12 Jun 2011

Keputusan Perlawanan Akhir Piala FA 2011

GOL! GOL! Yahoo.... Yahooo...
Demikianlah jeritan anak aku apabila Terengganu memperolehi jaringannya yang kedua.



KELANTAN dan pasukan tetangga, Terengganu telah selesai dengan pertarungan mereka dalam final kejohanan bola sepak Piala FA pada 11 Jun 2011.

Malam aku yang turut sama menyokong penyokong Terengganu yang ada dalam rumah aku ni, mengadap TV1 perlawanan antara Kelantan dan Terengganu.

Pada separuh masa kedua Kelantan mendapat jaringannya yang pertama menerusi gol Mohd Nurul Azwan Roya pada minit ke-79. Selepas daripada jaringan tersebut, perlawanan dilihat di mana pasukan Kelantan lebih banyak 'bermain-main' daripada 'bermain'.


Apabila masa semakin hampir ke penghujung perlawanan, para penyokong Terengganu di rumah ini mulai hampa kerana tiada sebarang jaringan atau sekurang-kurangnya jaringan penyamaan daripada Terengganu.

Bagaimanapun di saat sangat hampir kepada masa penamat permainan (hanya menunggu wisel penamat dibunyikan), rezeki memihak kepada Terengganu kerana mendapat satu jaringan 'tak terduga' akibat tandukan yang silap pemain Kelantan sehingga menghasilkan gol sendiri oleh Mohd Daudsu Jamaluddin pada masa kecederaan. (Jika bukan rezeki, nasi yang sangat hampir disuap masuk ke mulut pun akan jatuh ke tanah).

Kini kami penyokong Terengganu kembali bersemangat untuk terus menonton perlawanan tersebut.

Akhirnya kemenangan di pihak pasukan Terengganu apabila mendapat satu lagi jaringan di dalam separuh masa kedua masa tambahan. Gol kemenangan Terengganu ini dijaringkan Ahmad Nordin Alias pada minit ke-109.



Keputusan Perlawanan Akhir Piala FA 2011:
11 Jun 2011;
Perlawanan: Terengganu Vs Kelantan (2 - 1).
Venue: di Stadium Nasional Bukit Jalil



Tahniah kepada Pasukan Terengganu. Tahniah kepada ketua jurulatih Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim. Tahniah kepada Pengurus pasukan Terengganu, Datuk Che Mat Jusoh.

GANU NELANG!!!

Pasukan Terengganu nampaknya benar-benar telah melupakan kekalahan 0-3 kepada Kelantan pada aksi Liga Super pada Isnin lalu bagi memastikan mereka tampil lebih mantap pada aksi final malam ini.

Piala FA milik Terengganu untuk kali kedua selepas muncul juara pada tahun 2000.

Pastinya para pemain amat bergembira dengan kemenangan ini. Apa yang mereka nantikan kini adalah ganjaran yang dijanjikan oleh kerajaan Terengganu daripada kemenangan ini. (Rujuk: Pemain, Pegawai Dan Pengurus Skuad Penyu Terima Ganjaran)

Berikut sedikit Artikel berkaitan piala FA 2011 oleh Kosmo.

Pasukan yang muncul juara (Terengganu) bakal dikenang sebagai pasukan terakhir menjulang trofi yang mula diperkenal pada final edisi 2005 itu.

Ini kerana, satu trofi baharu akan diperkenalkan bermula pada Piala FA musim depan menggantikan trofi sedia ada itu yang hanya sempat digunakan untuk tujuh edisi final.

Sebelum itu, trofi pertama Piala FA digunakan pada 15 edisi terdahulu iaitu dari 1990 hingga 2004 dan pasukan Perak selaku juara pada final pertama dan terakhir diberi penghormatan menyimpan terus trofi tersebut.

Sambutan wira juara Piala FA



Lebih 5,000 orang membanjiri Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini semalam bagi menyambut kepulangan wira mereka bersama trofi Piala FA selepas mengalahkan Kelantan 2-1.

Mereka kemudian menaiki konvoi pacuan empat roda yang diarak sambil diiringi para penyokong dari Kelab Penyokong Bola Sepak Terengganu (Peteh) menuju ke Dataran Shahbandar. (Rujuk: Utusan)

p/s: Baca juga:
1. Dialek serikan final Piala FA.
2. Pemain, Pegawai Dan Pengurus Skuad Penyu Terima Ganjaran

1 comments:

mOon EyEzS berkata...

bereh ganu...!
hebak!