09 Mei 2015

Manfaat Kesihatan Hidangan Sup

Manfaat kesihatan hidangan sup
Sup membantu masalah penghadaman.

SUP berempah orang Melayu tidak serupa dari segi jenis rempah dan penyediaan berbanding dengan sup yang disediakan oleh orang India Muslim. Sup orang India biasanya ditambah dengan ketumbar, jintan manis dan jintan putih selain rempah-ratus asas iaitu kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang.

Sebaliknya, boleh dikatakan sebahagian besar sup orang Melayu ditambah dengan rempah-ratus asas seperti dinyatakan di atas. Namun bukan semua penyediaan sup orang Melayu menggunakan ketumbar dan jintan. Penggunaan ketumbar dan jintan jika ada pun terhad kepada kuantiti ala kadar.


Tekstur sup India Muslim biasanya pekat. Pertama kerana isi sup iaitu tulang, tulang rawan (kartilej) atau daging direbus selama beberapa jam dengan kuah. Kedua kerana kuantiti rempah seperti ketumbar dan jintan digunakan adalah tinggi. Ketiga, sesetengah sup mereka ditambah dengan pemekat misalnya tepung.

Kebanyakan sup orang Melayu boleh dikatakan agak cair kerana isi sup biasanya direbus secara berasingan dengan kuah. Kaedah penyediaan sup orang Melayu tidak kira sama ada orang utara atau selatan menghasilkan penampilan dan rasa tersendiri.

Orang China juga tidak kurang hebat dengan aneka sup mereka. Sedia maklum kaum China memang terkenal sebagai juara aneka sup. Sup tradisional untuk orang sakit misalnya demam selesema terdiri daripada ayam yang direbus dengan herba China seperti Astragalus, ganoderma (reishi) dan cendawan jenis shiitake.

Reneh 48 jam

Masyarakat barat terutama yang masih mengamalkan pengambilan makanan tradisional juga biasa menyediakan sup terdiri daripada tulang, kaki/sendi lembu, ayam atau ikan. Sup yang dikenali sebagai broth ini juga kadang-kadang ditambah rempah ratus seperti daun bay, rosemary dan thyme. Sup yang mengambil masa penyediaan dengan api perlahan antara 2 – 48 jam ni juga mengandungi sayur-sayuran seperti tomato, karot dan saderi.

Keempat-empat sup tersebut biasanya ditambah garam di samping bawang atau bawang merah. Sup orang Melayu dan India biasanya ditambah halia dan bawang putih manakala sup Cina biasanya ditambah dengan halia sahaja.

Apakah persamaan utama dari segi nilai nutrisi yang terdapat dalam keempat-empat sup sediaan tiga budaya iaitu Melayu, India Muslim, China dan masyarakat Barat ini? Ketiga-tiganya mengandungi pelbagai asid amino termasuk proline, glycine dan arginine yang terdapat dalam gelatin atau tulang rawan.

Ia juga kaya dengan kandungan pelbagai mineral seperti kalsium, magnesium, fosforus, silikon dan pelbagai mineral kelumit. Selain itu ia mengandungi glucosamine dan chondroitin sulfate. Herba yang ditambah untuk menambat selera sebenarnya menawarkan pelbagai sifat penawar dan pemuliharaan kesihatan.

Dalam perbincangan seterusnya pada keseluruhan artikel ini penulis akan gunakan istilah sup merujuk kepada ke empat-empat jenis sup yang diterangkan di atas.

Gelatin daripada sup merupakan protein larut air. Ia menarik dan menyerap cecair termasuk air dan bendalir penghadaman. Makanan berprotein dikatakan digemari oleh mikroflora baik. Jadi, sup amat bermanfaat untuk mereka yang sering mengalami masalah penghadaman misalnya penghidap autism, Sindrom Usus Bocor (Leaky Gut Syndrome), Sindrom Usus Rengsa (Irritable Bowel Syndrome).

