25 April 2011

PM Galakkan Rakyat Malaysia Berblog

Ini mungkin berita yang menyentuh hati anda sebagai blogger. PM sangat mengalu-alukan kehadiran dan kewujudan anda dalam dunia penulisan tanpa sempadan ini demi membina kecemerlangan dan kemajuan negara. PM sangat menghargai anda.



Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan tidak takut dengan pandangan penulis blog, sebaliknya mahu menjadi rakan blogger kerana pandangan mereka diperlukan, termasuk kritikan membina untuk bersama-sama membentuk masa depan lebih baik untuk negara dan rakyat.

Perdana Menteri juga percaya hubungan antara blogger dan kerajaan akan menjadi jalinan penting atas dasar saling menghormati dengan kedua-dua pihak boleh berbeza pendapat, tetapi jangan sehingga langsung tidak boleh menerima pandangan orang lain.




“Bagaimanapun, harus ada batas supaya tidak menggunakan ruang siber untuk menipu atau menyatakan separuh kebenaran. Justeru, mesti ada batasan.

“Jika anda bekerja dalam lingkungan berkenaan (menulis atau memberitahu perkara yang benar dan betul), saya percaya blogger akan memainkan peranan amat penting dalam membentuk masa depan lebih baik untuk Malaysia dan ASEAN,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ucaptama pada Persidangan Blogger Malaysia-Rantau ASEAN yang pertama di Kuala Lumpur, 24 April 2011. Persidangan dua hari itu bertema Blogging Mindfully and Responsibly dan dianjurkan oleh Blog House Malaysia. Pada majlis itu, Dr Mahathir telah diumumkan sebagai Penaung BHM.

Najib berkata, aktiviti blog di Malaysia ialah antara yang paling rancak serta bebas di dunia dan pentadbiran negara kepemimpinannya memberi sepenuh komitmen untuk meneruskan janji Dr Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri dan membangunkan Koridor Raya Multimedia (MSC) bahawa Malaysia tidak akan menapis Internet.

Najib berkata, demokrasi digital adalah suatu yang tidak dapat dielakkan, malah kerajaan percaya Internet adalah enjin untuk pertumbuhan ekonomi, membina masyarakat berilmu dan berupaya merapatkan rakyat melalui penggunaan yang betul.



Sumber: BHarian

p/s: Walaupun blogger bebas menyatakan suara hati dan pendapat mereka di dalam blog masing-masing, tetapi kebebasan pasti ada batasnya. Perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti masyarakat, isu-isu perkauman, kenyataan yang menyalahi akta hasutan dan suatu yang menjadi rahsia kerajaan semestinya dielakkan daripada perbincangan umum. Hal ini penting demi keamanan negara dan keharmonian masyarakatnya.



Baca juga pengalaman Bangku Kosong dalam entrinya Bila Blog Saya Jadi Bahan Bukti - Masuk Meeting Projek Mega Nasional.

2 comments:

amny berkata...

yeaahhh....lagi seronok kalau dapat internet free..^^

Admin berkata...

Terima kasih ... :) saya sangat menghargainya ... dan saya lihat ada blog BK dlm bloglist .. :) hmm anda seorang yang berjiwa pemurah. Terima kasih sekali lagi.