13 Jun 2011

Panda Gergasi


Kung Fu Panda !!!!



Heheheee... saya bukan nak mengemukakan cerita berkaitan Kung Fu Panda 2 The Kaboom of Doom. Tetapi ingin berkongsi artikel berkaitan dengan Panda, beruang yang comel dengan bulu yang putih bersih serta tak reti berkung-fu.




Panda Gergasi, Ailuropoda melanoleuca ("kaki-kucing hitam-dan-putih = black-and-white cat-foot"), merupakan sejenis mamalia yang dikelaskan dalam keluarga beruang (Ursidae) dan berasal dari China tengah.



Panda Gergasi hidup di kawasan pergunungan, seperti Sichuan dan Tibet. Pada akhir separuh abad ke-20, Panda menjadi lambang kebangsaan bagi Republik Rakyat China, dan sekarang digunakan dalam syiling emas Republik Rakyat China.



Nama Cinanya bererti "beruang-kucing," dan boleh juga dibaca terbalik bagi maksud yang sama. Ia dahulunya dikenali sebagai Beruang Bersalin Kulit - Mottled Bear (Ailuropus melanoleucus).



Walaupun diketahui secara taksonomi sebagai maging, permakanan mereka hampir keseluruhannya maun. Malah, ia hidup hampir sepenuhnya memakan buluh. Secara teknikal, seperti kebanyakan haiwan, mereka adalah maserba, kerana panda diketahui memakan telur, dan mereka memakan serangga bersama diet buluh mereka. Ia adalah sumber protein yang diperlukan.



Panda Gergasi juga merupakan saudara jauh Panda Merah, tetapi perkongsian nama kelihatannya diambil dari diet buluh yang sama. Sehingga kaitannya dengan Panda Merah diketahui pada 1901, Panda Gergasi dikenali sebagai beruang separuh warna.



Selama beberapa dekad pengkelasan taksonomi tepat diperbahaskan kerana kedua-dua Panda Gergasi dan Panda Merah berkongsi ciri-ciri beruang dan rakon (raccoon). Bagaimanapun, ujian genetik menunjukkan bahawa Panda Gergasi adalah beruang sebenar dan sebahagian dari keluarga Ursidae. Saudara beruang paling dekat adalah Beruang Spectacled dari Amerika Selatan. Pertenglikahan kekal samaada Panda Merah tergolong dalam keluarga Ursidae atau dalam keluarga rakon, Procyonidae.

Panda Gergasi merupakan spesies terancam, diancam oleh kehilangan habitat berterusan dan kadar kelahiran yang rendah, kedua-dua yang hidup liar atau dalam kurungan. Sebanyak 1,600 dipercayai masih hidup di dalam hutan (2004). Panda Gergasi merupakan simbol (World Wildlife Fund) (WWF) sebuah organisasi pengekalan (http://www.wwf.org).

Panda Gergasi mempunyai tapak tangan luar biasa, dengan "ibu jari" dan lima jari; "ibu jari" merupakan tulang pergelangan tangan yang diubahsuai.

Panda Gergasi mula-mula diperkenalkan kepada Barat pada tahun 1869 oleh missionari Perancis, Armand David (1826–1900). Panda Gergasi telah lama menjadi kegemaran orang awam, sebahagiannya disebabkan spesies ini comel seperti bayi yang menjadikannya seperti teddy bear hidup. Tambahan lagi, ia sering digambarkan bersandar dengan aman sambil memakan buluh, menambahkan lagi kepada gambaran kesuciannya.

Pinjaman Panda Gergasi kepada zoo Amerika Syarikat dan Jepun membentuk diplomatik penting bagi negeri Republik Rakyat China pada 1970-an kerana ia menandakan pertukaran kebudayaan pertama antara RRC dan negara-negara Barat.

Menjelang tahun 1984, bagaimanapun, panda tidak lagi digunakan sebagai ejen diplomat. Sebaliknya, China mula menawarkan panda kepada negara lain hanya untuk pinjaman 10-tahun. Pinjaman piawaian termasuk yuran yang mencecah AS$1,000,000 setahun dan syarat bahawa sebarang anak Panda yang lahir semasa pinjaman merupakan milik Republik Rakyat China.

Sumber: Wikipedia.

Baca Juga:
1. Panda Gergasi
2. Panda China Ditempatkan Di Zoo Negara Pada Mei 2014 
3. Buluh Khas Untuk Beruang Panda Di Zoo Negara
4. Malaysia-China Memeterai Perjanjian Pinjam Panda Gergasi

3 comments:

Unknown berkata...

beruang kucing yg comel! hehe

lyndadyana berkata...

suke panda :)

mOon EyEzS berkata...

...ase nak pelOk kuat2 je panda meow nih...