Kajian yang dijalankan oleh Rennard BO dan rakan-rakan menunjukkan sup ayam dipercayai mampu mencegah infeksi berpunca daripada virus demam selsema (colds). Kajian yang dilaporkan dalam artikel berjudul "Chicken Soup Inhibits Neutrophil Chemotaxis in Vitro" diterbitkan dalam jurnal Chest (2,000) menggunakan istilah infeksi respiratori bahagian atas pada keseluruhan teks.

Namun begitu, kesimpulan kajian juga boleh diperluaskan untuk infeksi virus flu kerana flu juga melibatkan infeksi respiratori bahagian atas dengan sebahagian simptomnya bertindih dengan demam selesema. Untuk mengetahui penerangan lanjut mengenai demam selesema dan flu termasuk H1N1, sila baca buku penulis berjudul Rawat dengan Herba – Cegah Demam dan Flu terbitan Alaf 21.

Sedia maklum, amalan tradisional seperti makan sup oleh penghidap demam selesema sedikit sebanyak membantu meredakan simptom demam tersebut. Dari perspektif penjagaan kesihatan alternatif, amalan makan sup, diet atau herba yang sesuai tidak perlu tunggu hasil kajian sains yang menunjukkan keputusan positif.

Amalan dan pemerhatian bersifat empiris sudah cukup untuk mengulangi amalannya pada masa akan datang serta maklumat mengenai keberkesanan penggunaannya disebarkan kepada orang lain. Sifat empiris rawatan tradisional amat bertentangan dengan kaedah pengambilan ubatan moden terpreskrepsi di mana ubat-ubatan moden memerlukan kajian sains yang menggunakan kos amat tinggi sebelum mendapat kelulusan badan tertentu misalnya FDA.

Manfaat sup seterusnya ialah meredakan inflamasi atau keradangan. Asid-asid amino glycine, proline dan arginine bersifat anti keradangan. Begitu juga dengan bawang, bawang putih, halia serta merangkumi semua herba yang ditambah dalam sup sediaan budaya berbeza. Sayur-sayuran seperti saderi, karot dan tomato yang ditambah dalam broth masyarakat Barat juga bersifat antikeradangan.

Herba antivirus

Herba yang ditambah semuanya bersifat antivirus termasuk astragalus, cendawan kememeh, kayu manis, cengkih, buah pelaga, bunga Lawang, halia, bawang, bawang putih, daun bay, thyme dan rosemary. Herba-herba ini juga bersifat antibakteria dan antitussive (antibatuk). Semua herba tersebut bersifat antipiretik (cegah atau redakan suhu tinggi akibat demam), antispasmodic (antikekejangan) dan decongestant (redakan hidung tersumbat).

Sifat-sifat anti keradangan, antivirus, antibatuk, antipiretik,  anti kekejangan dan decongestant ini dipercayai bertindak secara sinergi dalam meredakan penyakit-penyakit demam selesema dan flu.

Astragalus, reishi dan shiitake bersifat mengharmonikan sistem imiun. Herba ini dan semua herba yang disebutkan di atas bersifat antioksidan.

Untuk pengetahuan para pembaca budiman, glucosamine dan chondroitin sulfate dari tulang rawan yang berfungsi memperkukuh struktur dan fungsi sendi juga bersifat anti keradangan. Jadi, bagi mereka yang mengamalkan pengambilan sup untuk kesihatan sendi, sup menawarkan pakej yang boleh dikatakan sempurna iaitu dari segi kehadiran nutrien dan sifat-sifatnya.

Amalan mengambil sup dipercayai dapat memperkukuhkan struktur tulang. Sup mengandungi paras kalsium yang tinggi di samping Magnesium, Fosforus dan nutrien-nutrien lain yang berperanan membantu memulihara kesihatan tulang.

Selain itu, sup dipercayai membantu mempertingkat kesihatan rambut dan kuku kerana kandungan gelatin dan pelbagai mineral termasuk Zink.

Nilai nutrien sup yang tinggi menyebabkan sesetengah pakar penjagaan kesihatan alternatif menganggap sup sebagai makanan super di mana mereka berharap pengambilan sup harus sentiasa diambil secara kerap.

HERBALIS BAHRAIN SAMAH, MD(AM ) RH(AHG)
Sumber: Sinar Harian

0 comments: