28 Mei 2011

Systemic Lupus Erythematosus (SLE)


Kredit Foto: Dayang Deno

Wanita menghadapi risiko diserang penyakit Systemic Lupus Erythematosus (SLE) 10 kali lebih tinggi daripada lelaki, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pada 22 Mei 2011.

Beliau berkata, walaupun mempunyai impliksi kesihatan yang begitu besar terhadap wanita, isu kesihatan itu masih kurang diberi perhatian dan disedari bahayanya.

"Walaupun penyakit lupus boleh menyerang seseorang pada sebarang peringkat usia tetapi lazimnya ia bermula ketika seseorang itu berusia antara 15 dan 45 tahun," katanya ketika melancarkan walkhton "Walk-a-Payung" Persatuan SLE Malaysia di sini.


Systemic lupus erytematosus (SLE) atau lupus eritematosus sistemik (LES) adalah keadaan kronik akibat berlaku perubahan tidak normal pada sistem keimunan (daya tahan penyakit) yang menyebabkan antibodi yang dihasilkan oleh sistem keimunan itu menyerang kembali sistem badan pesakit tersebut.

Antara organ dan tisu tubuh yang selalunya diserang dan dimusnahkan oleh antibodi ini ialah kulit, jantung, paru-paru, sendi dan sistem saraf.

Sumber: BERNAMA

Baca dan lihat juga kisah aktiviti walkhton "Walk-a-Payung" oleh rakan blogger Dayang Deno

6 comments:

Jahirah berkata...

bila antibodi sendiri yg menyerang mmg sukar...ada kwn2 yg mengalami masalah ni.tp diaorg mmg tabah.

Liyana Zahim berkata...

Pnykt ni mmg bhye.. Ade 3 jns kan lau tak silap? Lau SLE attack inner organs n yg plg bhye dri tige jnis tu.. Mintak jauhla dri pnykt ni..

ellieandcarl'sstories berkata...

haaiii penakit ni kire nye baru fes time le haku dgr...

rafina mimi abdullah berkata...

baru pertama kali dengar penyakit SLE ni..

Koding berkata...

Saya pon baru taw fasal penyakit ni melalui blogger Dayang Deno...

Khadijah berkata...

wardah khadijah pun bru thu juga pasal penyakit nie...thanks for this info :)