10 Oktober 2012

Ibu Bapa Perlu Kemahiran Keibubapaan

Artikel berikut ini mungkin sangat dinanti-nantikan oleh sesetengah ibu-bapa.
Perkara yang baik eloklah dikongsi bersama dan disebar-sebarkan ke pengetahuan masyarakat umum.



"Anak saya degil".
"Anak saya lebih suka lepak dengan kawan-kawan."
"Anak saya hanya sibuk dengan facebook dan internet".
"Anak saya kalau saya marah sikit, mulalah tarik muka, hempas pintu dan berkurung dalam bilik."

Luahan rasa ini mungkin dikongsi kebanyakan ibu bapa masa kini terhadap anak mereka khususnya yang berusia remaja.

Ibu bapa yang berdepan dengan situasi ini mungkin marah, sakit hati atau berasa putus asa kerana memikirkan mereka telah gagal memainkan peranan sebagai ibu bapa.

Ada juga ibu yang mungkin berasa begitu sedih kerana anak yang dikandung dan dilahir dengan susah payah, dibesarkan dengan sepenuh kasih sayang tetapi akhirnya tidak mendengar kata.


Sesetengah ibu bapa mungkin mengambil jalan mudah dengan membiarkan sahaja anak remaja berterusan berkelakuan mengikut sesedap hati mereka kerana tidak mahu lagi mengeruhkan keadaan.



CARI FORMULA

Mungkin juga ada ibu bapa yang mencari jalan untuk berkomunikasi dengan anak melalui pembacaan tetapi apa yang dibaca mungkin tidak sesuai untuk diterapkan.

Kebanyakan buku mengenai keibubapaan adalah dari Barat, justeru cara mereka melihat isu ini mungkin berbeza daripada cara masyarakat tempatan khususnya orang Islam.

Menyedari keperluan ini, Pusat Perundingan dan Latihan Institut Kefahaman Islam Malaysia atau ringkasnya PPLI akan mengadakan bengkel sehari mengenai keibubapaan pada 13 Okt ini. Bengkel tersebut sesuai dihadiri ibu bapa yang mempunyai anak remaja berusia antara 13 hingga 17 tahun.

"Kita mengandaikan ibu bapa yang ada anak remaja sedang mencari-cari apa formula sebenarnya untuk mendidik anak remaja supaya masalah yang timbul antara mereka sekurang-kurangnya dapat diminimumkan," Pengarah PPLI, Siti Fatimah Abdul Rahman mengenai matlamat bengkel keibubapaan itu.

UBAH KEADAAN

Ibu bapa sepatutnya mendapat tempat di hati anak dan menjadi model contoh atau idola. Bagaimanapun, dalam kebanyakan keadaan, ia hanya berlaku ketika anak itu masih kecil.

"Bila mula pandai bercakap, emak bapa dialah segalanya. Emak dialah yang paling cantik. Emak dialah yang paling pandai.

"Apabila anak mula bersekolah, idolanya bertukar kepada guru. Kalau kita cakap tentang sesuatu, dia akan merujuk kepada gurunya. Bagi anak ini, guru dia lebih menyakinkan.

"Masuk usia remaja, anak ini berubah arah. Idolanya ialah rakan sebayanya. Kalau ibu bapa tidak mengambil langkah selanjutnya, anak itu akan kekal begitu. Cakap ibu bapa tak dengar. Cakap guru pun tak diendahkan," Siti Fatimah yang mempunyai banyak pengalaman dalam isu wanita dan kekeluargaan sebelum menyertai PPLI memberi pandangannya.

Beliau menegaskan, keadaan tersebut perlu diubah di mana ibu bapa patut kekal menjadi idola anak serta menjadi rujukan mereka.

KURANG MINAT

Program keibubapaan kurang menarik penyertaan!
Siti Fatimah melihat isu ini lebih kepada faktor kewangan.

"Nak keluarkan mungkin RM200 untuk menghadiri seminar atau bengkel sehari mengenai keibubapaan? Ada yang berfikir RM200 ini lebih elok untuk membeli keperluan makanan rumah," katanya.

Bagi pihak majikan pula Siti Fatimah memberitahu bahawa ada yang mungkin beranggapan soal keibubapaan adalah soal peribadi.

"Pihak majikan perlu ingat bahawa pekerja yang mempunyai masalah keluarga, akan terjejas tumpuannya kepada tugas dan ini akan menjejaskan produktiviti mereka.

"Katakanlah, seorang ibu yang baru mendapat tahu bahawa anak gadisnya mengandung luar nikah, sudah tentu fikirannya terganggu dan dia tidak dapat memberi sepenuh perhatian kepada tugasan.

"Kalau kita selaku majikan dapat memberikan kemahiran keibubapaan kepada mereka supaya perkara tersebut dapat dielakkan, maka tak perlulah dia dan keluarganya berdepan dengan kesulitan ini," jelasnya.

Menurut Siti Fatimah, kestabilan rumah tangga termasuk memiliki kemahiran keibubapaan adalah penting ke arah melahirkan pekerja yang tenang dan bahagia yang seterusnya boleh menyumbang kepada produktiviti organisasi.

Beliau memberi contoh di Australia, syarikat-syarikat di negara itu menjadi semakin mesra keluarga.

Pelbagai kemudahan disediakan bagi memudahkan keluarga para pekerja. Kalau di Malaysia, isu taska pun masih belum betul-betul selesai. Di Australia, majikan telah menyediakan "Children's room" bagi menempatkan anak pada usia persekolahan selepas tamat waktu sekolah.

"Dalam masyarakat kita, lepas anak balik sekolah, mereka mungkin ke sekolah agama. Antara dua waktu persekolahan ini, penjagaan anak perlu diuruskan juga.

"Bagi yang tidak ke sekolah agama? Mereka mungkin tinggal di rumah bersendirian atau dengan adik-beradik lain tanpa pengawasan orang dewasa.

"Nak ambil pembantu rumah, bukan sahaja semakin susah dan mahal, kadangkala tidak berbaloi kerana anak sudah besar," katanya sambil menambah beliau menyasarkan sekitar 80 peserta yang akan hadir pada bengkel keibubapaan itu.

MAKLUMAT BENGKEL

Bengkel keibubapaan, yang akan diadakan di Dewan Besar IKIM, No 2 Langgak Tunku off Jalan Duta, Kuala Lumpur itu membawa tajuk "Keibubapaan Anak Remaja: Anakku, Kawanku". Ia akan membincangkan tiga modul.

Modul pertama "Keibubapaan Anak Remaja Dari Perspektif Islam" akan disampaikan oleh pakar motivasi yang tidak asing lagi, Ustaz Muhamad Abdullah Al-Amin yang juga tetamu Segmen D'Zahrah IKIMfm.

"Kita memanggil seorang ustaz untuk modul ini kerana kita hendak bercakap mengenai keibubapaan anak remaja menurut Islam.

"Dalam hal keibubapaan, Saidina Ali bin Abi Talib iaitu khalifah Islam keempat, pernah berpesan, 'Bermainlah dengan mereka untuk tujuh tahun pertama, disiplinkan mereka untuk tujuh tahun yang berikutnya, berkawanlah dengan mereka untuk tujuh tahun yang berikutnya dan selepas itu anggaplah mereka sebagai orang dewasa.

"Saya berpendapat, kita hanya boleh berkawan dengan anak sekiranya kita telah melakukan dua tugas keibubapaan yang lebih awal iaitu bermain dan mendisiplinkan mereka pada tujuh tahun pertama dan kedua.

"Kita bermain dengan mereka semasa mereka kecil dan kita disiplinkan mereka semasa usia persekolahan. Lepas itu, baru kita boleh menjadi kawan mereka ketika mereka remaja," kata Siti Fatimah.

Kadangkala apa yang berlaku ialah ada ibu bapa yang merujuk kepada psikologi Barat dan gaya keibubapaan Barat dan melayan anak seperti kawan dari kecil sehingga remaja.

"Disebabkan itu, anak tidak sempat didisiplinkan dan berlakulah kepincangan yang akhirnya menimbulkan masalah dalam diri anak dan hubungan anak beranak itu sendiri. Sebagai orang Islam, mari kita lihat kembali apa Islam kata mengenai hal ini dan amalkannya," tambah beliau.

TIPS UNTUK IBU BAPA

Modul kedua, "Ibu Kool, Bapa Hebat" pula akan dikendalikan oleh Jamilah Samian yang juga penerbit tiga buah buku termasuk "Ibu Kool, Bapa Hebat" dan "Groovy Tips untuk membesarkan generasi Y dan generasi Z".

"Jamilah akan memberi tips bagaimana untuk membesarkan anak generasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang kita hadapi sekarang ini.

"Ibu bapa yang kool bukanlah ibu bapa yang mengikut sahaja kehendak anak tetapi ibu bapa yang membimbing anak dengan baik.

"Mereka tahu macam mana hendak menegur anak tanpa melukakan hati mereka. Mereka tahu bagaimana hendak menyuruh anak berbuat baik tanpa kelihatan seperti memberi arahan," katanya.

Sementara Siti Fatimah sendiri akan mengendalikan modul ketiga bertajuk "Keibubapaan Remaja: Cabaran Semasa".

Untuk modul itu, beliau akan mengambil beberapa isu yang boleh dianggap sebagai cabaran besar kepada ibu bapa seperti pergaulan bebas, pendidikan seks dan LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender) dan bagaimana ibu bapa boleh memperkasa diri untuk menjelas dan berbincang dengan anak mengenai hal ini.

"Isu LGBT umpamanya, mungkin tidak ramai ibu bapa yang mampu membincangkan perkara ini dengan anak mereka. Kita akan buat perbincangan berkumpulan dan dari situ kita akan bincangkan bagaimana ibu bapa boleh menangani isu tersebut," kata Siti Fatimah sambil menyarankan agar lebih ramai golongan bapa menyertai bengkel ini.

Bengkel itu juga terbuka kepada semua termasuk orang bukan Islam dan ahli akademik yang berminat untuk mengetahui pandangan Islam mengenai keibubapaan.

Maklumat lanjut boleh hubungi PPLI nombor 03-6204 6200 atau e-mel jie@ikim.gov.my atau http://www.ikim.gov.my.

Oleh Melati Mohd Ariff
Sumber: BERNAMA [09/10/2012]

0 comments: