Nuff Atas

02 Mei 2012

Mengekalkan Khasiat Sayur


Bagaimanakah cara yang betul mengendalikan sayur ketika memasaknya agar khasiatnya terpelihara?

BANYAK kelebihan yang dapat kita peroleh daripada makanan. Jika anda inginkan bekalan serat, anti oksida dan nutrien dalam diet harian, saya sarankan anda makan lebih sayur-sayur. Ada sayur sayuran yang boleh dimakan begitu sahaja dan ada sesetengahnya perlu dimasak.

Nutrien dalam sayur-sayuran seperti vitamin dan mineral mampu meningkatkan imunisasi dalam badan serat pula dapat membantu untuk sistem pencernaan kita. Anti oksida juga dapat mempertahankan diri kita daripada serangan penyakit.

Bagi mendapatkan khasiat sayur yang maksimum yang kita makan anda perlulah memilih sayur-sayuran yang masih segar. Ciri-ciri sayur yang segar boleh dilihat dari warnanya yang terang contohnya jika sayur itu berwarna merah maka warna merahnya tidaklah kusam.


Tekstur sayur yang masih segar kelihatan masih keras, rapuh dan tidak lembik atau layu. Tiada kesan lebam dan busuk pada sayur-sayur disebabkan kesan hempap atau daripada ulat. Apabila kita memilih sayur untuk dibeli sebaik-baiknya kita melihat rupanya. Janganlah anda mengambil dan terus membeli tanpa memilih terlebih dahulu.

Sebenarnya, memasak sayur perlukan ketelitian agar khasiat sayur dapat dipelihara. Oleh kerana sayur mengandungi vitamin maka ada vitamin yang terkandung akan mudah hilang jika tiada perhatian yang teliti ketika kita menyedia dan memasak sayur. Vitamin B dan C dalam sayur umpamanya akan mudah hilang dengan suhu yang melampau.

Jika anda merendamkan sayur sebelum anda ingin memasaknya adalah perlu untuk anda tidak merendam sayur terlalu lama kerana ada vitamin mudah menyerap dan hilang dalam air rendaman. Sayur perlulah dibasuh dengan betul agar segala pasir dapat dihilangkan.

Setiap sayur boleh dimasak dengan pelbagai cara masakan sama ada direbus, digoreng, dibakar dan sebagainya mengikut kesesuaian. Apa yang paling penting janganlah memasak sayur sehingga menjadi terlalu lembik dan warnanya menjadi pudar kerana ini akan menyebabkan sayur akan hilang vitamin dan warnanya akan menjadi tidak menarik.

Setiap sayur mempunyai kekerasan dan saiz yang berbeza jadi kemasakannya juga berbeza oleh itu sayur yang dipotong perlulah lebih kurang sama saiznya supaya kadar kemasakannya adalah sama.

Biarkan air mendidih dahulu sebelum anda mencelur sayur dan rendamkan dalam air berais sebaik selepas mencelur bagi menghentikan proses kemasakan pada sayur itu. Tapiskan sebelum anda menggunakan sayur untuk dimasak kemudian.

Sayur yang dikukus akan masak apabila ia mula berwap. Apabila anda memasak sayur ia boleh dilihat sama ada ia telah masak atau tidak dari warnanya, sebaiknya anda ambil secebis sayur itu dan cuba makannya sama ada ia sudah masak atau tidak.

Sayur yang sudah cukup masak perlu berasa lembut dan rapuh dan mudah dikunyah tetapi masih. Simpanlah sayur yang segar di tempat yang dingin dan jangan dibiarkan terlalu lama di luar. Jika anda mahu memotongnya dahulu sebelum masak anda boleh berbuat demikian tetapi selepas itu simpanlah di dalam peti sejuk sebelum anda memasaknya.

Oleh kerana sayur-sayuran merupakan sebahagian daripada diet kita yang amat penting, maka mustahak untuk kita tahu bagaimana untuk menyediakannya dengan pelbagai cara yang betul kerana banyak manfaat yang boleh kita dapat. Jika tidak kita akan hanya makan sayur hijau yang mentah sahaja.

Kebanyakan daripada kita tidak mendapat khasiat sayur-sayuran seperti yang disyorkan setiap hari, jadi jangan jadikan kekurangan pengetahuan tentang sayur sebagai alasan untuk tidak menikmati sayur-sayuran.

Sumber: Utusan

5 comments:

afzalsukasuki berkata...

aku tak suka makan sawi pahit :D

yusuflaili(Goku) berkata...

Yap..aku memang suka semua jenis sayur.

nasir hamzah berkata...

sy suka makan sayur kobis dan sayur sawi.. hehe..

info yg menarik..

NaJwA MaJiD berkata...

Tak suka makan sayur . :D

caliph shuriken berkata...

klau mamam dgn mayonis mmg sedap ^^