08 Mac 2012

Cip Mikropemproses Yang Kecil, Laju Dan Canggih



SEPANJANG memegang jawatan Pengetua Sekolah Kebangsaan Paya Bunga, Terengganu, Rohaya Ibrahim, 55, sudah masak dengan masalah kehadiran murid ke sekolah. Bilangan pelajarnya tidak terlalu ramai, tetapi masalah tersebut saban tahun semakin meruncing. Dia menganggap, barangkali teknik pembelajaran yang membosankan menyebabkan perkara itu berlaku.

Namun, sejak kerajaan Terengganu memberikan e-book kepada pelajar di situ lama-kelamaan, Rohaya sudah melihat impaknya. Rohaya berpendapat, ia mungkin disebabkan e-book lebih interaktif yang terbukti berbeza dengan teknik pembelajaran zaman dahulu.

“Dahulu, terdapat pelajar yang hanya datang ke sekolah dua atau tiga hari seminggu. Kini, pelajar tersebut sudah hadir kelas setiap hari,” kata Rohaya.


Paling menyenangkan mengenai e-book yang menggunakan cip pemprosesan Intel itu adalah kesemua buku teks daripada darjah satu hingga enam boleh dimuatkan dalam peranti seberat 1.2 kilogram.

Para pelajar dapat mengulang kaji pelajaran pada bila-bila masa tanpa mengira sukatan yang dikehendaki. Menurut Guru Penolong Kanan Pentadbiran sekolah itu, Ahmad Suhaimi Said, e-book pelajar turut dilengkapi dengan perisian rangkaian integrasi.

“Intel Mythware E-Learning menjadikan semua e-book para pelajar sebagai satu rangkaian yang boleh dipantau oleh guru.

“Learning Management System (LMS) pula membolehkan guru memberi tugasan seperti latihan kerja rumah melalui e-mel sahaja,” terang Suhaimi.

Seperti yang diungkap oleh Pengurus Intel Malaysia, Prakash Mallya, teknologi telah mempengaruhi setiap kehidupan manusia. Perkembangan teknologi juga turut memberi kesan kepada golongan selebriti.

Penerbit rancangan TV3, Aidid Marcello Azahari menggambarkan cara bekerja dahulu sangat lambat. Apabila ada rakaman di luar negara, bahan visual hanya boleh diproses selepas tiba di tanah air.

Kini, segalanya dalam bentuk digital dan boleh diproses serta-merta di lokasi selepas penggambaran.

Dalam bidang muzik pula, deejay Vandal dari Kanada mengakui pemuzik zaman sekarang amat beruntung. Ujarnya, kini, sebuah komposisi lagu boleh digubah dalam tempoh 15 minit sahaja.

“Dengan memuat turun sebuah perisian ke dalam komputer kemudian terbit sebuah lagu. Anda hanya perlu tukar kepada format MP3 dan muat naik ke dalam iTunes.

“Dalam sekelip mata, anda boleh membuat kekayaan,” katanya.

Perubahan gaya hidup kini yang menyaksikan setiap sudut kehidupan manusia pasti berkait rapat dengan penggunaan komputer.


PENGGUNAAN komputer riba menjadi trend masyarakat hari ini.

Evolusi

Bermula pada tahun 1971, Intel memperkenalkan cip mikropemproses bergelar The 4004 yang hanya memiliki kelajuan 108 kilohertz. Ketika itu saiznya 10 mikrometer atau 0.00001 meter dengan bilangan transistor sebanyak 2,300 buah.

Sejak itu, Intel terus-menerus mematuhi Hukum Moore dengan hampir setiap tahun memperkenalkan cip mikropemproses terbaharu dengan kenaikan kelajuan 2.2 gigahertz pada tahun 2011 lalu. Hukum Moore adalah trend jangka panjang yang mengatakan bilangan transistor yang diletakkan dalam susunan litar boleh berganda untuk setiap dua tahun.

2 Generation Intel Core memiliki saiz hanya 32 nanometer atau 0.000000032 meter dengan bilangan transistor sebanyak 995 juta. Pereka bentuk Unit Pemprosesan Pusat (CPU) Intel Pulau Pinang, Ko Ah Kim berkata, di Intel, mereka sentiasa berusaha membuat kajian bagi menghasilkan sebuah cip mikropemproses yang kecil dan laju.

“Semakin kecil saiz cip, semakin kehadapan teknologi yang digunakan,” ujar Ah Kim.

Ketika Intel memperkenalkan 2 Generation Intel Core kepada pasaran dunia pengkomputeran, para jurutera dan pereka sedang berhempas-pulas mereka bentuk cip mikropemproses bersaiz 22 nanometer (0.000000022 meter) pada tahun 2011.

Menjelang sinar tahun 2012 pula, pasukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) Intel sudah bertungkus-lumus mereka cip bersaiz 14 nanometer (0.000000014 meter) di makmal mereka.

Kajian cip 14 nanometer masih lagi dijalankan sehingga ia dapat direalisasi.

Intel pernah mengalami musim merudum lebih kurang lapan tahun lalu apabila pesaing mereka, Advanced Micro Devices (AMD) memiliki apa yang tiada oleh mereka iaitu kuasa.

Sejak penubuhan Intel, setiap rekaan mereka hanya memberi penumpuan pada frekuensi dan kecekapan prestasi sesebuah cip berbanding AMD yang turut fokus pada kuasa cip.


TEKNOLOGI banyak mempengaruhi perkembangan kehidupan manusia hari ini.

Buatan Malaysia

Rombakan besar-besaran dilakukan oleh pihak Intel terutama dalam pasukan R&D dengan memberi fokus pada ketiga-tiga ciri tersebut. Hasilnya, selepas tahun 2005 Intel mampu mengeluarkan cip mikropemproses hampir setiap tahun. Selain itu, cara dan etika kerja adalah faktor penting Intel mampu melakukan perkara tersebut.

“Kami bekerja berdasarkan projek yang diberikan. Terdapat banyak pasukan dari seluruh dunia yang bersaing untuk menyiapkan sesuatu projek,” kata Ah Kim.

Tambah lelaki yang berusia 40-an itu, Intel mempraktikkan amalan perkilangan empat aliran pembuatan produk yang dilakukan dalam satu masa. Produk dan tahap mungkin berbeza atau sama, tetapi empat aliran pembuatan mesti berjalan serentak.

Selepas 40 tahun Intel berada di Malaysia, mereka kini memiliki pekerja seramai 10,000, orang manakala 2,000 orang daripadanya termasuk dalam pasukan R&D.

Kata Pengarah Intel Architecture, Intel Malaysia, Chris Kelly, pasukan penyelidik dan pereka di Malaysia telah beroperasi mereka bentuk CPU sejak 10 tahun lalu. Kilang Intel di Malaysia melakukan kerjasama dengan semua kilang Intel lain di seluruh dunia bagi menghasilkan cip pemprosesan berkualiti.

“Setiap produk akhir Intel di seluruh dunia ada jejak rakyat Malaysia,” kata Kelly lagi.

Oleh ADLAN JAAFAR
Sumber: Kosmo

2 comments:

Unknown berkata...

semakin hebat teknologi sekarang..x terkejar kita semua

roza berkata...

Ingat library mase skolah...kochik yo..buku pun takdo..