05 Mac 2014

Kesusasteraan Percuma Buku Digital di Norway



KEBANYAKAN buku yang diterbitkan di Norway sebelum tahun 2001 boleh didapati secara percuma dalam talian ekoran pengenalan satu inisiatif yang mempertemukan para penulis dengan dunia web.

Ketika dunia penerbitan berbelah bahagi terhadap hubungannya dengan internet yang secara besar-besaran memberi akses terhadap karya yang dihasilkan dan mengancam pendapatan royalti mereka, Perpustakaan Negara Norway telah mengambil pendekatan baharu dengan mendigitalkan puluhan ribu buku yang berada dalam koleksinya.

Usaha itu melibatkan pelbagai genre buku, daripada karya agung pemenang anugerah Nobel dalam kesusasteraan, Knut Hansun sehingga novel penyiasatan pertama raja penulisan, Jo Nesboe.


Buku-buku yang dilindungi hak ciptanya itu disediakan secara percuma dalam talian dengan persetujuan pemegang hak cipta di laman web bokhylla.no atau bermakna rak buku dalam bahasa Norway. Pada masa ini, laman web tersebut memaparkan 135,000 karya dan dijangka mencecah 250,000 buah buku, termasuk terjemahan buku asing dalam bahasa Norway, pada masa depan.

Ketua Perpustakaan Negara, Vigdis Moe Skarstein berkata, projek yang seumpamanya itu menawarkan akses dalam talian secara percuma terhadap buku-buku yang masih di bawah hak cipta, yang akan luput selepas 70 tahun selepas kematian penulis terlibat.

"Banyak perpustakaan negara telah mendigitalkan koleksi mereka atas usaha pemeliharaan atau memberikan akses kepadanya. Namun demikian, buku-buku yang kebanyakannya buku lama itu sememangnya telah berada dalam edaran umum.

"Kami berfikiran, memandangkan kami perlu mendigitalkan kesemua koleksi kami untuk memeliharanya untuk 1,000 tahun akan datang, maka adalah penting agar kami memperluaskan akses buku tersebut sebaik mungkin," katanya.


MOE SKARSTEIN bergambar di hadapan pusat pendigitalan buku di Norway.

Royalti

Dalam merealisasikan usaha tersebut, Perpustakaan Negara telah memeterai persetujuan dengan Kopinor, sebuah payung yang mewakili sebahagian besar penulis dan penerbit melalui 22 organisasi ahli.

Bagi setiap helaian yang dipaparkan dalam talian, perpustakaan itu akan membayar sejumlah wang kepada Kopinor yang bertanggungjawab dalam pengagihan royalti dalam kalangan ahli-ahlinya di bawah satu sistem yang dalam perbincangan.

Bayaran untuk setiap muka surat akan berkurangan dengan pertambahan koleksi iaitu daripada 0.36 kroner (22 sen) pada tahun lalu kepada 0.33 kroner (20 sen) pada tahun hadapan.


SETIAP helaian yang dipaparkan dalam talian, Perpustakaan Norway akan dibayar sejumlah wang dalam bentuk royalti kepada Kopinor.

"Sebuah buku terlaris dianggap berada pada satu kedudukan yang sama dengan almanak serantau dari tahun 1930-an," kata Ketua Kopinor, Yngve Slettholm.

Beberapa langkah telah dilaksanakan untuk melindungi para penulis terlibat, antaranya ialah laman Bokhylla tidak memaparkan karya-karya yang diterbitkan selepas tahun 2000, akses dihadkan bagi pengguna internet di Norway dan penyelidik asing serta buku-buku terlibat tidak boleh dimuat turun.

Seorang penulis atau syarikat penerbit yang membantah usaha tersebut boleh meminta pengeluaran buku mereka daripada laman web berkenaan, namun jumlahnya agak kecil.

Hanya 3,500 buah buku telah dikeluarkan daripada senarai dan kebanyakannya bukan novel-novel popular, sebaliknya buku sekolah dan kanak-kanak, dua genre buku yang memberikan keuntungan lumayan kepada penerbit.

Tidak terjejas

Menurut Moe Skarstein, setakat ini jualan buku di pasaran tidak terjejas akibat projek tersebut.

"Sebaliknya, Bokhylla sering kali menjadi kehidupan kedua kepada hasil karya yang masih dalam hak cipta tetapi habis dijual di kedai-kedai buku.

"Buku semakin menjadi barangan yang tidak tahan lama. Apabila suatu keseronokan buku itu menjadi hambar, ia terus tenggelam dan dilupakan," ujarnya.

Sebanyak 85 peratus daripada buku-buku yang terdapat di laman web berkenaan telah dibaca pengguna, membuktikan usaha tersebut memberi manfaat kepada karya-karya utama.

Ketika percubaan banyak negara dalam mewujudkan perpustakaan digital menemui jalan buntu khususnya apabila melibatkan isu hak cipta yang kompleks, Norway berjaya mengatasi halangan itu.

Sebahagian besar daripada kejayaan tersebut disumbangkan oleh jumlah terhad kumpulan berkepentingan iaitu hanya perpustakaan tersebut dan Kopinor serta liputan hampir universal persetujuan yang telah dimeterai dengan melibatkan penulis yang juga bukan ahli Kopinor.

"Di negara-negara lain, anda perlukan persetujuan kesemua pemilik hak cipta. Namun adalah sukar untuk mencari mereka semua.

"Ia termasuk penulis lama yang tidak dikenali, syarikat-syarikat penerbitan yang ditutup pada tahun 1960-an, setiap ilustrator dan jurugambar yang terlibat dalam penerbitan suatu buku itu," jelas Slettholm.

Sehubungan itu, Moe Skarstein pula berkata, daripada menghabiskan wang mencari pemilik hak cipta itu, pihaknya lebih gemar memberikan wang kepada mereka yang berkenaan. - AFP

Sumber: Kosmo

0 comments: