22 Februari 2013

Tempoh Kemuka Borang Penyata Cukai Pendapatan (ITRF) 2012

Artikel berikut ini bolehlah dianggap sebagai suatu peringatan kepada semua tentang tanggungjawab mengemukakan Borang ITRF. Terutamanya kepada individu yang pernah menggunakan sistem e-Filing, kerana Borang ITRF tidak akan dihantar kepada mereka.

Pada pendapat saya, LHDN sepatutnya memberi peringatan kepada individu yang pernah menggunakan e-Filing tentang hal ini. Peringatan tarikh mula dan tarikh tutup sistem e-Filing kemungkinannya boleh dikirim melalui e-mel atau khidmat pesanan ringkas (SMS) sesuai dengan perkembangan ICT terkini. Ini kerana dalam hal kesibukan dengan tugas-tugas harian kemungkinan ada individu yang akan terlepas pandang akan perkara ini.

Untuk ke laman sistem dan memulakan Sistem e-Filing LHDN sila klik https://e.hasil.gov.my/
Untuk mendapatkan maklumat Sistem e-Filing sila klik http://www.hasil.gov.my/
Untuk mendapatkan info berkaitan LHDN sila klik http://www.hasil.gov.my/



Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) sedang dalam proses menghantar Borang Penyata Cukai Pendapatan (ITRF) bagi kategori E, BE, B, M, P, TP, TF dan TJ bagi Tahun Taksiran 2012 kepada pembayar cukai yang meraih pendapatan daripada perniagaan dan / atau pendapatan lain.

Bagaimanapun, Lembaga itu tidak akan mengeluarkan ITRF bagi Tahun Taksiran 2012 kepada pembayar cukai yang sebelum ini mengemukakan borang melalui e-Filing (termasuk m-Filing).

Pembayar cukai boleh terus menggunakan perkhidmatan e-Filing untuk mengemukakan ITRF mereka bagi Tahun Taksiran 2012 mulai 1 Mac 2013.




Tarikh tutup untuk mengemukakan ITRF bagi Tahun Taksiran 2012 ialah: 31 Mac, 2013 bagi majikan; 30 April, 2013 bagi mereka yang tidak menjalan perniagaan, dan 30 Jun, 2013 bagi mereka yang menjalankan perniagaan.

Ia berkata e-Filing ialah perkhidmatan percuma yang disediakan oleh LHDN yang membolehkan pembayar cukai melengkapkan, mengira dan mengemukakan ITRF mereka secara elektronik melalui Internet. - BERNAMA

Sumber: Utusan [22/02/2013]

1 comments:

xxxxvb berkata...

terima kasih atas reminder..hampir terlupa da...http://azuria-freebies.blogspot.com/