12 Julai 2012

Peralatan Penyejuk Kurang Mesra Alam



Setiap kali sesiapa menggunakan pendingin hawa, menghidupkan lampu, menyaksikan televisyen, membiarkan pintu peti sejuk terbuka atau mengecas telefon bimbit, lebih banyak gas rumah hijau (GHG) dibebaskan ke atmosfera.

Peralatan-peralatan moden ini, yang menjadi sebahagian daripada kehidupan harian kita pada hari ini, memerlukan tenaga elektrik tetapi menjana tenaga elektrik ada kepincangannya memandangkan ia menyumbang kepada GHG yang dikatakan menjadi punca fenomena pemanasan global.

Statistik daripada Suruhanjaya Tenaga Malaysia (EC) menyenaraikan empat sumber tenaga negara iaitu gas semulajadi, minyak mentah, arang batu dan kok, dan kuasa hidro.

Penggunaan tenaga elektrik secara keseluruhan telah meningkat dengan ketara dalam negara dari 1990 hingga 2009 iaitu sebanyak 383 peratus.


PERALATAN YANG BANYAK GUNAKAN TENAGA

Peralatan penyejuk seperti pendingin hawa, peti sejuk dan pendingin banyak menggunakan tenaga berbanding peralatan elektik yang lain.

Satu penyelidikan oleh Pusat Bagi Alam Sekitar, Teknologi dan Pembangunan Malaysia (Cetdem) bersama Majlis Bandaraya Petaling Jaya mendapati 67 peratus daripada purata penggunaan elektrik isi rumah adalah bagi peralatan penyejuk.

Ini kemudian diikuti oleh peralatan yang digunakan bagi pemanasan (11 peratus), pencahayaan (tujuh peratus), masak (lima peratus), hiburan (empat peratus), mesin basuh (dua peratus) dan lain (empat peratus).

Sementara bagi bangunan, audit Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia mendapati pendingin hawa menggunakan 62 peratus daripada jumlah tenaga, diikuti oleh perkakas berasaskan palam kuasa (20 peratus) dan pencahayaan (18 peratus).

PENGGUNAAN MENGIKUT SEKTOR

Semasa bercakap pada Forum iGREET (Maklumat Mengenai Teknologi Hijau) ke 14 baru-baru ini, Eksekutif Kanan EC bagi Pengurusan Bahagian Permintaan Ir.Zul Azri Hamidon menunjukkan bahawa pertumbuhan besar dalam penggunaan elektrik berpunca kerana pembangunan pesat negara.

Penggunaan elektrik oleh kemudahan kediaman dan komersial sahaja meningkat 413 peratus dari 1990 hingga 2009.

Pada 2009, penggunaan kuasa oleh sektor komersial dan kediaman mewakili nilai yang disatukan sebanyak 54.7 peratus berbanding sektor lain, khasnya industri (44.9 peratus), pertanian (0.3 peratus) dan pengangkutan (0.2 peratus).

"Adalah penting bagi para pengguna daripada kumpulan ini (komersial dan kediaman) untuk memahami aliran penggunaan elektrik masing-masing dan belajar akan langkah-langkah berkesan untuk mengurangkan penggunaan.

"Adalah baik bagi mereka dan alam sekitar. Dengan memainkan peranan masing-masing untuk mengurangkan penggunaan tenaga, ia mengurangkan wasap CHG dan membantu menjimatkan sumber semulajadi kita yang semakin kehabisan," tambah beliau.

BERAPAKAH SUMBANGAN WASAP ANDA

Kesedaran terhadap penggunaan tenaga secara berhemah masih rendah di negara ini. Ramai warga Malaysia masih tidak sedar yang sikap tidak ambil peduli mereka terhadap penggunaan tenaga secara berhemah boleh memudaratkan alam sekitar.

"Setiap satu kilowatt jam (kWh) yang digunakan membebaskan 0.684 (kilogram) kg karbon dioksida (CO2), gas yang menyumbang kepada kesan rumah hijau," kata Zul Azri.

Anda boleh mengukur sendiri pencemaran CO2 yang anda lakukan dengan mendarabkan penggunaan elektrik anda seperti yang tercacat dalam bil dengan 0.684. Keputusannya mewakili jumlah wasap CO2 yang dibebaskan ke udara.

Secara purata, penggunaan elektrik setiap isi rumah Malaysia adalah 251 kWh sebulan. Ini bermakna, sebuah isi rumah membebaskan 171.68 kg CO2 setiap bulan.

Mendarabkan nilai ini dengan 13,777,039 kuarters kediaman dan isi rumah yang dikenalpasti semasa Banci Penduduk dan Perumahan 2010, rakyat Malaysia mencemarkan udara dengan 2.4 bilion kg CO2 setiap bulan, bersamaan dengan 28.8 bilion kg setahun!

"Jika setiap orang memainkan peranan masing-masing dengan mengambil langkah-langkah memastikan mereka mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak mana yang boleh, ia pasti membawa perubahan besar," tambah Zul Azri.

MENGURUSKAN PENDINGIN HAWA

Pelbagai pendekatan boleh diambil untuk mengurangkan penggunaan tenaga elektrik. Menggunakan peranti-peranti penyejuk seperti pendingin hawa memerlukan disiplin, penyenggaraan berterusan dan sedikit penyesuaian dalam rutin harian.

"Padamkannya apabila anda tinggalkan bilik, laraskan termostat ke paras suhu selesa di sebalik paras sejuk dan bersihkan penapis udara secara berjadual," kata Zul Azri.

Beliau juga berkata semua pintu dan tingkap harus ditutup rapat kerana kebocoran menambah bebanan kepada pendingin udara.

Memakai pakaian yang sesuai juga dapat membantu memperluaskan zon selesa sementara mengurangkan tenaga yang digunakan oleh pendingin hawa. Mereka yang memakai pakaian tebal akan memerlukan suhu yang lebih sejuk untuk berasa selesa berbanding mereka yang memakai pakaian yang nipis.

"Percaya atau tidak, dengan hanya meningkatkan suhu sebanyak satu darjah, anda boleh menjimatkan tenaga sehingga 6 peratus," jelas Zul Azri.

Selain itu, penggunaan tingkap ketelusan rendah atau dengan memasang lapisan penapis di tingkap dan penebat di bumbung dapat mengurangkan penyerapan panas matahari, oleh itu membenarkan proses penyejukan berlaku dengan lebih cepat.

PENGGUNAAN PETI SEJUK

Bagi peti sejuk pula, peralatan ini memerlukan pengudaraan yang baik. Memberikan ruang yang wajar antara peti sejuk dan diding di sekelilingnya atau kabinet membolehkan aliran udara yang baik.

"Hari ini, ramai yang menempatkan peti sejuk mereka di ruang yang sempit di antara kabinet dapur. Ini mungkin nampak hebat tetapi ia tidak sesuai bagi alam sekitar memandangkan ia meningkatkan pembaziran tenaga," kata Zul Azri.

Pengudaraan yang kurang baik bermakna peti sejuk perlu menggunakan tenaga yang lebih untuk penyejukan.

"Juga jangan biarkan pintu peti sejuk terbuka untuk tempoh yang lama dan pastikan pengedap pintu berada dalam keadaan yang baik," kata Zul Azri.

PROGRAM PENJIMATAN

Berita baik bagi para pelanggan. Kerajaan kini menawarkan baucar sehingga RM200 kepada semua warganegara bagi setiap pembelian peti sejuk dan pendingin hawa yang disahkan cekap dari segi penggunaan tenaga di bawah program Kelestarian Tercapai Melalui Kecekapan Tenaga (SAVE).

Satu ganjaran lebih kurang sama juga ditawarkan kepada syarikat-syarikat swasta untuk menggantikan penyejuk yang berusia 10 tahun atau lebih yang digunakan untuk mendingin hawa di bangunan-bangunan komersial.

Dilancarkan pada Julai 2011, program ini menawarkan 165,000 baucar rebat daripada Lembaga Pembangunan Tenaga Lestari (Seda).

Sehingga hari ini, hampir 125,000 pembeli telah menikmati rebat sebanyak RM200 bagi peti sejuk dan RM100 bagi pendingin hawa bersama penarafan lima bintang bagi kecekapan tenaga seperti yang disahkan oleh EC.

Penolong Pengarah Kecekapan Tenaga bagi Seda Muhammad Hafiz Azizan menekankan bahawa objektif program ini adalah untuk mempercepat transformasi pasaran peralatan elektrik pengguna dan meningkatkan penguasaan model-model cekap tenaga di pasaran.

"Para pembeli boleh log ke laman web kami di http://www.saveenergy.gov.my, dan cetak baucar sebelum membuat pembelian dan terus nikmati rebat," katanya.

Para pembeli boleh mencari peralatan-peralatan cekap tenaga dalam senarai yang disediakan di laman web ini. Atau secara alternatif mereka boleh cari peralatan dengan pelekat merah 'energy efficient' (cekap tenaga) di peranti-peranti yang dijual oleh kedai-kedai elektrik.

Muhammad berharap supaya orang ramai akan menghulurkan sokongan kepada program ini dengan mendapatkan baucar yang masih terdapat.

Menurut laman web itu, Program SAVE akan berakhir apabila kesemua baucar itu telah digunakan ataupun notis dikeluarkan akan penamatan tawaran rebat itu, yang mana dahulu.

Sumber: BERNAMA [29 Jun 2012]

2 comments:

amranaiman berkata...

kearah kehijauan bumi.. kurangkan peralatan yg mengancam :D

Dayang Deno berkata...

baru deno tahu..