05 Disember 2014

Gerakan Dalam Solat


Makna gerakan-gerakan dalam solat telah dibincangkan para ulama sejak dahulu. - Gambar hiasan

Solat adalah satu bentuk komunikasi dua hala antara hamba dengan Tuhannya. Dalam solat, seorang hamba menghadap Allah lalu berbicara kepada-Nya. Pada saat yang sama, Allah S.W.T memperhatikan gerak-gerik hamba itu, mendengarkan kata-katanya dan menjawab permohonannya.

Allah berfirman: (Allah) melihat kamu ketika kamu berdiri (dalam solat) dan perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud. (al-Syuaara: 219)

Daripada Anas bin Malik, bersabda Nabi S.A.W: Sesungguhnya seorang Mukmin, apabila ia berada di dalam solat, ia tengah berbincang (munajat) dengan Tuhannya. Maka, janganlah ia meludah ke hadapan atau ke sebelah kanannya, akan tetapi ke kiri atau ke bawah kakinya. (riwayat Al-Bukhari).


Ibnu Rajab menjelaskan: "Tujuan Nabi S.A.W menyebutkan perkara ini agar seseorang yang tengah solat merasakan kedekatan Allah dengannya. Merasakan Allah selalu melihat dan mendengar. Merasakan bahawa ia tengah berbincang dengan Allah S.W.T, dan Allah mendengarkan semua ucapannya, Allah juga menjawab dan membalas kata-kata tersebut."

Bahasa Badan

Jika solat adalah perbincangan kita dengan Allah, ternyata perbincangan tersebut lebih banyak dilakukan dengan bahasa badan (body language) daripada dengan kata-kata. Sebab rukun fi'li (gerakan) dalam solat lebih banyak daripada rukun qauli (ucapan).

Daripada 13 rukun solat, hanya lima rukun sahaja yang berbentuk ucapan iaitu takbiratul Ihram, al-Fatihah, Tasyahhud akhir, selawat kepada Nabi S.A.W dan salam penutup. Selain kelima rukun ini, semua bacaan dalam solat hukumnya sunat sahaja.

Kebanyakan rukun solat berbentuk perbuatan seperti berdiri, rukuk, iktidal, sujud. Dan semua gerakan ini selalu berulang dalam setiap rakaat solat yang kita lakukan.

Hikmah mengapa solat lebih banyak gerakan daripada ucapan antaranya adalah agar ibadah ini boleh dilakukan oleh semua orang termasuk orang yang tidak fasih berbahasa Arab, bahkan yang bisu sekalipun.

Tambahan pula, komunikasi yang dilakukan dengan seluruh anggota tubuh terbukti lebih berkesan daripada komunikasi yang dilakukan hanya dengan lidah sahaja.

Kita digalakkan bukan hanya mengetahui makna setiap bacaan yang kita ucapkan dalam solat, tapi juga memahami makna setiap gerakan yang kita lakukan dalam solat.

Memahami kedua-duanya menjadi salah satu cara untuk memperoleh khusyuk di dalam solat.

Makna gerakan-gerakan dalam solat ini telah dibincangkan para ulama sejak lama. Di sini disebutkan sedikit daripadanya sahaja.

Imam Al-Syafii pernah ditanya: "Apa makna mengangkat tangan ketika rukuk?" Beliau menjawab: "Sama seperti mengangkat tangan ketika takbiratul ihram, yakni (sebagai tanda) mengagungkan Allah."

Beliau turut menjelaskan bahawa makna yang sama juga terdapat dalam ibadah mengangkat tangan apabila berlalu di hadapan Hajarul Aswad ketika tawaf, dan apabila berada di atas bukit Safa dan Marwah ketika Sai.

Apabila seseorang tengah berdiri dalam solat, hakikatnya ia tengah melakukan satu aktiviti penghormatan (takzim) kepada Allah. Pada saat itu kita mesti menghadirkan kebesaran Zat yang tengah kita hadapi dalam solat kita itu dengan kepala tertunduk.

Allah S.W.T berfirman: Dan berdirilah untuk Allah (dalam solat) dengan penuh ketaatan (khusyuk). (al-Baqarah: 238)

Apabila melakukan rukuk, maka ia tengah tunduk merendah kepada Allah S.W.T. Pada saat itu disunatkan mengucap: "Subhana rabiyal azim (Maha Suci Tuhanku yang sangat agung)," sebagai pengiktirafan kita atas keagungan Allah, sekali gus menyedari kehinaan diri di hadapan-Nya.

Apabila sujud, kita meletakkan anggota tubuh kita yang paling tinggi dan mulia (yakni wajah) di tempat yang paling rendah dan hina (tanah tempat kita berpijak). Kita bersedia melakukan itu sambil mengakui ketinggian Allah S.W.T: "Subhana rabiyal a'la (Maha suci tuhanku yang paling tinggi)."

Sujud menjadi kemuncak ibadah solat sebab ia menampilkan bentuk penghambaan dan ketundukan serendah-rendahnya kepada Allah yang tidak henti-henti mencurahkan nikmat kepada kita. Kita melakukannya dua kali untuk menunjukkan kerendahan maksima di hadapan-Nya.

Setiap kali kita merendahkan diri dengan sujud, semakin dekat diri kita kepada Allah yang Maha Tinggi. Rasulullah S.A.W bersabda: Seorang hamba sangat hampir dengan Tuhannya apabila ia sujud. Maka perbanyakanlah doa. (riwayat Muslim)

Menurut Imam Al-Qaffal, sujud kedua adalah tanda syukur kita atas ijabah doa yang kita panjatkan di dalam sujud itu. Sebagaimana yang dilakukan oleh seseorang apabila permintaannya dikabulkan oleh raja.

Sumber: Utusan

Membongkar khasiat solat secara saintifik

Ibadat solat menghasilkan keadaan tenang kepada otak manusia dan menunaikan solat amat baik dalam mengekalkan tahap kestabilan mental dan emosi seseorang.

KEWAJIPAN bersolat lima kali sehari semalam ke atas semua umat Islam bermula sejak Rasulullah diangkat ke langit semasa peristiwa Israk dan Mikraj.

Begitu istimewa sekali ibadah solat sehingga Rasulullah SAW naik ke langit bagi menerima Rukun Islam yang kedua ini, tidak seperti ibadah-ibadah lain.

Keistimewaan solat menarik minat sekumpulan penyelidik Universiti Malaya (UM) selepas menerima cabaran Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa beliau menjadi perdana menteri.

Cetusan berkenaan timbul memandangkan masih belum terdapat kajian yang komprehensif mengenai solat dari segi saintifik.

Kajian solat yang dijalankan oleh Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan, Fakulti Kejuruteraan, Universiti Malaya (UM) diketuai oleh Prof. Madya Dr. Fatimah Ibrahim serta Prof. Dr. Wan Abu Bakar Wan Abas dan Ng Siew Cheok menerusi pembiayaan daripada Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Dr. Fatimah berkata, kajian yang dijalankan buat masa ini masih di peringkat asas dan bertujuan mengkaji kesan ke atas perkara seperti komposisi tubuh badan dan kolestrol.

Sistem jantung dan kardiovaskular, gelombang otak ketika bersolat, kekuatan otot-otot tubuh badan manusia, sakit pinggang bagi orang dewasa serta kesihatan lelaki dan tenaga batin.

"Komposisi tubuh badan manusia meliputi parameter bioimpedance, kuantiti air intra selular dan ekstra selular, jisim sel badan, kadar lemak dan kolestrol dalam darah.

"Pengukuran parameter ini amat penting dalam menentukan tahap metabolisme, kecergasan dan kesihatan seseorang individu," katanya yang menjalankan kajian mengenai komposisi badan.

Kajian komposisi badan terbahagi kepada dua iaitu kebaikan solat zohor dan solat tarawikh terhadap komposisi badan.

Dr. Fatimah berkata, pergerakan solat yang melibatkan keadaan berdiri tegak, rukuk, duduk dan sujud secara tertib dan berulang boleh diumpamakan sebagai senaman ringan.

"Kami menjalankan kajian komposisi badan semasa seseorang bersolat Zohor secara jemaah dengan 47 orang peserta berusia 18 hingga 28 tahun," katanya.

Pengukuran analisis bioimpedans (BIA) (kaedah yang digunakan untuk mengukur komposisi badan) diambil sebelum dan selepas solat Zohor secara berjemaah.

Bagaimanapun lima tabiat lazim peserta perlu diambil kira meliputi amalan solat yang sempurna, tahap pemahaman bacaan, menunaikan solat secara berjemaah atau sendirian, kedudukan tulang belakang semasa rukuk dan keadaan jari kaki semasa sujud, duduk antara dua sujud dan tahiyat akhir.

Dr. Fatimah berkata, keputusan menunjukkan mereka yang mengamalkan solat yang sempurna mempunyai tahap kesihatan yang lebih baik berbanding mereka yang tidak melakukannya dengan sempurna.

Kajian berkenaan kata Dr. Fatimah menunjukkan solat lima kali sehari semalam selain ibadah dapat mengurangkan lemak dalam badan.

"Apabila gumpalan lemak dalam badan berkurangan, tisu otot baru meningkat, memenuhi ruang, melambatkan proses penuaan dan kekenduran tisu," katanya.

Tabiat mengamalkan kedudukan tulang belakang lurus melintang ketika rukuk melambatkan proses penuaan, tisu bertambah aktif, proses imbangan air dalam badan lebih baik dan melancarkan fungsi buah pinggang.

Manakala sistem jantung dan kardiovaskular amat penting bagi kesihatan manusia dan dipengaruhi oleh kekenyalan arteri.

Jika kekenyalan arteri terutama di bahagian jantung berkurangan, ia boleh menyebabkan berlaku penyakit arterioskerosis koronari.

