23 Mac 2011

Fiesta Belon Udara Panas Putra Jaya 2011

3rd Putrajaya International Hot Air Balloon Fiesta 2011



Putrajaya International Hot Air Balloon Fiesta 2011 kembali lagi. Fiesta belon kali ke-3 ini bertemakan '1World, 1Malaysia and 1Fiesta'. Tarikh Fiesta ini adalah 17 hingga 20 Mac 2011, diadakan di Monumen Alaf Baru atau Millennium Monument di Putrajaya Boulevard, Precinct 2. (Rujuk: http://blog.malaysia-asia.my/2011/02/putrajaya-international-hot-air-balloon.html)


Nordin Hussain, Naib Presiden Majlis Leisure dan Rekreasi Malaysia (Marfima) berkata, bermula pertengahan 1970-an, sejarah terukir apabila belon udara panas dicipta dalam pelbagai bentuk.

Antaranya hot dogs, kapal angkasa serta beraneka bentuk produk komersial namun, bentuk asal tetap popular dalam kalangan peminat sukan itu.

Penganjuran kali ini di Putrajaya juga tidak terlepas dengan pelbagai rupa belon. Antaranya belon berbentuk pokok dari Amerika Syarikat, watak kartun Doremon (Jepun) dan watak filem Drath Vader (Perancis).

“Sebanyak 27 belon udara panas daripada 14 buah negara yang dihiasi dengan pelbagai corak dan bentuk mewarnai ruang udara Putrajaya. Daripada jumlah itu, sebanyak tiga buah belon adalah dari Malaysia.
(Rujuk: Kosmo.)



Belon Yang Mengambil Bahagian:


Balloon Pilot of 10 years

















































http://www.myballoonfiesta.com/participating-balloons.html

0 comments: