30 Julai 2011

Petua Urus Kewangan



Sebanyak mana pun pendapatan anda, jika tidak diuruskan dengan baik, maka ia akan dilihat tidak mencukupi untuk memenuhi segala keperluan hidup anda. Bak kata pepatah melayu, semakin besar periuk, semakin besarlah keraknya.

Hal ini pastinya lebih berat dirasakan bagi golongan yang berpendapatan rendah. Jika tidak beringat maka segala pendapatan anda akan cepat habis sebaik wang gaji diterima. Lantas anda pun mengeluh berat kerana banyah banyak hari lagi perlu ditempuh sebelum memperoleh gaji di bulan berikutnya.


Berikut adalah beberapa petua yang boleh membantu golongan yang berpendapatan rendah:

1. Jelaskan hutang kad kredit anda

Kad kredit mungkin salah satu alat yang mudah untuk memastikan anda dapat menampung keperluan hidup tetapi anda tidak harus terpedaya. Anda perlu membayar balik hutang anda, malah pada kadar faedah yang tinggi. Faedah kompaun atas hutang kad kredit ialah risiko paling besar bagi anda. Justeru pembayaran kad kredit perlu menjadi keutamaan anda.

Memang tidak munasabah untuk membayar kadar faedah antara 13.5 peratus hingga 18 peratus (sama ada Urus Niaga Runcit atau Pendahuluan Tunai) atau lebih atas hutang anda sedangkan simpanan bank anda hanya memberikan pulangan 3.0 peratus. Gunakan simpanan yang menerima kadar faedah rendah untuk membayar hutang kad kredit anda yang mengenakan kadar faedah tinggi.

Jika tabungan anda tidak cukup untuk menjelaskan hutang kad kredit, cuba peruntukkan jumlah lebih besar daripada gaji bulanan anda supaya anda membayar lebih daripada keperluan minimum setiap bulan.

2. Membina dana kecemasan

Setelah anda menguruskan hutang kad kredit, anda perlu menumpukan usaha anda untuk membina dana kecemasan yang bersamaan perbelanjaan minimum tiga hingga enam bulan belanja sara hidup. Ini untuk menampung perbelanjaan seperti sewa, ansuran, utiliti, bayaran kereta, makanan, pengangkutan dan kos lain yang penting.

Simpan wang tersebut dalam akaun bank berasingan yang tidak mudah dikeluarkan (kerana anda mungkin tergerak hati untuk menggunakannya) dan keluarkan wang hanya untuk kecemasan seperti jika anda tidak bekerja atau belanja perubatan yang terpaksa ditanggung. Jangan gunakannya untuk sebarang perkara lain.

3. Menyediakan belanjawan

Tidak kira sama ada anda baru mula bekerja dengan gaji yang kecil, atau anda bekerja ambil upah atau berpangkat besar dengan gaji enam angka setahun, anda perlu tahu bagaimana anda membelanjakan wang jika anda mahu mengawal kewangan anda.

Berbeza daripada tanggapan umum, menyediakan bajet bukan bermakna menghadkan perbelanjaan anda dan mengorbankan segala nikmat hidup. Menyediakan belanjawan sebenarnya membolehkan anda memahami berapa banyak wang yang anda ada, bagaimana wang anda dibelanjakan dan seterusnya merancang cara terbaik untuk memperuntukkan dana tersebut.

Senaraikan setiap perbelanjaan anda hari ini. Buat analisis untuk melihat sama ada anda boleh berjimat. Langkah ini mungkin membolehkan anda memperuntukkan lebih banyak wang untuk mencapai matlamat kewangan lain. Apabila anda telah meluangkan masa untuk menyediakan bajet, pastikan anda mengikutinya.

Belanjawan adalah seperti berdiet anda bermula dengan niat baik, tetapi selepas beberapa minggu, anda mula lalai dan tidak mengikut rancangan.

Cuba gunakan tunai atau kad debit untuk mengawal perbelanjaan. Anda mungkin tergerak hati untuk menggunakan kad kredit, tetapi anda harus berdisiplin dan mematuhi rancangan yang telah ditetapkan.

Sumber: Utusan

0 comments: