15 Jun 2011

Apa Nama Lain Bagi Laut China Selatan?

Suatu petang, ketika aku dan keluarga bercuti di pantai Cherating, sedang anak-anak aku semua sedang sibuk bermain air dan pasir di pantai, tiba-tiba anak aku yang berumur 9 tahun bertanya kepada aku satu soalan.

"Abah ni laut apa?," tanya Si Angah merujuk kepada nama laut yang terbentang di depan matanya ketika itu.

"Laut China Selatan," jawabku.

"Kenapa nama dia Laut China. Laut ini kan dekat Malaysia. Sebab kat Malaysia ada cina ke? Kenapa nama dia bukan Laut Malaysia?" tanyanya lagi.

Jika soalan ini ditanyakan kepada anda, apa jawapan anda?



Sejak di zaman yang entah bila bermula, ketika saya belajar Geografi, nama Laut China Selatan atau 'South China Sea' telah digunakan. Bagaimanapun sejak krisis perebutan Kepulauan Spratly memuncak, maka terdedah suatu maklumat bahawa laut ini sebenarnya mempunyai beberapa lagi nama lain. Barangkali juga tentu ada nama khas yang diberikan oleh Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka untuk laut ini.




Pejabat Presiden Filipina, Benigno Aquino mengumumkan pada 13 Jun 2011, bahawa pihaknya menamakan semula Laut China Selatan kepada Laut Filipina Barat ketika ketegangan dengan Beijing semakin memuncak berhubung tuntutan bertindih beberapa negara melibatkan kawasan berkenaan.


Filipina, China, Brunei, Malaysia, Taiwan dan Vietnam masing-masing membuat tuntutan keatas beberapa kawasan di Laut China Selatan terutamanya Kepulauan Spratly yang kaya dengan sumber minyak dan gas.

Jurucakap Presiden Aquino, Edwin Lacierda berkata, jabatan pertahanan dan hal ehwal luar baru-baru ini mula menggunakan nama Laut Filipina Barat bagi menggantikan Laut China Selatan dengan diikuti oleh pejabat presiden.

"Kami mengambil petunjuk daripada mereka dan merujuk Laut China Selatan sebagai Laut Filipina Barat," kata Lacierda.

Menurutnya, negara-negara lain juga melakukan amalan serupa.

"Semua negara lain menamakan Laut China Selatan berdasarkan persepsi mereka. Vietnam menggelarkannya Laut Timur justeru, adalah perkara biasa untuk kami memanggilnya Laut Filipina Barat," tambahnya.

Sejak beberapa minggu lalu, Filipina mendakwa tentera China mendalangi tujuh insiden konfrontasi dengan negara itu di sekitar Kepulauan Spratly.

Duta China, Liu Jianchao berkata, insiden tersebut hanya khabar angin tetapi menegaskan bahawa Kepulauan Spratly adalah wilayah China.



Ketika ketegangan semakin memuncak, Taiwan pada 12 Jun 2011, mengumumkan bahawa ia akan menghantar bot-bot peluru berpandu dan pasukan kereta kebal ke Laut China Selatan. (Rujuk; Kosmo).

Sumber: Kosmo.

2 comments:

sHie is Me berkata...

ooo macam tu.. haha..kureng ckkit la bab sejrah nie haha.. thx 4 sharing

The day we meet berkata...

hehe..nice entry