21 Februari 2012

Bahaya Kuman Kolam Rekreasi Kepada kanak-Kanak

Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), kes yang melibatkan kanak-kanak menerima jangkitan penyakit di kolam rekreasi telah mencatat kenaikan yang agak mendadak dalam beberapa tahun yang lepas.



Ekoran laporan media mengenai jangkitan Rotavirus di dua daerah di Perak telah menimbulkan kebimbangan masyarakat tentang penyakit yang boleh berjangkit melalui air. Simptomnya adalah cirit-birit dan muntah. Pihak berkuasa kesihatan Perak percaya jangkitan itu berpunca daripada 'dibawa air' dan mengambil makanan yang dijangkiti virus berkenaan.

Orang ramai dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga seperti memasak air minuman, membasuh tangan dengan sabun sebelum dan selepas makan, sebelum menyediakan makanan, dan selepas mengguna tandas.

Bila ada jangkitan virus dan bakteria 'bawaan' air, timbul pula satu persoalan - bagaimana dengan mereka dan anak kecil yang mengunjungi kolam rekreasi dan taman air?


Terdapat beberapa penyakit mudah berjangkit yang wujud pertalian dengan lokasi rekreasi air seperti untuk berenang dan mandi-manda.

MANDI SEBELUM MASUK KOLAM


"Memang sukar bagi menghalang bakteria dan virus wujud dalam air kolam. Di kolam yang dikunjungi ramai orang termasuk anak kecil, tahap kontaminan (kotoran) adalah tinggi," jelas Adam Abdullah, seorang penyelia di sebuah Taman Air di Lembah Klang.

"Kami telah menasihati orang dewasa dan kanak-kanak yang tidak sihat agar jangan menggunakan kolam tetapi ramai yang tidak hirau akan nasihat ini," kata Adam, sambil menambah pengurusan kolam rekreasi telah meletak notis tentang risiko jangkitan kuman bila orang ramai menggunakan kolam untuk rekreasi.

"Kita juga menasihati pengunjung supaya mandi dahulu sebelum memasuki kolam. Masyarakat Malaysia tidak begitu hiraukan nasihat tentang keperluan mandi dahulu sebelum masuk kolam. Tanpa mandi terlebih dahulu, mereka boleh bawa kontaminan dalam bentuk kuman dan virus yang kemudian boleh menjangkiti orang lain.

"Ada juga pengunjung yang tergamak masuk kolam dengan pakaian yang mereka pakai ketika sampai. Mereka ini tidak kisah menukar pakaian yang sesuai terlebih dahulu, ianya sesuatu memang sukar walaupun ada notis yang memberitahu mereka agar berbuat demikian.

"Tidakkah mereka sedar perbuatan mereka boleh membawa virus dan bakteria masuk ke dalam kolam dan menjangkiti pengunjung lain termasuk kanak-kanak walaupun kami menggunakan sanitiser (pembersih) kolam," terang Adam.



KLORIN

Katanya pengurusan Taman Air menggunakan klorin bagi membersih kolam tetapi bahan ini cepat lupusnya jika terdapat kandungan kontaminan yang tinggi atau ramai pengunjung kolam serta kesan cahaya dan haba dari matahari.

Menurut Adam lagi, algae (atau dikenali juga sebagai lumut) boleh tumbuh dalam kolam jika terdapat kandungan urea dalam air.

(Algae adalah organisme berbentuk tumbuhan yang boleh hidup di tempat lembab atau berair).

"Garam urea boleh wujud dalam air melalui peluh pengunjung serta air kencing mereka. Sebab itu, semua pengunjung mestilah mandi dengan menggunakan sabun sebelum masuk kolam.

"Pengurusan kolam menyediakan bilik mandi lengkap dengan pancuran serta kemudahan tandas bagi pengunjung.

"Jika pengunjung gagal membersihkan diri sebelum masuk kolam, mereka akan merencatkan kualiti air. Jangan sekali-kali kencing semasa berada dalam kolam, kerana bukan hanya menggalakkan algae membiak tetapi ia akan memberi kesan terhadap bahan kimia yang digunakan untuk membersih kolam.

"Dan, mengeluarkan kencing semasa berada dalam kolam adalah sesuatu perkara yang amat tidak 'higin' (bersih)," kata beliau.

RISIKO MANDIAN REKREASI

Pengurus hotel di sebuah resort, yang hanya mahu dikenali sebagai Eirene, berkata dengan mengambilkira faktor-faktor ini, ada pihak penjagaan kolam memasukkan lebih klorin bagi menghindari berlakunya jangkitan penyakit.

Ini menimbulkan satu dilema - klorin boleh menyebabkan masalah kesihatan dan terlebih menggunakannya perlu dijauhi, menurut pakar-pakar penjagaan kesihatan.

Mereka juga menjelaskan bahawa antara penyakit yang boleh berjangkit kerana air kolam yang kotor adalah gastroenteritis, demam kepialu, taun dan hepatitis A.

Pegawai perubatan Dr Bernice Wong menjelaskan satu aktiviti yang sepatutnya menyeronokan dan selamat iaitu mandi rekreasi kini sudah bertukar menjadi satu risiko kesihatan.

"Mandi rekreasi termasuk berendam dalam kolam, spa dan kolam air panas selain dari berenang di tasik, sungai, laut dan taman air.

"Orang akan sakit bila terminum air yang telah kontaminan walaupun air itu telah dirawat dengan klorin atau sanitiser lain," terang beliau.

NATRIUM HIPOKLORIT

Menurut pihak pengurusan hotel dan taman air, mereka biasanya menggunakan natrium hipoklorit bagi tujuan merawat air di kolam.

Kuman tidak akan berupaya membina ketahanan terhadap larutan ini dan natrium hipoklorit juga digunakan bagi tujuan 'oksidasi' pencemar seperti air kencing, peluh dan bahan kosmetik.

Ia juga digunakan bagi menghapus kuman patogen, bagaimanapun natrium hipoklorit memerlukan konsentrasi yang bergantung kepada tahap pencemaran.

Kata Adam, kandungan pencemar organik seperti peluh dan air kencing akan menentukan konsentrasi natrium hipoklorit yang diperlukan.

"Kalau air ditapis dahulu maka konsentrasi natrium hipoklorit yang digunakan adalah lebih rendah," terang beliau.

"Sekarang baru anda tahu kenapa pengurusan kolam dan taman air meminta anda mandi dahulu sebelum masuk kolam," tambah beliau.

Oleh Zulkiple Ibrahim
Sumber:  BERNAMA

7 comments:

Ayu berkata...

Penyakit epidemic ni mmg ssh nak control...takut rasanya...

olen berkata...

huhuhu.. bagus info ni.. masyehhhhhhhh~

hanaahmad berkata...

kalau berkaitan air, nak berhati-hati pun susah nak kawal sebab dekat mana-mana ada air. terima kasih atas info. ;)

Unknown berkata...

takutkan..skrg mcm2 penyakit..huhu thank you for sharing :)

teha berkata...

nice info.. takot laa pulak lps bce entry nie

adilah berkata...

bagus info anda tu ..sebagai peringkatan hijrah

che mastura berkata...

nice info!tempat kerja dulu pernah buat family day di desa waterpark,lepas balik dari family day tu ramai ambik cuti.sebab anak 2 yang mandi di kolam tu semua demam dan cirit birit,muntah muntah,termasuk anak saya. sejak padatu taknak dah bawak ank mandi kt kolam.