Rencana mengenai Sindrom Down dan cabaran dihadapi mereka yang mempunyai masalah ini ditulis oleh Bernama sempena Hari Sindrom Down Sedunia pada 21 Mac.
Gambar Hiasan
Statistik global menunjukkan secara purata setiap satu daripada 800
bayi dilahirkan dengan masalah genetik Sindrom Down. Di Malaysia,
kebarangkalian masalah genetik ini adalah satu dalam 950 kelahiran.
Pada 2007, bila pakar pediatrik
memberitahu Idah (bukan nama sebenar) bahawa anak yang baru
dilahirkannya mempunyai masalah genetik Sindrom Down, beliau menyiapkan
diri secara psikologi untuk menghadapi cabaran yang dijangka mengiringi
anak istimewa ini.
Cabaran besar baginya bermula bila doktor berkata bahawa anaknya
mempunyai tiga 'kecacatan atau anomali' jantung selain masalah
pernafasan disebabkan paru-paru yang lemah.
"Pada masa itu, doktor pakar berkata bahawa jantung anak saya tidak
berfungsi secara normal. Anak itu juga mudah dapat jangkitan pada
paru-paru yang mengganggu pernafasannya," kata penjawat awam itu, yang juga
ibu kepada tiga orang anak.
Anak Idah, Azfar, dibedah oleh pakar di Institut Jantung Negara (IJN)
pada umur tiga bulan dalam satu pembedahan yang mengambil masa lapan
jam. Selepas pembedahan itu, Idah dan anak kecilnya terpaksa 'tinggal' di
hospital hampir dua tahun kerana anak itu menghadapi pelbagai masalah
dan komplikasi akibat daripada masalah genetik.
"Masa itu, saya terpaksa tidur di tepi katil anak dan membahagi masa
antara kuliah dan tanggungjawab menjaga Azfar. Pada siangnya saya
terpaksa hadir di kuliah dan kelas lain sementara anak saya dijaga oleh
suami dan seorang saudara dengan dibantu oleh jururawat bertugas dalam
wad," jelas Idah yang pada masa itu sedang mengikuti kursus ijazah di
sebuah universiti di sini.
Dua anaknya yang lain berumur 18 dan 20 tahun.
MAKAN
Setelah Azfar pulih daripada masalah yang memaksanya tinggal di
hospital, ibunya terpaksa pula menempuh satu lagi cabaran yang besar di
mana anak itu tidak boleh makan dan minum seperti kanak-kanak biasa. Beliau hanya bergantung pada susu yang dimasukkan melalui tiub nasogastrik (tiub dari hidung terus ke usus).
"Azfar tinggal di hospital terlalu lama semenjak dilahirkan sehingga
berumur dua tahun. Pada mulanya, dia diberi makan melalui tiub
orogastrik (menerusi mulut ke usus) dan kemudian tiub nasogastrik. Mungkin dia tidak tahu menelan kerana sememangnya tidak pernah menelan makanan ketika itu," cerita Idah lagi.
Menurut pakar, anak Sindrom Down mempunyai pelbagai masalah dan 'makan'
adalah satu daripadanya. Ada anak yang dilahirkan dengan Sindrom Down
tahu apa yang perlu dibuat, manakala ada yang dilahirkan dengan tidak
tahu apa yang harus dilakukan dan Azfar termasuk dalam kumpulan kedua.
"Kami telah mencuba hampir segalanya untuk membuat (Azfar) berupaya
menelan makanan tetapi apa yang kami suap akan keluar melalui tepi
mulutnya. Menurut doktor, otot mulut dan menelannya mempunyai tonus (kekuatan)
yang lemah," jelas Idah sambil menambah beliau sehinggakan terpaksa
meminta rakan dan saudara yang menunai ibadah haji di Makkah agar berdoa
untuk anak itu ketika berada di Tanah Suci.
Akhirnya, pada ulang tahun kelahiran yang keempat, Azfar mula dapat
menelan makanan cair. Semenjak itu, dia tidak lagi perlu bergantung
kepada tiub nasogastrik untuk makan kerana sudah boleh mengguna sudu dan
mangkuk.
SESUAIKAN DIRI DENGAN ANAK SINDROM DOWN
Bagaimana Idah menyesuaikan dirinya sebagai ibu kepada anak yang mempunyai masalah Sindrom Down?
"Bagi ibu yang sebegini, ia adalah sesuatu yang normal untuk menempuh
satu fasa penyesuaian yang agak sukar bila mengetahui anaknya memerlukan
bantuan khas. Tetapi ibu bapa boleh cuba mengenali kekuatan dan kelemahan anak
mereka. Ibu seharusnya mendidik dirinya sendiri bagi menyesuaikan diri
dengan masalah yang dihadapi anaknya," kata Idah.
Idah menasihati ibu bapa supaya memberi perhatian kepada anak Sindrom Down agar mereka dapat membesar dengan cara terbaik.
"Yang paling penting, elak daripada membandingkan anak itu dengan anak yang normal. Aspek lain adalah menyediakan program terapeutik dan pendidikan bagi
memenuhi apa yang diperlukan oleh anak itu selain mencari bantuan bagi
menangani isu-isu emosi. Nasihat dan pengalaman daripada ibu bapa yang mempunyai masalah yang sama dapat membantu," jelas beliau lagi.
KESABARAN
Menurut Idah, episod selama lebih empat tahun membesarkan anaknya itu banyak memberi pengajaran.
"Memang berita bahawa anak anda ada Sindrom Down adalah sangat
menakutkan, tetapi anak Sindrom Down boleh mempertingkat dan menyerikan
kehidupan anda. Saya beritahu orang lain bahawa anak mengajar saya erti kehidupan.
Pada masa yang sama saya berusaha membesarkan dirinya untuk menjadi
individu yang saya tahu beliau berupaya untuk jadi, dia juga berbuat
perkara dan benda yang sama terhadap diri saya," terang Idah.
Apa yang telah Idah pelajari semasa membesarkan anak Sindrom Down, adalah kesabaran. Katanya: "Anak Sindrom Down boleh bertukar 'mood' dengan sekelip mata sahaja.
"Mereka boleh berubah minat dengan begitu pantas. Mereka juga keras
hati contohnya jika mereka hendak main dengan satu alat permainan, maka
alat permainan itulah yang akan dimainkannya".
Menurut Idah, mempunyai anak Sindrom mengajar ibu bapa makna kasih sayang dan membuat minda mereka lebih terbuka.
"Anda juga akan mempunyai semangat dan iman yang kukuh," tambah beliau.
Tarikh 21 Mac dipilih sebagai Down Syndrome International (DSI) bagi
menyatakan betapa uniknya masalah genetik yang berlaku bila wujudnya
triplet (trisomi) bagi kromosom 21 manusia. Hari Down Sindrom Sedunia yang pertama dilancarkan pada 2006 di Singapura.
Gambar Hiasan
Fisioterapi Penting Bagi Anak Sindrom Down
Terapi fizikal adalah penting bagi
anak yang mengalami masalah genetik Sindrom Down kerana terapi ini
memberi tumpuan bagi mempertingkat serta memaksimum kualiti hidup
mereka. Terapi ini juga penting bagi usaha 'kaedah intervensi' dan pemulihan.
Terapi fizikal atau dikenali juga sebagai fisioterapi merangkumi
aspek-aspek fizikal, psikologi, emosi serta kesejahteraan sosial anak
Sindrom Down. Menurut pandangan dan pengalaman para juruterapi, matlamat terapi
fizikal dalam kes Sindrom Down adalah untuk membantu anak itu mengenali
cara yang sepatutnya bagi mengekalkan postur badan yang sepatutnya
semasa bergerak.
Tanpa fisoterapi, anak Sindrom Down terpaksa membuat penyesuaian
terhadap pergerakan bagi mengimbang kelemahan otot mereka. Ini boleh
memberi kesan seperti masalah kesakitan otot badan. Oleh itu objektif sebenar fisioterapi adalah mengajar anak itu cara bergerak yang betul.
Menurut pakar adalah amat penting bagi juruterapi fizikal mendapatkan
latihan dan pengetahuan yang cukup bagi membantu anak Sindrom Down
mengimbangi masalah otot, sendi lemah serta masalah muskuloskeletal yang
lain.
BANTU ANAK ITU
Menurut juruterapi fizikal Ida Yasmine Ahmad, juruterapi mengajar ibu
bapa dan anak Sindrom Down cara bagaimana mengguna kebolehan fizikal
semasa berada di rumah. Ida Yasmine adalah antara tiga juruterapi di Yayasan Sindrom Down Kiwanis-Pusat Nasional (KDSF-NC) di Petaling Jaya.
"Jumlah terapi fizikal yang diterima anak itu bergantung kepada
penilaian yang dibuat juruterapi, biasanya tidak lebih daripada sekali
(satu sesi) seminggu. Bagaimanapun, ia bergantung kepada anak itu
sendiri. Masa yang singkat bagi juruterapi bersama ibu bapa dan anak mereka
adalah hanya tujuan tunjuk ajar. Kesan terbaik boleh dicapai bila ibu
bapa atau penjaga berinteraksi secara aktif semasa sesi terapi," jelas
beliau.
Ida Yasmine menasihati ibu bapa agar meluangkan masa bermain dengan anak Sindrom Down mereka.
"Bila anak itu tengah aktif dan bermain, bermainlah bersama mereka dan
cuba terapkan apa yang diajar oleh juruterapi kepada anda (ibu bapa),"
kata beliau.
Menurut Ida Yasmine, ibu bapa tidak perlu sesi yang formal bagi
melakukan aktiviti itu. Mereka juga tidak perlu alat permainan khas
kerana anak akan turut belajar ketika mereka bermain.
"Adakan sesi bermain dengan anak anda. Ada banyak alat permainan dan
peralatan rumah yang boleh diguna dalam sesi terapi yang dijalankan di
rumah," kata Ida Yasmine.
GRADUAN MAHSA
Dilahirkan pada 14 Feb tahun 1983 di Kuching, Sarawak, juruterapi
berumur 29 tahun ini adalah anak ketiga daripada empat beradik. Beliau adalah graduan dari Kolej Universiti MAHSA pada tahun 2009 dan telah bersama KDSF-NC semenjak Oktober tahun itu.
Apa yang membuatkan Ida Yasmine mahu bekerja bersama dengan anak istimewa?
"Sebenarnya saya tidak pernah terfikir sampai ke tahap itu. Ia berlaku
secara spontan dan apa yang menarik adalah saya berminat dengan tugas
yang saya lakukan sekarang ini. Semasa di universiti, pediatrik adalah subjek yang paling saya takuti.
Pada mulanya saya tidak begitu yakin dan takut akan memudaratkan anak
istimewa ini daripada membantu mereka," kata beliau.
Bagi Ida Yasmine, beliau merasakan bekerja bersama anak istimewa memberi pengalaman yang amat bermakna.
PERSEPSI
"Tugas bersama-sama anak di KDSF-NC telah menukar persepsi dan
kesangsian diri saya terhadap mereka. Saya bersyukur kerana diberi
peluang dan kepercayaan oleh KDSF-NC dan ibu bapa membimbing anak ini
menjalankan kehidupan mereka," terang beliau.
Antara anak Sindrom Down bawah jagaan Ida Yasmine ialah Azfar, berumur
empat tahun. Azfar ketika itu adalah kes Sindrom Down yang unik di mana
anak kecil itu tidak boleh menelan makanan. Makanan bagi dirinya adalah susu yang dimasukkan melalui tiub nasogastrik.
"Bila saya mula-mula bertemu Azfar, beliau sedang menangis dengan
kuatnya. Saya masih ingat ketika itu saya baru dua minggu bertugas di
KDSF-NC dan masa itu adalah sesi mengajar makan bersama juruterapi yang
lain. Anak itu meronta-ronta semasa sesi tersebut dan senario yang
menyedihkan ialah saya menyaksikan beliau memakai tiub makan nasogastrik
dan ini betul-betul menyentuh perasaan saya.
"Ketika itu saya fikir hanya mahu mengambil anak itu daripada teman
juruterapi saya dan menenangkannya agar berhenti menangis," kata Ida
Yasmine.
Bagi Ida Yasmine, perhubungan semasa tugasnya bersama Azfar adalah satu
cabaran yang amat besar bagi beliau dan rakan juruterapi di KDSF-NC.
"Kumpulan juruterapi di KDSF-NC adalah mereka yang terlatih dari aspek
terapi fizikal, gerak kerja dan pertuturan. Kami bekerjasama dalam kes
Azfar dan kami rasa begitu gembira bila dapat tahu kini beliau boleh
makan serta menelan makanan. Azfar kini dalam Program Toddler dan anak ini telah mula menelan
makanan, melibatkan diri dalam aktiviti kelas dan sudah tidak bergantung
dengan tiub nasogastrik.
"Kami (juruterapi) bekerja rapat dengan guru-gurunya dan berharap Zul
Azfar akan dapat mempertingkatkan kebolehan dirinya pada masa hadapan,"
kata beliau.
POSTUR TUBUH YANG SEPATUTNYA
Matlamat utama fisioterapi bagi anak Sindrom Down adalah bukannya untuk
mempercepatkan perkembangan kognitif serta fizikal mereka tetapi bagi
memastikan anak itu mempunyai postur badan yang betul. Menurut juruterapi fizikal, ini akan memberi kebaikan kepada anak itu
bukan hanya pada masa sekarang tetapi juga pada masa akan datang.
Ida Yasmine mengingkatkan ibu bapa dan penjaga agar sentiasa bermain dengan anak mereka bila ada kelapangan.
"Penglibatan mereka (ibu bapa dan penjaga) dalam sesi fisioterapi adalah sangat bermakna," tambah beliau.
Oleh Zulkiple Ibrahim
Sumber: BERNAMA Artikel 1 (16 Mac 2012)
Sumber: BERNAMA Artikel 2 (16 Mac 2012)
5 comments:
Allah yg akan membalas kesabaran kita
salam;
Tak semua ibu bapa boleh bersabar...bagi yang berjaya mereka adalah ibubapa yang terbaik didunia berbanding ibubapa yang tidak mempunyai anak Sindrom Down.
yang pasti mendapat pahala yang melimpah-limpah :)
abang saya sindrom down...Allah Maha Besar..=)
Sy baru mempunyai anak down syndrome 2 bln.masih xdpt terima sampai skrg
Catat Ulasan