Nuff Atas

17 September 2013

Mohon Kerja Melalui Portal Carian Kerja



DEKAD ini menyaksikan lonjakan ketara dalam perkembangan teknologi komunikasi maklumat (ICT), menjadikan urusan mencari kerja begitu mudah ibarat di hujung jari tidak seperti tahun-tahun yang lampau.

Menurut Jake Andrew, Pengurus Produk JobsDB.com yang berpejabat di Singapura, jumlah pencari kerja dari Malaysia melonjak sebanyak 365 peratus antara Januari 2011 hingga Februari 2012.

Menurut Andrew, Malaysia merupakan negara ketiga selepas Hong Kong dan Singapura di Asia dari segi jumlah pencari kerja dalam talian.


Kajian melibatkan 2,000 orang yang dijalankan JobsDB.com mendapati sebanyak 82 peratus pencari kerja di Malaysia memilih portal carian kerja apabila mahu membina kerjaya baharu.

Daripada jumlah itu, sebanyak 41 peratus meninjau prospek kerjaya dengan melawat portal-portal tersebut pada kadar tiga hingga empat kali seminggu.

Ada juga pencari kerja yang melawat portal itu sekadar membuat penilaian atau perbandingan dengan kerjaya yang disandang sekarang.

Selain itu, mereka ingin mengetahui kebolehan diri jika berada dalam kerjaya yang sama di syarikat lain.

Mereka biasanya hanya akan memohon kerja baharu pada waktu terdapat peluang menarik walaupun pada asalnya tidak ada niat berbuat demikian.

Pencari kerja kini boleh mencari kerja di mana-mana sahaja tanpa mengira masa. Tambahan pula, warga Malaysia semakin cekap menggunakan gajet canggih dan mudah alih.

Menurut Pengurus Besar JobsDB.com Malaysia, Sheldon Fernandez, jumlah pencari kerja dalam talian dari Malaysia semakin meningkat.

"Ramai orang sentiasa berusaha mencari karier yang sesuai," jelas Fernandez sambil menambah, mereka sebenarnya mencari perubahan yang positif.


PENCARI kerja perlu memastikan resume yang disediakan dapat menarik perhatian bakal majikan.

Statistik JobsDB.com menunjukkan seramai 800,000 pencari kerja dari Malaysia telah melawat portal kerjaya bagi mendapatkan peluang lebih baik. Beliau yakin sebanyak 60 peratus daripada mereka adalah golongan yang sudah bekerja.

Internet telah menjadi sumber utama golongan pencari kerja seiring dengan perkembangan teknologi yang rancak termasuk populariti telefon pintar serta gajet mudah alih lain.

Portal utama

JobsDB Malaysia membuat pelaburan besar bagi menambah baik khidmat teknologi dan pembangunan produk bagi memberi lebih fleksibiliti dan kebolehcapaian kepada kumpulan pencari kerja.

Enjin pencarian itu menyasarkan untuk menjadi portal utama kepada golongan pencari kerja di rantau ini.

Selain membantu majikan mengiklankan jawatan kosong, portal itu juga berperanan menawarkan alternatif kepada pencari kerja untuk mendapat kerjaya yang sesuai.

Di Malaysia, kadar kejayaan pencari kerja melalui JobsDB.com mencatat purata antara empat hingga lima pengambilan baharu setiap bulan.

"Perkembangan ekonomi domestik di Malaysia begitu rancak, sebanyak enam peratus dalam suku terakhir pada tahun 2012 dan angka yang sama diunjurkan bagi tahun 2013, terutamanya dengan adanya sektor perusahaan kecil serta sederhana.

"Perkembangan itu mewujudkan banyak peluang kerja yang baharu di Malaysia," jelas Pengarah Urusan JobsDB.com, Angeli Beltran.

Pendaftaran

Menurut beliau, khidmat dalam talian memudahkan pencari kerja membuat semakan dan rujukan dengan pantas.

"Proses tersebut daripada permohonan sehinggalah penerimaan kerja sebenarnya bergantung kepada sesebuah syarikat," jelas beliau.

Katanya, JobsDB.com berperanan menyediakan liputan yang meluas berhubung sektor pekerjaan di samping membantu mengurangkan pengangguran di negara seperti Malaysia.

Katanya, untuk memudahkan proses carian kerja, individu terbabit dinasihatkan supaya mendaftar diri dengan laman-laman web mencari pekerjaan.

Selepas membuat pendaftaran, individu tersebut akan ditanya beberapa soalan berkaitan sektor pekerjaan yang diingini serta latar belakang khususnya kelulusan akademik serta pengalaman masing-masing.

Dalam laman-laman pencarian pekerjaan, terdapat sistem yang dapat memadankan pekerjaan yang dikehendaki dengan kelulusan pencari kerja.

Sebagai contoh, laman sesawang Jobstreet.com, mempunyai sistem pencarian yang dipanggil LiNa. Sebaik sahaja pihak majikan meletakkan iklan kerja kosong di dalam laman sesawang terbabit, LiNa secara automatik akan membuat suai padan kriteria yang diperlukan majikan dengan kelayakan atau keperluan pencari kerja.

Sistem itu kemudian akan menghantar e-mel pemberitahuan kepada pencari kerja terbabit.

"Jika individu itu memilih hampir kesemua bidang pekerjaan, dia kemungkinan akan menerima e-mel daripada LiNa setiap hari.

"Namun pencari kerja boleh menapis sendiri e-mel tersebut sama ada hanya membenarkan satu sahaja setiap hari, seminggu sekali atau bergantung kepada kehendak individu," kata Presiden Persatuan Pembekal Kandungan Mudah Alih Malaysia (MMCP), Johary Mustapha.

Penggunaan nama karakter LiNa sebenarnya membolehkan penerima e-mel mengenal pasti surat elektronik yang dihantar itu spam atau tidak.


SETIAP tahun, graduan mahupun pekerja berpengalaman akan berusaha mencari peluang kerja yang diidamkan.

Pada masa ini kadar penembusan internet di Malaysia sudah menjangkau lebih 60 peratus dengan laman Jobstreet.com mendahului laman sesawang mencari pekerjaan diikuti JobsDB.com.

Bercerita mengenai penggunaan aplikasi pencarian kerja mudah alih, Johary berkata, ia sebenarnya peluasan kemudahan yang sedia ada pada laman sesawang.

"Kekerapan penggunaannya juga bergantung kepada keadaan dan musim kerana kebanyakan orang mencari pekerjaan baharu dalam tempoh kira-kira dua tahun bekerja atau dua bulan pertama setiap tahun," katanya.

Temu duga

Jelasnya, sungguhpun teknologi pencarian kerja dalam talian semakin pesat berkembang, ia tetap menuntut komitmen individu sebagai penentu kepada pentingnya dalam usaha memperoleh pekerjaan.

"Contohnya timbul keadaan pada sesi temu duga yang telah dirancang, calon yang dipanggil tidak muncul-muncul walaupun dia sudah dimaklumkan menerusi telefon.

"Ini akan menyebabkan berlaku kerugian sumber kerana setiap temu duga yang dijalankan melibatkan komitmen lain seperti masa, penghantaran e-mel dan beberapa panggilan telefon untuk pengesahan," katanya.

Situasi itu mendorong pengendali portal pencari kerja mewujudkan elemen baharu dalam iklan jawatan kosong seperti ruang untuk komen dan No Show (tidak hadir) seperti yang ditetapkan di Jobstreet.com.

Secara purata setiap iklan jawatan kosong mengundang purata 10 hingga 100 permohonan. Permohonan yang diproses akan disenarai pendek tetapi yang muncul antara 30 hingga 40 peratus sahaja.

Selalunya, pemohon yang tidak muncul itu tidak menjawab e-mel atau gagal mengesahkan kehadiran.

"Fungsi baharu seperti No Show akan membolehkan pemohon memberi maklum balas segera punca dia tidak dapat menghadiri sesi temu duga yang ditetapkan," kata Johary.

Sumber: Kosmo