Pengekalan kekenyalan arteri amat penting dalam memelihara sistem kardiovaskular yang sihat.

Ibadat solat, kata Dr. Fatimah, bukan saja melibatkan bacaan surah al-Quran tetapi juga pergerakan anggota badan seperti berdiri, rukuk, sujud dan duduk tahiyat.

"Kajian menunjukkan kedudukan seperti rukuk, sujud dan duduk membantu memberikan keadaan rehat kepada jantung.

Sujud

"Malah kita digalakkan memanjangkan tempoh posisi sujud kerana kedudukan ini menghasilkan kadar denyutan jantung paling rendah," katanya.

Ng Siew Chok yang menjalankan kajian otak dalam solat berkata, setiap pergerakan manusia menghasilkan corak gelombang otak yang tertentu dan unik.

Gelombang otak yang dihasilkan ketika pergerakan meliputi gelombang alfa, beta dan gamma.

Kajian akan dilakukan ke atas gelombang otak yang dihasilkan ketika bersolat pada setiap posisi seperti rukuk, sujud, iktidal dan duduk semasa tahiyat.

"Solat jelas secara umumnya melibatkan pembacaan serta penghayatan ayat suci al-Quran, doa-doa serta pergerakan yang didapati menyamai meditasi.

"Semasa solat, berhenti seketika sebelum bertukar posisi atau tamakninah boleh dikatakan seseorang berada dalam ketenangan," katanya.

Dalam kajian ini isyarat otak subjek Muslim yang bersolat direkod dan dianalisis, di mana dua kajian saintifik dilakukan iaitu perubahan isyarat otak semasa tamakninah dan kesan solat kepada isyarat otak.

Hasilnya, kata Siew Cheok, didapati ibadat solat menghasilkan keadaan tenang kepada otak manusia dan menunaikan solat amat baik dalam mengekalkan tahap kestabilan mental dan emosi seseorang.

Kajian juga menunjukkan ibadat solat dapat meningkatkan penumpuan dan daya ingatan.

Maka solat dapat menyediakan otak untuk lebih bersedia dalam menghadapi tugas-tugas yang lebih mencabar.

"Dan biasanya selepas melakukan solat, seseorang akan menjadi lebih berwaspada untuk bertindak balas terhadap sebarang rangsangan," katanya.

Pergerakan solat meliputi berdiri tegak, rukuk, sujud dan duduk melibatkan pergerakan seluruh otot tubuh badan.

Pergerakan otot-otot secara isotonik dan isometrik meningkatkan fungsi dan kekuatan otot dan kajian yang dilakukan merangkumi otot utama yang penting kepada kesihatan manusia.

Pergerakan relatif

Ibadah solat kata Prof. Wan Abu Bakar melibatkan banyak pergerakan relatif antara sendi selain postur tertentu semasa solat juga meletakkan otot pada kedudukan mengecut, santai atau mengembang.

"Selain ibadah, solat boleh dianggap sebagai senaman fizikal yang sederhana yang melibatkan pergerakan badan seperti berdiri, tunduk, duduk dan sujud.

"Sakit pinggang merupakan masalah yang biasa berlaku bagi golongan dewasa dan mereka yang bekerja," katanya yang menjalankan kajian otot dalam solat.

Terapi senaman melalui pergerakan solat yang betul dapat mengembalikan keupayaan kelenturan badan, mengekalkan postur badan yang ideal dan membantu mengurangkan sakit pinggang.

Dr. Fatimah berkata, pergerakan solat terutama rukuk dan sujud didapati menyamai beberapa pergerakan senaman stabilisasi dan regangan belakang.

"Pergerakan rukuk hampir sama dengan senaman 'selamat pagi' yang bukan saja dapat membantu regangan otot pada bahagian paha tetapi juga melatih koordinasi otot belakang kaki," katanya yang juga menjalankan kajian mengenai solat dan sakit pinggang.

Kajian yang dijalankan merumuskan pergerakan dalam solat dapat memberikan kebaikan dalam memulihkan dan membantu mengembalikan kenormalan fungsi aktiviti otot erektor spina terutama bagi mereka yang mengalami sakit pinggang.

Justeru, jelas beliau pergerakan rukuk semasa solat boleh digunakan sebagai terapi untuk merawat sakit pinggang.

Selain itu, pergerakan fizikal atau senaman sederhana secara berterusan dapat mencergaskan sistem andrologi dan meningkatkan kekuatan tenaga batin lelaki.

Solat fardu yang dilakukan lima kali sehari di samping solat sunat serta sunat tahajud sebagai pelengkap ibadah merupakan satu terapi yang memberikan kesan positif ke atas sistem andrologi dan kekuatan tenaga batin lelaki.

Kajian yang dijalankan menunjukkan senaman pengaktifan otot lantai pelvik oleh penyelidik Van Kampen membuktikan senaman dapat melancarkan pengaliran darah dan mengurangkan masalah disfungsi ereksi atau mati pucuk.

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
Sumber: Utusan Artikel1, Utusan Artikel2

0 comments: