19 Jun 2011

Puting Beliung Melanda Teluk Buih, Mersing,

Puting beliung merujuk angin kencang ribut petir yang berputar secara ganas dari udara dan mencecah daratan. Ia terbentuk apabila angin panas, lembap bertembung dengan udara sejuk dan kering (Sila Baca Puting Beliung di Joplin, Missouri).

Dengan kuasa Allah, apa-apa pun boleh berlaku. Selama ini mungkin kita biasa mendengar puting beliung ini melanda satu kawasan tanah lapang yang luas, tanah ladang misalnya, di Amerika Syarikat. Tetapi hakikatnya tidak semestinya begitu. Puting beliung boleh berlaku dimana-mana sahaja. Akhbar hari ini melaporkan puting beliung telah melanda Mersing.


Foto: SEBUAH bot nelayan tersadai di jeti kerana diterbangkan puting beliung di pangkalan Teluk Buih, Mersing, semalam 18 Jun 2011. Angin kencang selama 10 minit turut rosakkan khemah peniaga

MERSING: Kejadian puting beliung berlaku di Mersing bermula daripada bermula dari Pulau Setindan dan kemudiannya bergerak menghala ke arah Teluk Buih. Kejadian berlaku kira-kira jam 3.30 petang kelmarin 18 Jun 2011.


Walaupun puting beliung yang dilihat bermula dari Pulau Setindan berhampiran Pantai Teluk Buih itu tidak menghala ke pasar lambak Jalan Makam, tempiasnya sudah cukup menyebabkan hampir 10 khemah peniaga rosak bersama puluhan bot gentian kaca milik nelayan yang diterbangkan angin.



Kejadian berterusan kira-kira 10 minit itu adalah yang kedua dalam tempoh seminggu di daerah ini dan menggemparkan penduduk sekitar Kampung Air Papan dan Teluk Buih. Walaupun tiada kemalangan jiwa, sekurang-kurangnya empat bot nelayan musnah dan bumbung jeti pangkalan Teluk Buih diterbangkan angin kencang.

Sumber: BHarian.

Berikut adalah gambar video yang saya ambil daripada Youtube berkaitan puting beliung di kawasan kejadian.



Berdasarkan pencarian saya menggunakan google search, ini bukan kali pertama puting beliung melanda Mersing. Puting beliung pernah melanda Pulau Besar pada tahun 2008. (Lihat: Sini)

2 comments:

M Fizan berkata...

sentiasa beringat akan kuasa Tuhan

Unknown berkata...

iskh takutnye...
kena siap sedia dgn sebarang kemungkinan...Allh berkehendaki atas segalanya...