06 Februari 2015

Bersabar Dalam Ketaatan



Sentiasalah berdoa kepada ALLAH agar mendapat petunjuk dan hidayah-Nya. - Gambar hiasan

RAMAI yang tidak mampu bersabar dalam pelbagai situasi. Tidak sabar ketika marah, itu sudah kebiasaan. Tidak sabar dalam mendidik, itu juga bukan perkara yang luar biasa.

Antara satu bentuk kesabaran itu ialah sabar dalam melakukan ketaatan kepada ALLAH SWT. Bagaimana cara melihat kesabaran dalam bentuk ketaatan?

Golongan ulama membahagikan kesabaran itu kepada tiga keadaan iaitu kesabaran dalam melakukan ketaatan, kesabaran dalam meninggalkan maksiat dan kesabaran dalam menghadapi musibah dan takdir ALLAH yang tidak disukainya.


Sebahagian ulama menegaskan jenis sabar yang paling tinggi adalah sabar dalam melakukan ketaatan kepada ALLAH.

ALLAH berfirman yang bermaksud: “Dialah Tuhan yang menguasai langit dan bumi dan segala yang ada di antara kedua-duanya, maka sembahlah Dia dan berteguh hatilah dalam beribadah kepada-Nya. Adakah engkau mengetahui ada sesuatu yang sama dengan-Nya?” (Surah Maryam: 65)

Sabar dalam ketaatan itu mencakupi sabar sebelum melakukan ketaatan dengan meluruskan niat untuk ikhlas hanya kerana ALLAH. Sabar ketika melakukan ketaatan itu dengan melakukannya dengan sebaik-baiknya sesuai dengan tuntutan Rasulullah SAW dan juga sabar setelah melakukan ketaatan dengan tidak bersikap bangga diri dalam melakukan ibadah yang belum tentu diterima ALLAH.

Imam Syafie berkata: “Di Madinah saya melihat empat perkara aneh. Satu daripadanya adalah saya melihat seorang tua yang berumur 90 tahun sepanjang hari berjalan tanpa alas kaki mengunjungi kumpulan penyanyi wanita untuk diajarkannya menyanyi.

Namun, ketika datang waktu solat, dia solat dalam keadaan duduk.” Hal ini menunjukkan betapa beratnya melakukan ketaatan itu bagi mereka yang tidak diberikan taufik oleh ALLAH.

Di antara jalan yang ditunjukkan ALLAH agar kita mampu bersabar dalam ketaatan adalah dengan selalu bersama dengan orang-orang yang taat.

ALLAH berfirman yang bermaksud: “Dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama dengan orang yang menyeru Tuhannya pada waktu pagi dan senja dengan mengharap keredaan-Nya; dan janganlah kedua-dua mata mu berpaling daripada mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia; dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melampaui batas.” (Surah Al-Kahf: 28)

Dalam ayat ini, ALLAH menjelaskan, ada dua perkara yang sering dilakukan orang yang taat. Pertama, di awal pagi, dia selalu berharap dan berdoa kepada ALLAH agar hari ini mendapatkan taufik sesuai dengan keinginan dan kehendak ALLAH agar kehidupan sehariannya dapat diisi dengan beribadah hanya kerana ALLAH.

Kedua, di akhir siang dan awal malam, dia sentiasa beristighfar, bermuhasabah tentang segala apa yang telah dijalaninya sepanjang hari dan mengakhirinya dengan bertaubat kepada ALLAH.

Agar dapat bersabar dalam melakukan ketaatan, ALLAH memerintahkan kita untuk selalu bersama dengan orang yang taat, bersahabat dan mencari teman yang selalu melakukan ketaatan kepada ALLAH.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Seseorang mengikuti agama kawannya. Kerana itu, lihatlah olehmu siapakah yang menjadi kawan mu.” (Riwayat Abu Daud &Tirmizi)

Dalam ayat di atas, ALLAH juga mengingatkan kita agar jangan sampai memalingkan wajah kita daripada orang taat itu hanya kerana menginginkan kesenangan dunia yang bersifat sementara ini.

Janganlah kita sampai menjauhi orang yang melakukan ketaatan itu hanya kerana melihat mereka miskin, tidak punya apa-apa. Kesenangan di dunia ini di sisi ALLAH tidaklah lebih berharga daripada sebelah sayap nyamuk.

Untuk menjaga bagaimana untuk terus istiqamah dalam beribadah kepada ALLAH, ALLAH juga mengingatkan kita untuk tidak mengikuti orang yang telah dilalaikan hatinya oleh ALLAH sehingga mereka lupa berzikir kepada ALLAH dan lupa kepada kehidupan akhiratnya.

Mereka ini adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan pada akhirnya segala urusan berakhir dengan sia-sia. Walaupun mereka punya harta, punya kekuasaan, tetapi semua itu tidak akan memberi kebahagiaan baginya di dunia, tidak menyenangkan hatinya dan tidak akan memberi kebahagiaan di akhirat.

Semoga kita termasuk di kalangan mereka yang diberi taufik oleh ALLAH SWT sehingga mampu bersabar bersama hamba-hamba-Nya yang selalu melakukan ketaatan kepada-Nya. Insya-ALLAH.

Oleh: SITI ZURAIDAH ISMAIL
Sumber: Sinar Harian

0 comments: