11 Julai 2013

Penguasaan Produk China



'Made in China' atau 'Buatan China' sering dilihat pada pelbagai produk di mana-mana saja di dunia ini. Perkataan itu boleh dilihat pada barang yang dijual di kedai kecil di sebuah pekan terpencil di Sudan atau gedung perniagaan mewah di London, Paris atau New York.

Segala jenis barang daripada barang besar yang dicipta menggunakan teknologi tinggi atau barang paling kecil dan murah, barangan kegunaan industri atau barang permainan kanak-kanak, jam tangan dan pakaian, semua jenis produk itu ada dikeluarkan di China.

Ini menunjukkan produk China sudah menembusi pasaran seluruh dunia, tidak kira sistem atau ideologi rakyat dan kerajaan di negara berkenaan. Barangan dari China masuk ke negara Barat yang kaya dan maju dan di negara yang membangun dan miskin, seolah-olah tidak boleh ditahan lagi.


Kemampuan China mengeluarkan pelbagai jenis produk adalah menerusi perancangan yang rapi. Penduduk yang ramai menyebabkan kerajaan perlu merancang ekonominya secara sistematik. China mempunyai lebih 2,000 Zon Ekonomi Khas (SEZ) bagi menampung keperluan negaranya.

Pengeluaran pelbagai jenis barang dalam jumlah besar hasil permintaan tinggi dari seluruh dunia menjadikan Tanah Besar China sebagai tempat yang menghasil produk dengan kos paling rendah khasnya aktiviti perkilangan.

Republik itu juga tidak mempunyai kesatuan sekerja yang biasanya mengganggu kelancaran pengurusan sektor pekilangan. Dengan kos rendah dan disokong harga bahan mentah yang rendah, menjadikan China sebagai tarikan sektor pekilangan. Di China, perindustrian mewakili 72.8 peratus sektor ekonomi yang mana sebahagian besar adalah sektor pekilangan.

Keistimewaan untuk kaum Cina

Walaupun setiap negara mempunyai peraturan perdagangan tertentu, terutama untuk melindungi produk keluaran tempatan, namun ia tidak memberi kesan kepada produk dari China. Sebaliknya, permintaan terus meningkat. Ini juga membuktikan produk China diiktiraf di seluruh dunia. Dari segi harga, tidak ada negara lain boleh menandingi harga barangan yang dikeluarkan China.

Malah, dunia perniagaan juga hairan bagaimana industri China boleh bertahan sedangkan ada barang dijual dengan harga lebih rendah daripada kos pengeluaran. Disebabkan barang itu dibawa masuk dengan kuantiti besar atau volume yang tinggi, sudah tentu ada julat keuntungannya. Juga penting, pengusaha China mempunyai rangkaian perniagaan di seluruh dunia.

Di negara yang mempunyai ramai kaum Cina, ia menjadi satu keistimewaan kepada mereka. Mereka menjadi pendukung utama kepada pengusaha dan peniaga dari China. Atas dasar ini, wujud kebimbangan penguasaan kaum Cina di mana saja mereka berada.

Mereka sudah membuktikan penguasaan ekonomi dan episod seterusnya ialah mendapatkan penguasaan politik di mana saja yang mempunyai potensi mereka berbuat demikian.

Di Madinah dan Makkah, contohnya – tasbih, kopiah songkok, celak mata, jubah lelaki dan wanita, sejadah, jam tangan dan barang hiasan dihasilkan di China. Membelek kain atau barang perhiasan, tidak siapa menjangka ia juga dibuat di China.

Agak sukar mana-mana negara di dunia ini bersaing harga barang keluaran China. Umum yakin bahawa produk China murah disebabkan kos tenaga kerja yang rendah. Disebabkan harga barangan China dianggap jauh lebih murah berbanding barang sama dikeluarkan dalam negara lain, ramai yang mengambil kesempatan untuk membelinya kerana tahu ia sememangnya lebih murah berbanding di tempat atau negara lain.

Ada yang membeli secara pukal dan menjualkannya semula dengan mendapat untung. Ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) parti politik menempah baju, poster, kain rentang dan sebagainya di republik itu dengan harga lebih murah.

Resipi kejayaan China

Sebenarnya banyak peniaga asing dan negara tertentu yang terus memberi nafas kepada peniaga di China untuk membesarkan perniagaan mereka. Disebabkan ia dibeli dengan jumlah besar, ia dijual dengan harga jauh lebih murah.

Keuntungan yang diperoleh peniaga dari negara China, ini bukan datangnya dari Malaysia saja, malah dari seluruh dunia. Sebut saja jumlah barang diperlukan, peniaga China sanggup sediakan pada tempoh waktu ditetapkan. Sudah tentulah jumlah wang yang besar dibelanjakan untuk mendapatkan barangan dari republik itu.

Meskipun China mengeluarkan barang bercirikan Islam, ia bukanlah ganjil kerana negara itu mempunyai kira-kira 100 juta penduduk Islam, jauh lebih besar daripada keseluruhan penduduk Malaysia.

Dengan kedudukan negara dan bilangan penduduknya, ekonomi Republik Rakyat China adalah kedua terbesar di dunia mengikut Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) selepas Amerika Syarikat. Ia adalah ekonomi utama dunia yang pesat berkembang dengan purata ekonomi 10 peratus sejak lebih 30 tahun lalu. Keadaan ini juga menjadikan China sebagai negara pengeksport dan pengimport kedua terbesar barangan di dunia.

Kejayaan China mungkin hasil campuran sistem ekonomi komunis dan kapitalis. Umum tahu, ekonomi China tidak lagi menekankan kepada soal kesamarataan apabila membangunkan ekonomi. Di era moden ini China memberi penekanan kepada kenaikan taraf pendapatan peribadi dan kebolehan membuat pembelian serta mewujudkan sistem pengurusan baru untuk meningkatkan produktiviti.

Inilah perubahan besar dilakukan kerajaan negara itu selaras kehendak semasa. Kerajaan memfokuskan perdagangan antarabangsa untuk tingkatkan sektor ekonomi.

Oleh Mior Kamarul Shahid
Sumber: BHarian [2013/07/07]

1 comments:

Jahirah berkata...

salam...selamat berpuasa...
diaorang ni cepat betulkan bab2 teknologi ni...hampir sama lak tu apa yg dihasilkan tu dgn yg asal,cuma kdg2 kualiti low la.ada yg elok tu eloklah..