalik semua tawaran tersebut.

Untuk pengetahuan anda sila baca juga Promosi Maksiat di Facebook & Blog

4 comments:

mykhalis berkata...

ada jugak melayan orang afrika ek

amny berkata...

fb sya ramai gk org lua add...grr..xnk2..!!

azwandengkil berkata...

Makin mahir org guna internet makin senang mereka kena tipu rupanya.

Tanpa Nama berkata...

bahaya tu geng.. member gua nigazz asyik kejar dia je.. cari dia di mana2.. ym.. blog... ngeri gile