27 Mac 2013

Lebihkan Karbohidrat Baik Dalam Diet Anda


BIJIAN penuh merupakan makanan dengan indeks glisemik yang rendah. 

BERBICARA mengenai karbohidrat, kita selalu mendengar orang memberitahu ada dua jenis karbohidrat iaitu karbohidrat baik dan karbohidrat tidak baik. Namun, ramai yang tidak faham mengenai kedua-duanya.

Apa perbezaan antara kedua-duanya?

Karbohidrat baik adalah karbohidrat yang baik untuk kesihatan anda, manakala karbohidrat tidak baik adalah sebaliknya.

Karbohidrat yang sumbernya daripada roti putih, beras putih, pastri, air soda bergula dan banyak lagi makanan-makanan proses lain yang boleh membuatkan anda gemuk. Jika anda makan banyak karbohidrat yang dikatakan tidak baik ini, ia akan meningkatkan risiko anda untuk mendapat penyakit.


Sebaliknya, karbohidrat yang baik pula ialah bijirin penuh, kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran membuatkan anda sihat dengan menyediakan keperluan vitamin, mineral, serat dan pelbagai nutrien lain. Oleh yang demikian, diet yang sihat perlu menekankan pengambilan karbohidrat baik.

Karbohidrat merupakan sumber tenaga sangat penting bagi tubuh badan kita. Sistem pencernaan akan menukarkan karbohidrat kepada glukosa. Badan anda menggunakan glukosa dan menyimpan gula tambahan apabila anda memerlukannya.

Karbohidrat dahulunya terbahagi kepada dua kategori iaitu karbohidrat ringkas dan karbohidrat kompleks. Karbohidrat ringkas termasuk gula seperti gula buah-buahan (fruktosa), gula anggur atau jagung (dekstrosa atau glukosa) dan gula (sukrosa).

Karbohidrat kompleks pula merangkumi apa sahaja yang diperbuat daripada tiga atau lebih gula yang berkaitan. Karbohidrat kompleks telah dianggap sihat untuk makan. Sekarang terdapat soalan tentang andaian itu.


KEKACANG merupakan sumber protein yang baik.

Indeks glisemik

Satu sistem baharu, yang dipanggil indeks glisemik, mengklasifikasikan karbohidrat mengikut berapa cepat dan berapa tinggi ia meningkatkan gula dalam darah. Makanan dengan indeks glisemik yang tinggi seperti roti putih, menyebabkan peningkatan drastik gula dalam darah.

Makanan dengan indeks glisemik yang rendah seperti oat bijian penuh, dicerna lebih perlahan, menyebabkan perubahan yang lebih rendah dan perlahan pada gula dalam darah.

Diet makanan yang mempunyai nilai indeks glisemik tinggi telah dikaitkan dengan peningkatan risiko mendapat kencing manis, penyakit jantung, obesiti, degenerasi makula yang berkaitan dengan usia, ketidaksuburan dan kanser kolorektum.

Makanan dengan indeks glisemik yang rendah pula dapat membantu mengawal kencing manis dan menurunkan berat badan.

Walau bagaimanapun, kajian-kajian lain mendapati bahawa indeks glisemik mempunyai sedikit kesan ke atas kesihatan dan berat. Lebih banyak penyelidikan mengenai indeks glisemik perlu dilakukan. Anda tidak boleh berpandukan indeks glisemik sebagai asas diet semata-mata. Sebaliknya, ia dijadikannya sebagai panduan umum.

Catatan:
Universiti Sydney, Australia mengekalkan pangkalan data yang dikemas kini di www.glycemicindex.com yang mempunyai hampir 1,600 penyertaan sehingga kini.

Sumber: Kosmo

0 comments: