Nuff Atas

26 April 2011

Masa Berkualiti Bersama Keluarga.



Mula-mula sekali aku nak nasihatkan kepada sesiapa yang belum mengisi Borang BE (e-Filing) LHDN sila berbuat demikian sebelum 30 April 2011. Anda ada 5 hari sahaja lagi untuk berbuat demikian. Untuk maklumat lanjut klik sini, untuk cara-cara mengisi Borang BE (e-Filing) online klik sini. Kalau menghadapi kesukaran nak buat sendiri di rumah secara online, lebih baik berkunjung ke LHDN terdekat untuk mendapatkan bantuan. Saya percaya ramai yang tak isi lagi ni, sebab nak tunggu saat-saat akhir....

Sejak semalam aku tidak dapat menumpukan perhatian 100% dalam dunia blog. Aku berblog dalam keadaan tak berkualiti.

Hari ini selepas pulang dari kerja dan solat Asar berjemaah, aku pulang ke rumah. Aku ambil ‘Yaya’ yang sedang melalak menangis. Lalu aku dukung dia agar dia senyap.




Sambil aku mendukung ‘Yaya’ yang berusia 1 tahun itu, aku on laptop dan streamyx. Perkara yang mula mula yang aku cari dan tengok ialah tajuk2 akhbar tempatan.

Selepas hampir setengah jam, semua akhbar online telah aku teliti tajuk-tajuk nya. Aku lihat semua tajuk seolah-olah sama sahaja. Semuanya tak langsung menarik minat aku utk aku ‘copy’ dan dijadikan bahan entri aku. Tapi aku tak putus asa aku cuba satu ‘round’ lagi meneliti tajuk-tajuk akhbar tersebut. Tapi kali ini aku klik tajuk2 tersebut utk aku lihat kandungan beritanya.

Semua kerja-kerja menyemak berita akhbar aku lakukan secara begitu-begitu sahaja tanpa fokus dan penghayatan terhadap isi-isinya. Ini kerana aku lakukan beberapa kerja dalam satu masa. Sambil melayar internet aku buat kerja-kerja lain jugak.

Aku mendokong anak aku ’Yaya’ (dgn aneka ragamnya nak bermanja dengan aku) dengan tangan kiri. Tangan kanan aku pula aku gunakan memegang mouse sambil klik apa-apa yang patut daripada berita akhbar. ‘Yaya’ tak mahu diriba, tak nak botol susu, tak nak makan biskut dan tak nak baring dalam buai. Yang dia nak ialah berada dalam dukungan aku aje.



Disebabkan kesihatan yang tidak mengizinkan anak aku ‘Ami’ yang berumur 3 tahun juga serba tak kena hari ini. Menangis sambil menjerit mintak dimasukkan dalam buai. Selepas beberapa ketika menangis lagi mintak turun daripada buai pulak. Tak lama kemudian melalak menangis pulak lagi mintak dibutkan susu. Isteri aku pun (yang turut terjejas kesihatan akibat cuaca yang panas sekarang ini barangkali), bangun dai pembaringannya lalu buatkan sebotol susu untuknya. Tak lama kemudian menjerit lagi mintak air sirap dalam botol pulak.

Oleh kerana ada 2 orang budak kecik ‘Yaya’ dan ‘Ami’ yang sedang ingin bermanja dalam rumah ini, aku dan isteri aku terpaksa menguruskan dan melayan sorang satu daripada mereka.

Aku perlu mendapatkan sekurang-kurangnya satu entri utk aku publish agar aku dapat ziarah blog2 yg tersenarai dalam bloglist aku. Itu memang disiplin yang aku cuba tanamkan dalam diri aku. Ini kerana aku perlu ada semangat macam Khalis. Khalis boleh buat sampai 5 entri satu hari. Takkan aku satu pon tak boleh.

Tetapi setelah hampir maghrib barulah aku dapat satu bahan sebagai entri. Itu pun aku sediakan bahan tersebut secara susah payah. Aku terpaksa taip ayat-ayat tambahan daripada bahan ‘copy-paste’ aku dengan sebelah tangan sahaja.



Artikel ini dapat aku karang apabila persekitaran aku agak aman. Sebaik aku siap mengarangnya, ‘Ami’ pun terjaga daripada tidurnya lantas membunyikan ‘siren’ sekuat hatinya.

Kerja-kerja ziarah blog yang terdapat dalam bloglist, aku lakukan sambil lalu sahaja. Aku tidak dapat yang menulis shoutbox, aku tak dapat menulis komen. Aku geram jer nak mengomen entri Khalis.

Kecuali aku menulis dalam’ shoutbox’ ‘Cekodok’ yang aku temui secara tak sengaja apabila aku terlihat dalam senarai follower aku ada seorang ‘Anonymous’ yang tak pernah aku tahu kewujudannya sebelum ini. Apabila aku klik profilenya ternyata ‘Anonymous’ itu merupakan ‘Cekodok’ yang telah hampir sebulan menghilang dan 'Cekodok' yang sangat misteri identitinya.

p/S; Blogwalking lagi la tak sempatnya...

2 comments:

mykhalis berkata...

amboi..jangan geram2..bawak bersabar..wahh..daddy rupenye..kena mintak tunjuk ajar nie.. hehe

Koding berkata...

Khalis....
Pengalaman merupakan guru sebenar yang berharga...