18 Jun 2011

Facebook Semakin Lesu

Saya percaya sebahagian besar daripada anda memiliki akaun dengan Facebook. Saya tidak pasti bila fenomena gila ber'Facebook' melanda rakyat Malaysia. Bagaimanapun saya mula mempunyai akaun Facebook sejak 2 tahun yang lalu.

Tahun pertama adalah tahun sibuk saya dengan kerja-kerja meng'update' status Facebook dan mencari rakan-rakan melaluinya. Sebahagian pemilik akaun Facebook ini pula leka dengan segala macam permainan yang disediakan di dalamnya seperti Mafia dan Farmville.



Fenomena ketagihan terhadap Facebook ini sangat membimbangkan para ibu bapa kerana anak-anak mereka mula melupakan buku pelajaran mereka. Majikan pula terpaksa mengambil tindakan menyekat akses internet ke laman sosial tersebut kerana produktiviti pekerja mula merosot berikutan kelekaan mereka melayan Facebook.

Bagaimanapun di tahun kedua sehingga kini saya mula jarang-jarang menjenguk Facebook saya itu. Rasa jemu tersebut bermula kerana maklumat yang diletakkan oleh rakan-rakan Facebook ke dalam status mereka tidak langsung membangunkan minda.


Barangkali anda pun biasa membaca status dengan ayat seperti "Bosanlah hari ini", "Aku rindu padamu", "Hari ini aku nak makan mee kari", "Hari ini nak masak apa ya..", "Lambatnya pukul 5.00, tak sabar nak balik" dan berbagai-bagai ayat status yang dikategorikan sebagai basi-basa.

Yang paling membosankan sekali adalah status yang berupa laporan pencapaian peringkat tertentu dalam applikasi permainan Facebook.

Saya biasanya akan meletakkan link berita-berita tertentu untuk dikongsi. Bagaimanapun saya tidak pasti sama ada rakan facebook saya membacanya. Ini kerana saya tidak mendapat sebarang komen daripada mereka yang ditulis untuk menyatakan respons terhadap link tersebut.

Status yang lama akan berlalu begitu sahaja dan tidak akan dirujuk semula atau tidak akan dicapai oleh pembaca-pembaca pada hari-hari berikutnya. Ini merupakan satu pembaziran dalam penulisan dan curahan idea dalam perkongsian dan penyebaran ilmu.

Sejak itu saya mula menyibukkan diri kepada hobi yang baru iaitu meneroka dunia blog. Sesekali saya akan jenguk juga Facebook saya untuk Link netri-entri tertentu daripada blog saya.

Saya rasa bukan saya sahaja yang mula membiarkan Facebook tersebut bersawang. Barangkali sebahagian besar daripada anda juga sedemikian. Yang pastinya masyarakat dunia pun demikian.

Sila baca laporan berikut:



Penutupan akaun laman jaringan sosial Facebook yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini seolah-olah menjadi petanda kepada permulaan zaman lesu laman web tersebut.

Pakar psikologi Internet, Graham Jones memberitahu pengguna Facebook mula berasa bosan setelah satu tempoh masa menggunakan Facebook.

"Adalah sesuatu yang normal bagi seseorang individu teruja menggunakan sesuatu yang baru. Dia kemudian akan berasa bosan dan beralih pada perkara baru," katanya.

Kajian berkaitan penggunaan Facebook yang dijalankan di United Kingdom (UK) menunjukkan sebanyak 100,000 pengguna di Britain telah menutup akaun mereka sejak bulan lalu.

Penutupan secara mendadak itu turut dikaitkan dengan kebimbangan pengguna Facebook mengenai pencerobohan data dan maklumat peribadi mereka. Malah, timbul spekulasi bahawa laman Facebook juga bakal berdepan waktu suram seperti yang dialami MySpace dan Friendster.

Awal tahun ini, para eksekutif Facebook mengumumkan jumlah pengguna laman web itu UK mencecah 30 juta, iaitu separuh daripada populasi penduduk UK.

Di Amerika Syarikat (AS), jumlah pengguna Facebook pula jatuh merudum kepada 149.4 juta pengguna berbanding 155.2 juta sebelum ini.

Sumber: Kosmo.

Baca Juga Berhati-hati Dengan Facebook.

6 comments:

Unknown berkata...

facebook da boring da..so xheran nnti facebook pown leh jadi cm fs...hahahha...twitter makin popular..hihihi

cunndaa berkata...

betul3...
semakin hari semakin boring ^^

Alif Haris berkata...

haha .. smnjak berblogging sy dan fesbuk da kurag rapat ..

....~MissMarshmalloW..~ berkata...

yer ke semakin lesu?? hurmmm leps nii apa lagi ek??

Unknown berkata...

mungkin bagi komuniti yang sebaya saya, (lingkungan 18 thn) fb masih lagi menjadi tali pengikat persahbtn dan silaturrahim..
ya lah, seperti juga dahulu demam myspace melanda, kini fb. patah tumbuh, hilang berganti

ieda =.= berkata...

betul tu. sekarang syieda sndiri pun kkdg sehari 1jam je fokus fb. pastu tbiar dek blgwlking..hikhik..

mcm xbest dah komunikasi mcm tu.