"SELAMAT MENYAMBUT HARI SINDROM DOWN SEDUNIA (21 MAC 2012)"
Sindrom Down adalah satu masalah genetik melibatkan kromosom badan manusia yang merencat perkembangan fizikal, intelektual dan pertuturan. Menurut statistik terkini, kebarangkalian sindrom ini di Malaysia adalah satu dalam setiap 660 kelahiran.
Loceng dibunyikan tepat pukul 8 pagi dan tiba-tiba bangunan tiga tingkat itu menjadi 'sepi'. Bunyi loceng itu menandakan bermulanya kelas sesi pagi bagi anak di
Yayasan Sindrom Down Kiwanis-Pusat Nasional (KDSF-NC), yang terletak di
hujung Jalan Jenjarom, Petaling Jaya dekat sini.
Tiga jam kemudian, deringan loceng akan berbunyi sekali lagi menandakan
berakhirnya sesi kelas pagi. Guru dan juruterapi akan berehat selama
satu jam sebelum menyambung semula tugas mereka bagi sesi kelas petang
pada pukul 1 tengah hari.
Itulah senario setiap hari dari Isnin hingga Jumaat (8 pagi-5 petang).
KEBAJIKAN ANAK SINDROM DOWN
Pengarah Operasi KDSF-NC, Angie Heng, menjelaskan bahawa institusi ini komited bagi kebajikan anak Sindrom Down.
"Fokus utamanya adalah pelajaran anak Sindrom Down di bawah umur enam tahun. Selain meningkatkan kesedaran awam terhadap Sindrom Down, KDSF-NC juga
memberi tumpuan terhadap mengekalkan serta pembaikan program Pendidikan
Khas, melatih Pendidikan Keperluan Khas selain memberi kaunseling
kepada keluarga yang mempunyai anak Sindrom Down," kata beliau memberitahu
Bernama.
KDSF-NC juga mempunyai pusat sumber yang komprehensif untuk maklumat
mengenai Sindrom Down dan peralatan bantuan Pendidikan Khas.
"Kami mempunyai Program Stimulasi Bayi (ISP), Program Toddler (TOD) dan Program Pendidikan Khas (SEP)," jelas Heng.
ISP adalah untuk anak berumur dari dua bulan hingga dua tahun.
"Program ini adalah untuk menguatkan kelemahan fizikal (otot) melalui
fisioterapi dan terapi gerak kerja bagi membantu anak itu mencapai
matlamat awal seperti berupaya merangkak, mencari serta bermain objek,
mempunyai refleks yang lebih baik selain kebolehan memori dan imitasi
bunyi," kata beliau.
Bagi TOD (umur dua hingga empat tahun), Heng berkata, program itu
dibina berdasarkan pencapaian kebolehan anak, bagi membantu anak itu
mengikuti pendidikan seterusnya.
"Penekanan adalah pada pengembangan kebolehan yang lain seperti
pertuturan peringkat awal, pra-akademik, penceritaan, muzik serta
menyukai lukisan, semuanya dalam skop keceriaan dan permainan," kata
beliau.
Bagi SEP (empat hingga enam tahun), program adalah bagi mengukuhkan
kebolehan yang dipelajari seperti menghalusi kebolehan Motor Kasar dan
Halus, Pra Akdemik dan Pertuturan selain kebolehan Bantu Diri dan Skil
Sosial. Heng menjelaskan bahawa skil-skil ini memberi persediaan kepada anak Sindrom Down untuk memasuki alam persekolahan rendah.
Terdapat 16 guru terlatih dalam pendidikan khas, dua juruterapi fizikal serta satu juruterapi gerak kerja di KDSF-NC.
METODOLOGI PENGAJARAN
Kata Heng lagi, KDSF-NC mengamalkan konsep 'belajar melalui bermain'
yang terbukti ia adalah satu suasana yang dapat merangsangkan anak
istimewa.
"Kami merancang secara berterusan pelbagai aktiviti bagi anak di sini.
Keutamaan adalah penglibatan dalam aktiviti stimulasi dan permainan yang
bermakna serta penglibatan aktif dalam pelajaran," kata beliau.
Kaedah lain adalah belajar dalam kumpulan dan sesi 'satu dengan satu' (seorang guru akan bersama satu anak dalam sesi).
"Aktiviti kami juga dijalankan dalam sesi berkumpulan dan sesi satu
dengan satu. Dalam sesi berkumpulan, anak itu belajar untuk bergilir,
berupaya berinteraksi secara sosial dan mempunyai peluang berkomunikasi
dengan rakan dan guru," kata beliau.
Sesi satu dengan satu dijalankan berasaskan pelan pengajaran individu
anak itu. Keutamaan akan diberi kepada anak itu untuk mencapai matlamat
pendidikan khas.
SKIL BELAJAR
Menurut juruterapi gerak kerja KDSF-NC, Nazahiyah Abdullah, Skil
Belajar termasuklah Skil Motor Kasar di mana anak diberi latihan fizikal
bagi menguatkan keseimbangan dan koordinasi badan mereka.
Aktiviti fizikal seperti berenang boleh membantu anak dalam gerak motor. Katanya, Skil Motor Halus bergantung kepada keberkesanan Skil Motor Kasar.
"Anak akan diajar koordinasi mata serta tangan seperti melekatkan kad
dan memasukkan benang melalui manik. Mengenai Skil Pra-Akademik, anak
diajar mengasingkan objek mengikut warna dan bentuk selain mengatur
gambar," kata beliau.
Lokasi KDSF-NC ialah di Lot 13490 Jalan Jenjarum, Off SS23/1, Taman
Sea, 47400 Petaling Jaya, Selangor. Atau hubungi 03-7803 0179 (Faks:
03-7806 4862). Keterangan lanjut boleh layari www.kdsf.org.my
(email:info@kdsf.org.my).
Oleh Zulkiple Ibrahim
Sumber: BERNAMA (17 Mac 2012)
0 comments:
Catat Ulasan