Nuff Atas

23 Mac 2012

Taman Tamadun Islam: Refleksi Monumen Hebat Islam


PENGUNJUNG boleh menyaksikan tayangan video di dalam panggung khas di beberapa monumen seperti Kubbah As-Sakhrah.

TAMAN Tamadun Islam yang terletak di Pulau Wan Man, Terengganu sememangnya memberikan aura luar biasa kepada pengunjungnya. Ia ibarat membawa pengunjung menjelajah menyaksikan keindahan reka bentuk seni bina monumen penting keagungan Islam dari seluruh dunia.

Taman itu juga merupakan taman tema bercirikan Islam yang pertama di dunia dari segi kesenian reka bentuk serta kebudayaan yang menonjolkan keunggulan Islam. Bagi menghidupkan aura taman itu, ia dibina hasil sentuhan daripada kontraktor dan tenaga mahir tempatan serta tidak ketinggalan mendapatkan juga kepakaran tenaga luar negara.

Secara keseluruhan, kira-kira 21 buah monumen dibangunkan di dalam taman tema itu mengikut skala nisbah 1:8 daripada saiz asalnya.

Antara monumen yang terdapat di sana ialah Masjid Abu Nasr Pasra dari Afganistan, Masjid an-Nabawi dari Arab Saudi, Masjidil Haram dari Arab Saudi, Masjid Sultan Omar Syarif dari Brunei, Masjid Xian dari China, Taj Mahal dari India dan Masjid Kuddus Mina dari Indonesia.



DIBINA dalam nisbah 1:8 daripada saiz sebenar monumen, ia masih mengekalkan reka bentuk dan dekorasi luaran.

Momumen menarik lain ialah Masjid Sheikh Lutfalla dari Iran, Masjid Besar Samara dari Iraq, Masjid Negara dari Malaysia, Masjid Mohamed Ali dari Mesir, Masjid Besar Agadez dari Nigeria, Masjid Badashi dari Pakistan, Kubah As-Sakhrah dari Palestin dan Masjid Kul Sharif Tatarstan dari Rusia.

Bagi memudahkan pemahaman dalam kalangan pengunjung, sesetengah monumen yang dibina di sana turut dilengkapi dengan panggung khas untuk tayangan video. Ia sebagai menyahut kehendak orang ramai yang mahukan maklumat secara interaktif.

Untuk memasuki Taman Tamadun Islam itu, bayaran tiket sebanyak RM10 dikenakan bagi dewasa dan RM5 bagi kanak-kanak serta warga emas yang berusia lebih daripada 60 tahun. Pelancong luar pula dikenakan bayaran sebanyak RM20.

Sebagai tanda kenangan, pengunjung juga diberikan sebuah buku kecil sebagai pasport yang mengandungi maklumat ringkas mengenai setiap monumen yang terdapat di dalam taman tema tersebut. Pengunjung boleh mendapatkan cap khas pada pasport berkenaan apabila singgah di monumen tersebut.


MASJID PATTANI dari negara jiran Thailand.

Lebih menarik lagi, mereka yang menyimpan pasport berkenaan untuk lawatan kali kedua dan seterusnya akan mendapat potongan harga yang disediakan oleh pihak taman tema. Selain itu, sebagai kemudahan kepada para pengunjung, trem, basikal dan buggy disediakan untuk disewa bagi memudahkan perjalanan di dalam taman tema.

Sebuah kafe kedai cenderamata bagi membeli tanda kenangan turut terdapat di taman tema itu.

Sumber: Kosmo

4 comments:

misyamissyou berkata...

tak berpeluang lagi nak berkunjung..huhuu

aswadz berkata...

berminat gak nak melawat.

hanaahmad berkata...

kalau diberi kesempatan. mahu saja ke sana. :)

Mohd Norafzal berkata...

aku sempat tengok dari luar je bro menumen2 ni.tu pun puas mengintai.. tak sempat nak masuk