30 April 2011

Selamat Pengantin Baru William dan Kate

Upacara perkahwinan William dan Kate dikatakan Istiadat 'Wedding Of The Year'. Setiap orang di merata pelusuk dunia memperkatakan tentang majlis yang diadakan dalam aturcara yang gilang-gemilang ini. Upacara diraja penuh gilang gemilang ini telah menarik tumpuan dua bilion penonton di seluruh dunia.

Saya mengambil kesempatan ini untuk berkongsi beberapa maklumat dengan semua pembaca berkaitan gelaran-gelaran yang wujud di Istana Buckingham dan telah diterima oleh pasangan pengantin diraja tersebut.



Upacara Perkahwinan Putera William (William Arthur Philip Louis), 28, Duke dari Cambridge dan Catherine "Kate" Middleton, 29 telah berlangsung di Westminster Abbey pada hari Jumaat, 29 April 2011. Putera William, yang berada dalam baris kedua pengganti pada Ratu Elizabeth II, bertemu Middleton buat kali pertama pada 2001, semasa mereka sama-sama menuntut di Universiti St Andrews.

Mereka bertunang pada 20 Oktober 2010, dan pertunangan mereka dimaklumkan kepada umum pada 16 November 2010. Middleton, 29, merupakan ‘rakyat biasa’ pertama yang berkahwin dengan seorang pewaris takhta sejak 350 tahun lalu. (Rujuk: en.wikipedia.org)




Pada tarikh tersebut juga Putera William dan Kate Middleton telah menerima hadiah perkahwinan diraja pertama mereka daripada Ratu Elizabeth iaitu gelaran Duke and Duchess of Cambridge.

Istana Buckingham berkata, bahawa William kini secara rasmi bergelar His Royal Highness The Duke of Cambridge manakala isterinya, Catherine Middleton bergelar Her Royal Highness The Duchess of Cambridge.



Kenyataan istana menyebut bahawa William dinamakan sebagai Earl of Strathearn dan Baron Carrickfergus, manakala Middleton juga menerima gelaran yang sama sebagai Countess of Strathearn dan Baroness Carrickfergus.

Strathearn mengaitkan William dan Middleton dengan Scotland di mana pasangan itu bertemu dan saling jatuh cinta. Baron Carrickfergus adalah gelaran bangsawan yang merujuk kepada satu daripada bandar tertua di utara Ireland.



Ketiga-tiga gelaran berkenaan dikurniakan nenda William, Ratu Elizabeth II sebagai menandakan perkahwinan putera berkenaan.

Disebabkan Middleton tidak dilahirkan dikalangan keluarga diraja, beliau tidak akan secara rasmi menjadi Puteri Catherine walaupun masyarakat umum akan memilih untuk memanggil beliau demikian atau mungkin “Puteri Kate”, menolak protokol.



Putera William, 28, pewaris kedua takhta British dan Kate Middleton, 29, sah bergelar suami isteri dalam majlis yang diadakan di Westminster Abbey dengan disaksikan 2,000 tetamu di gereja berkenaan selain dua bilion penonton dari seluruh dunia yang menyaksikan acara yang disiarkan secara langsung menerusi televisyen dan internet.

Sementara itu di luar Westminster Abbey, orang ramai dari seluruh dunia mula memenuhi kawasan berkenaan sejak malam sebelumnya dengan harapan untuk melihat lebih dekat majlis penuh bersejarah itu. Seramai 5,000 anggota polis ditempatkan di Westminster Abbey bagi mengawal keselamatan dan menghalang kejadian tidak diingini. (Rujuk: BHarian)

Selepas majlis perkahwinan di Westminster Abbey, pasangan Duke dan Duchess of Cambridge itu diarak menaiki kereta kuda State Landauke 1902 yang pernah digunakan Putera Charles dan Puteri Diana semasa perkahwinan mereka ke The Mall untuk melambai kepada rakyat dari balkoni dan ke Istana Buckingham bagi majlis resepsi dihadiri 650 tetamu.

Majlis perkahwinan itu turut dihadiri keluarga diraja dunia antaranya Putera Albert II dari Monaco bersama Charlene Wittstock dan Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri, Tuanku Nur Zahirah serta selebriti terkenal seperti David Beckham dan isterinya, Victoria. (Rujuk: Utusan Online)

0 comments: