26 Disember 2013

Pereka Raifal AK-47 Meninggal Pada Usia 94 Tahun

'Kalashnikov sepatutnya  alat untuk bertani'
Kalashnikov menunjukkan raifal Avtomat Kalashnikov (AK-47) ciptaanya di bandar Izhevsk, Gunung Ural, timur Moscow, Russia, pada 1997.

Moscow: Kalashnikov meninggal dunia pada 23 Disember, 2013 pada usia 94 tahun di sebuah hospital di Izhevsk, ibu kota Republik Udmurtia, kata jurucakap kerajaan, Viktor Chulkov.

Punca kematian tidak diterangkan. Kalashnikov masuk hospital untuk rawatan kesihatan yang tidak diketahui dalam tempoh lebih sebulan.


'Kalashnikov ~ Sepatutnya alat untuk bertani'

Mikhail Kalashnikov mulanya mahu mencipta alat pertanian sebelum menghasilkan raifal AK-47, senjata api paling popular dunia.

Pertumpahan darah ketika Perang Dunia apabila tentera Nazi Jerman menyerang Soviet Union menjadi punca beliau mengubah cita-cita awal menjadikannya terkenal seperti nama satu lagi senjata api, pistol Smith, Wesson dan Colt.

Bentuk unik raifal ‘Kalashnikov’ kerap boleh dilihat di bendera atau cenderamata.

Tidak terkesan

Kalashnikov sering berkata, beliau tidak terganggu dengan ciptaannya itu yang menyebabkan kematian.

“Saya tidur nyenyak. Ahli politik yang perlu dipersalahkan kerana gagal mencapai persetujuan dan memilih keganasan,” katanya kepada media pada 2007.

AK-47 atau ‘Avtomat Kalashnikov’ dan sejak dikeluarkan adalah senjata api paling laris kerana digunakan gerila, pengganas dan askar banyak negara. Ada kira-kira 100 juta AK-47 di seluruh dunia.

Meskipun tidak begitu menepati sasaran, bentuk dan kelasakannya menyebabkan ia disukai ramai kerana boleh digunakan dalam suasana sejuk atau panas.

“Ketika Perang Vietnam, tentera Amerika akan membuang raifal M-16 untuk mendapatkan AK-47 dan pelurunya daripada mayat askar Vietnam,” kata Kalashnikov pada Julai 2007 di majlis menyambut ulang tahun ke-60 senjata itu.

Kesesuaiannya dalam perang di hutan dan padang pasir menyebabkan dipilih pemberontak Dunia Ketiga disokong Soviet Union untuk mengedarkannya secara meluas dan memberi lesen kepada 30 negara lain.

Status raifal itu di kalangan penyokong revolusi dan kemerdekaan paling ketara di Mozambique yang meletakkan dalam bendera negara berkenaan.

Kalashnikov dilahirkan dalam keluarga petani di Siberia dan mula bekerja sebagai kerani. - AP

Sumber: BHarian [2013/12/25]

0 comments: