29 April 2011

Lambat Hamil Dapat Duit?

Bagi yang tidak menginginkan zuriat, berita sedemikian pastinya suatu berita yang dianggap rezeki...



Di sesetengah negara terutamanya negara maju, rakyatnya mempunyai prinsip tidak mahu mempunyai ikatan perkahwinan, melambat-lambatkan hasrat untuk memiliki zuriat atau sesetengahnya tidak mahu mempunyai anak. Kerajaan di negara Jepun, Kanada dan Australia misalnya terpaksa menawarkan ‘bonus bayi’ bagi menggalakkan penduduknya mendapatkan anak.

Bagaimanapun berlainan pula dengan satu kawasan di India. Pasangan yang melewat-lewatkan keinginan untuk mendapatkan zuriat pula ditawarkan suatu bonus.




Negeri Maharashtra dilaporkan membayar kepada pasangan baru berkahwin apa yang dipanggil ‘bonus bulan madu’ untuk menangguhkan permulaan sebuah keluarga untuk memperolehi zuriat.

Tawaran ini bertujuan memperlahankan pertambahan penduduk dan memperbaiki kesihatan wanita.Tawaran berupa wang tunai 5,000 rupee (RM333) jika terus tidak ada anak dalam tempoh dua tahun selepas kahwin. Jika bertahan setahun lagi, mereka akan menerima tambahan 2,500 rupee. Skim berkenaan adalah secara sukarela.

Bumber: BHarian

Untuk Renungan ....

Melalui perkahwinan, manusia akan dapat mengembangkan keturunan dan memenuhi ketenteraman jiwa kerana perkahwinan yang harmoni dan sesuai menurut tuntutan Ilahi, dapat memenuhi tuntutan biologi. Malah tujuan perkahwinan juga adalah untuk mendapatkan zuriat melalui ikatan sah di sisi agama.

Firman Allah SWT dalam surah (asy-Syura: 49-50) yang bermaksud :

“Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.”

“Ya Tuhan kami, berilah kami isteri-isteri dan anak-anak yang menggirangkan hati kami, dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang-orang yang bertakwa”. (Surah al-Furqan ayat 74)

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.” ayat 38, surah Ali-Imran.

“Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.” ayat 89, surah al-Anbiya.

Kredit: Ustazah Siti Nor Bahyah

1 comments:

cik sakdi berkata...

india dah ramai sangat penduduk n anak, sampaikan gov india buat strategi untuk mengurangkan kadar kelahiran dengan provide elektrik kat kawasan yang miskin, supaya diorang tak fikir tuuuu je. hehe