30 Jun 2011

Operasi KTMB Stesen Tanjung Pagar, Bukit Timah Berakhir



Operasi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Stesen Tanjung Pagar dan Bukit Timah di Singapura, akan tamat mulai tengah malam jam 12.00, 30 Jun 2011, apabila perkhidmatan ke republik itu berakhir di Woodlands Train Checkpoints mulai 01 Julai 2011.

Tren terakhir KTMB akan meninggalkan Stesen Tanjung Pagar mulai jam 11 malam 30 Jun 2011 menjadi noktah perkhidmatan stesen kereta api Tanjung Pagar, yang turut dikenali sebagai Stesen Keretapi Keppel Road kepada mereka yang mempunyai kaitan dengan pengangkutan itu.


Stesen Bukit Timah yang terletak antara Tanjong Pagar dan WTCP turut akan ditutup. Jarak laluan dari Stesen Woodlands ke Stesen Bukit Timah adalah sepanjang 14 kilometer, manakala laluan dari Stesen Bukit Timah ke Stesen Tanjung Pagar adalah 10.25 kilometer.

Sumber: BHarian.


KAKITANGAN KTMB, Mohd Helmy Rahim menampal poster pemberitahuan pemindahan Stesen Tanjong Pagar, semalam. Tren terakhir ke Singapura jam 11 malam selepas 60 tahun perkhidmatannya.

Mulai 1 Julai 2011, Woodlands Train Checkpoint (WTCP) menjadi destinasi terakhir KTMB bagi menurunkan penumpang ke Singapura, manakala nasib Stesen Tanjong Pagar akan ditentukan oleh kerajaan Singapura yang berjanji mengekalkannya sebagai warisan seperti yang terkandung di dalam Perkara Perjanjian Malaysia-Singapura (POA) pada 1990.

Jadual ke Woodlands akan berterusan sehingga KTMB menamatkan perjalanan ke Singapura sepenuhnya yang hingga kini tarikhnya belum dimuktamadkan.

Selepas itu, tiada lagi perjalanan ke republik berkenaan menggunakan kereta api. Stesen terakhir selepas KTMB menamatkan perkhidmatan di WTCP adalah Stesen Johor Bahru Sentral.

Sumber: Utusan Online

Baca Juga: Sejarah Stesen Tanjung Pagar Dan Bukit Timah Akan Terus Kekal.

0 comments: